Москва знищила міську культуру України
Москва знищила міську культуру України

Москва знищила міську культуру України

— Трактор на екрані для українсь­кого кіно — це як "Прибуття потяга" братів Люм'єр.

Вважають, що з цієї картини французів народився кінематограф, — розповідає Станіслав Мензелевський, 35 років, керівник науково-програмного відділу Довженко-Центру.

Тут у Музеї кіно триває виставка "ВУФКУ.

Втрачене і віднайдене".

Присвячена Все­українському фотокіноуп­равлінню.

Воно у 1920-ті сформувало успішну українську кіноіндустрію.

На площі 1,5 тис.

м представили 500 експонатів і кадри з 50 стрічок.— ВУФКУ активно змагалося за ринки в СРСР, — продовжує Мензелевський.

— Російська кіноіндустрія створювала неконкурентні умови.

Давала 10 своїх фільмів, брала три українські.

Тому управління продавало вітчизняні картини за кордоном, від Праги до Токіо й Латинської Америки.

ВУФКУ залучає до створення фільмів іноземців.

1926-го з Туреччини приїжджає режисер Ертугрул Мухсін-Бей.

Знімає "Спартак" про повстання римських гладіаторів.

Працевлаштовують німецьких операторів.

Українські режисери Олександр Довженко і Дзига Вертов їдуть у Європу.

Показують фільми на всесвітніх виставках.

У журналі "Кіно" є комікс, як "Тараса Бульбу" знімали б в різних країнах.

У Голлівуді це була б романтична комедія.

У Франції — абстрактне геометричне кіно.

У ВУФКУ вийшов соціальний і національний фільм.

А в Совкіно — шароварна картинка, де українці співають і танцюють на тлі хат під солом'яними стріхами.

Це стане реальністю в 1930-х, коли Сталін почне знімати мюзикли.

І Україна вже не буде із сучасною міською культурою, а перетвориться на фольклорний додаток Москви.

Источник материала
Поделиться сюжетом