25 апреля, четверг
С картинками
Текстовый вид
ru
Украинский
Русский
Настала епоха депресії і меланхолії
Настала епоха депресії і меланхолії

Настала епоха депресії і меланхолії

Останнім часом доволі багато людей почали зізнаватися в тому, що приймають антидепресанти, вони гуртуються в свої кола, обговорюють ліки й самих лікарів.

Депресія тепер визначається як хвороба.

Вона часто невидима, бо більшість все ж не вважає за потрібне виставляти свої болячки на загал.

Ці люди на перший погляд виглядають цілком щасливими, задоволеними усім, що їх оточує, їх супроводжує навіть успіх.

І хтось їм може по-доброму заздрити, навіть не підозрюючи, які внутрішні звірі їх терзають.

Це може бути людина не тільки успішна, але й кохана і закохана, як наприклад Вірджинія Вульф.

Яка вважала, що вона була дуже щаслива зі своїм чоловіком, але не може далі витримати і пише в передсмертному листі, що «знову чує голоси й нездатна зосередитися».

Завершується лист словами: «Не думаю, що в цьому світі був хтось щасливішим за нас».

А потім набирає в кишені плаща каміння і кидається в річку.

При тому всьому, що вона вважала своє подружжя щасливим, Вірджинія завела собі коханку.

Мабуть, це й був її антидепресант.

Депресія може проявлятися незбагненною тугою, відчаєм, втомою, розпачем.

І у всіх цих випадках людина не бачить для себе ані дверей, ані навіть вікна, куди можна визирнути, вдихнути свіжого повітря і розслабитися.

В попередні віки люди від депресії рятувались, вірячи в Бога.

Вона тоді, хоч і мала інші назви, вважалася смертним гріхом.

У Жан-Поля Сартра є роман «Нудьга» про безглуздя існування, який на початках письменник збирався назвати «Меланхолія».

Головний герой розповідає у своєму щоденнику про неприйняття оточуючого світу, ба й власного тіла: «І я сам – повільний, розслаблений, непристойний, перетравлюючи з’їдений обід і прокручуючи похмурі думки – я теж був зайвим..

Я з тугою думав про те, що треба покінчити з життям, щоб знищити бодай одне з цих нікчемних існувань.

Але смерть моя теж була б зайвою».

Дехто навіть тішиться, що кількість людей, які знаходять в собі силу признатися в депресії і ліках від неї, зростає.

Мовляв, той, хто може признатися в своїй слабкості, вже сильний.

Це дивна втіха.

Біля тридцяти років тому я й сам перебував у стані меланхолії, наближеному до депресії, коли, прокидаючись вранці, шкодував, що прокинувся і хотілося б продовжити сон, розтягнути його якомога довше.

Я відчував себе замкнутим між тут і зараз, різні прикрі обставини тримали мене на місці й не давали вирватися.

Відчуття замкнутого простору викликало почуття страху, ба навіть клаустрофобії, я не міг уже перебувати в своєму великому будинку на самоті.

Мене просто витягала якась сила до міста, хоч я й не мав жодних потреб виходити з самого ранку.

Але я йшов до редакції і там писав те, що міг нормально написати вдома.

Вечорами я пив вино і мене попускало.

Усі страхи, переживання розвіювалися.

Я наливався вином і оптимізмом.

Мені ставало навіть смішно з себе, що я такий тюхтій і так сильно своїми негараздами переймаюся.

Вони ж бо – тьху! – нічого не варті.

Ось завтра я з новими силами піду назустріч життю.

Але на ранок все повторювалося.

За вікнами сипав сніг, на горіхові каркали ворони.

Мені не хотілося вставати.

Врешті через силу я вставав, пив каву і, не снідаючи, зривався до міста.

«Демон помешкання» за визначенням Шопенгауера гнав мене з хати.

Август Стрінберґ нарікав, що не має жодної можливості контролювати свої почуття, вони йдуть своїм шляхом і підкорюються лише своїй волі.

Почуття беззахисності опановувало його.

Щось подібне відчував і я.

На щастя, це тривало не довго, бо моїм антидепресантом виявилася творчість.

Я змушував себе сідати за стіл і писати.

Писав я ручкою на папері, компа ще не мав, і цей процес писання мене заспокоював.

За вікном біліли сніги, а перед моїми очима білів папір, який просився, щоб його побазграти будь-якими думками і образами.

І я починав писати без жодного плану й найменшої уяви, що там повинно бути.

Я писав і намагався якомога довше не зупинятися.

І це мене рятувало.

Поволі я поринав у світ своїх героїв, зливався з ними і шукав у них порятунку.

Бувало, що я навіть закохувався в героїню свого роману, й вона починала жити в мені, як реальна істота.

Я міг з нею спілкуватися, міг іти з нею поруч, уявляти, як ми тримаємося за руки й гуляємо містом.

Містом, яке ще не було запруджене туристами, й повно було безлюдних тихих вуличок і закамарків, де можна було, не соромлячись, обніматися, цілуватися й вигукувати якісь чуттєві слова.

І усе це в уяві.

Останнє моє кохання – Юліана з роману «Сестри крові».

Дівчина, яка прагнучи навчатися медицини в Падуанському інверситеті перевдягнулася за хлопця.

Моя любов до неї не дозволила поєднати її з аптекарем, якого вона в свою чергу любила.

А він її.

Але на перепоні їхнього щастя стояв я.

Хоча вже давно-предавно жодні депресивні стани мене не навідували.

Тепер я думаю написати продовження, але для цього треба її розлюбити.

Я не буду деталізувати причини своїх переживань і меланхолійних станів, бо вони детально описані в «Весняних іграх в осінніх садах» та «Лютеції».

Там таки описано і те, як порятуватися від розпачу.

Моїм порятунком була не лише творчість.

Мені нарешті замало було закохуватися у своїх персонажів, і я став закохуватися в реальних дівчат, з якими зустрічався, кохався, ба навіть знайомився з батьками і цілком поважно обговорював майбутнє весілля.

Мені лише двічі трапилися дівчата, що перебували в стані суцільної депресії.

Одна весь час була сумна, а причиною її смутку була втрата нареченого.

Він пішов до іншої.

Я пробував її вивести з тієї задуми, але зрозумів, що тут мені нема що ловити і теж злиняв.

Друга депресувала взагалі не знати від чого.

Зустрічалися ми не довго, бо її стан мене самого пригнічував.

І коли одного разу вона мені сказала, що бридиться цілуватися і займатися сексом, я теж злиняв.

Хоча потім вона мені дякувала, що саме я її рятував від депресії.

А її обридження виражалося такими словами: «Фу..

мокре з мокрим...».

Життя їй здавалося в’язким, липким, густим, як варення.

Вона померла, так і не вийшовши заміж і не народивши дітей.

Однак життя її не було марним, вона зробила чимало граних справ.

Відраза чимось схожа на почуття страху, але на відміну від нього тісно пов’язана з конкретним об’єктом.

В цьому випадку з будь-яким мужчиною.

Один раз вона спробувала з кимось переспати, і це їй не сподобалося.

Але ця її сповідь не викликала в мені відрази, а навпаки бажання переконати її, що може все бути інакше.

Однак я зазнав поразки.

Але знайшов рецепт від депресії, за що мені пізніше дякували мої читачі.

Одного разу після презентації підійшла до мене неймовірна красуня і дякувала за «Весняні ігри».

Я бачив, що вона хоче мені щось більше розповісти, і я запросив її на каву.

Там вона й висповідалася.

У неї був хлопець, з яким вони мали ось-ось одружитися, але він її зрадив з колежанкою.

Після цього вона замкнулася в собі, нікуди не ходила, сиділа вдома.

Їй здавалося, що її світ зруйновано, а другого такого, як втратила, вона вже ніколи не зустріне.

Тому вибрала самотність.

Колежанки кликали її куди-небудь – вона навідріз відмовлялася.

Єдине задоволення, яке собі дозволяла – книжки.

І ось вона читає мій роман і розуміє, що чинить неправильно.

Бо що треба в таких випадках робити? Не сидіти на місці.

Коли кличуть будь-куди – йти.

Коли пропонує зустрітися хлопець, який тобі не подобається, якого ти маєш глибоко десь, йти на здибанку.

Бо в цього хлопця є друзі, а в тих друзів є інші друзі, і таким чином коло знайомств неймовірно розширюється.

Вона так і зробила і незабаром зустріла свою долю.

За це вона мені й подякувала.

Хоча, підозрюю: своїми пошуками нового коханого мусила кількох інших ситуативних обранців занурити в депресію.

Не сидіть вдома, знайдіть щось, що вас захопить, що вас полонить і розширюйте свої обрії.

Бо там – на обрії вже чекає вас ваша доля.

Источник материала
Поделиться сюжетом