20 апреля, суббота
С картинками
Текстовый вид
ru
Украинский
Русский
Фільм про історію корабля «Черкаси» став нашою максимально безжальною сповіддю
Фільм про історію корабля «Черкаси» став нашою максимально безжальною сповіддю

Фільм про історію корабля «Черкаси» став нашою максимально безжальною сповіддю

Я не стану писати про історію мінного тральщика «Черкаси».

Ось вам посилання ‒ можете прочитати самі.

Цей текст про інше.

Я не часто пишу рецензії на українське кіно.

Багато в чому тому, що частіше за все воно нагадує вправляння в жанрі.

За останні пів року я подивився вправляння в жанрі костюмованої мелодрами, батальної комедії і фентезійної драми.

А до фільмів, присвячених нашій війні, я ставлюся свідомо насторожено.

Тому що завжди велика спокуса перепридумати себе заново.

Заштрихувати одне.

Рельєфно виділити інше.

Війна триває ‒ і в кожного режисера є спокуса «вирішити патріотичне завдання».

Почуття міри не часто буває нашою сильною стороною ‒ вдячна аудиторія пробачить тобі обман, а лояльність публіки відгукнеться похвальними відгуками.

Адже це сьогодні ‒ з нашого 2020 року ‒ ми знаємо все наперед.

Це тепер нам відомо, що у кримської п’єси буде другий акт ‒ значно безжалісніший, ніж перший.

Це зараз ми без зусиль прокреслюємо рівну пряму від блокади кримських частин до звільнення Слов’янська.

Від штурму українських кораблів ‒ до «Дебальцевського котла».

Але ж тоді ‒ у лютому 2014 року ‒ ми й гадки не мали, що відбувається і де воно закінчиться.

У безповоротність того, що відбувається, вірили одиниці.

І я пам’ятаю, як у березні того року мої колеги в Києві щиро дивувалися, чому в сімферопольському аеропорту українські прикордонники не заарештовують Аксьонова, який зустрічає російські делегації.

Це сьогодні ми звикли до того, що українська армія відкриває вогонь у відповідь.

А я пам’ятаю шок, коли мартиролог загиблих на фронті зрівнявся з кількістю Небесної сотні.

І потрясіння того дня, коли танки вперше стали застосовувати на сході.

Те, що в Криму здавалося нам зразком героїзму, ‒ дуже скоро потьмяніло на тлі Донбасу.

Те, що ми вважали прикладом вірності присязі ‒ втратить свій блиск на тлі боїв за Савур-Могилу.

Але все це додаткове знання прийде до нас пізніше.

А тоді ‒ на самому початку холодної весни чотирнадцятого ‒ ми тримали кулаки за керченських морпіхів, які відмовлялися спускати прапор.

І за екіпаж заблокованого в Донузлаві тральщика «Черкаси».

Цей фільм став нашою сповіддю.

Максимально безжальною.

Кінематограф ‒ це завжди простір сценарної ретуші.

Зрештою, ми неабияк втомилися від самовідчуття слабкого.

А тому фарби для Давида можна підібрати яскравіші.

Для Голіафа ‒ тьмяніші.

Переписати себе заднім числом ‒ так, щоб і прапор був вищим, і присяга голоснішою, і виправка героїчнішою.

Щоб розгубленість нашої весни 2014 року не виглядала настільки незграбно на тлі холодної рішучості осені.

Але саме цього в «Черкасах» ви не побачите.

І я можу тільки здогадуватися, скількох зусиль це забрало знімальній групі.

Як часто їм доводилося чути, що вони знімають не те, не так і не про те.

Що державі й глядачеві потрібні інші акценти ‒ а тому давайте не будемо пручатися і перепишемо ось тут, ось тут і он там.

Але вони зробили по-своєму.

І саме тому у них вийшло чесне кіно.

Яке не потребує поблажливості.

Якому не потрібні милиці нашої лояльності.

Яке не розжовує за глядача акценти і смисли ‒ залишаючи простір для співтворчості.

Заведено вважати, що втрачене покоління народжується з фронтовиків, які повернулися з війни.

Але в Україні втраченим поколінням були ті, кому випало служити до війни.

Люди, в яких не бачила сенсу держава і сусіди на сходовому майданчику.

Прапори складалися з ниток.

Гімн ‒ із нот.

Ти мав поважати себе сам, тому що більше цього робити ніхто не збирався.

Батальні полотна привчили нас до того, що героїзм має бути монументальним.

Пафос торжествує над побутом, а постава над сутулістю.

Все це добре поєднується з касовими зборами ‒ і дуже погано з реальністю.

За бажання історія українського мінного тральщика могла б стати відмінним лубком.

Але вона ним не стала.

І це найкраще, що могло з нами статися.

Замість цього цей фільм став нашою сповіддю.

Гранично чесною.

Максимально безжальною.

Сповіддю про те, як все починалося.

Про те, якими ми були.

Будь-яка брехня завжди легко перекидається правдою ‒ але саме тому «Черкаси» роблять нас сильнішими.

Тому що історію цього корабля неможливо спростувати.

Ми все про себе сказали самі.

А ще цей фільм про те, як ми здатні змінюватися.

І саме тому я буду його переглядати.

Источник материала
Поделиться сюжетом