За 40 років до братів Райтів: залізні крила винахідника Можайського
За 40 років до братів Райтів: залізні крила винахідника Можайського

За 40 років до братів Райтів: залізні крила винахідника Можайського

"Жар-птиця" винахідника Можайського.

До перших дослідів Можайський узявся на 45-му році життя ‒ солідний вік, як на ті часи.

Намагаючись з'ясувати залежність розміру крила від ваги птаха Можайський зібрав чималу колекцію опудал птахів різного розміру (від горобця до лелеки), з них близько сотні ‒ з розпластаними крилами.

Експерименти з літальними апаратами він проводив цілих 7 років ‒ із 1869 по 1876 рр.

Спочатку це були досліди з повітряними зміями.

Лише на вимірювання і підрахунки пішло близько трьох років.

На першому повітряному змієві можна було літати за допомогою буксира за возом, запряженим трійкою коней.

Пізніше він став прототипом найпростішого планера.

Кошти для літального апарату Можайському допомагав шукати хімік Дмитро Менделєєв.

За них було побудовано модель аероплана, нині відомого як "літак Можайського".

На спорудження літака у натуральну величину потрібні були 18 895 рублів.

Звернення в усі можливі інстанції не дали результату, лише військовий міністр Лесовський надав 2500 рублів ‒ їх вистачило в Англії два парові двигуни в 20 і 10 кінських сил.

1881 року Можайський запатентував перший у світі "повітролітальний снаряд".

Щоб зібрати аероплан і випробувати його в повітрі, винахідник заклав усе своє майно, навіть наручний годинник, обручки, столові ложки і формений сюртук.

І 1882 року "Жар-птиця" Можайського пройшла перші випробування.

Літальний апарат вагою близько 930 кг летів із швидкістю 11 м/с на двох нерухомих крилах, закріплених щоглами.

Двигунами слугували дві парові машини загальною потужністю 30 кінських сил.

Напрям польоту задавався обертанням хвоста, а розгін забезпечувався прикріпленим до човна візком.

За задумом винахідника, літак міг сідати і на воду, для чого фюзеляжу була надана форма човна.

На заході фюзеляжний тип літака буде винайдено тільки 30 років потому.

Літак Можайського мав аеронавігаційне устаткування: компас, вимірювач швидкості, барометр-висотомір, два термометри і навіть приціл для скидання бомб.

Перший політ закінчився не надто вдало: при посадці пошкодилося крило літака, а механік отримав травму.

Літак стояв багато років під відкритим небом, потім був розібраний.

Після смерті Можайського його син Олександр намагався продати залишки літака уряду, але отримав відмову.

Примхи долі експериментатора.

Майже все життя винахідника літака було пов'язане з морем, він навіть брав участь у навколосвітньому плаванні.

До того ж він був спадковим моряком.

на Вінниччину Можайського привела випадковість, яка ж і зробила його власником розкішного маєтку: власник будинку ‒ брат Можайського ‒ помер, ледь переїхавши у Вороновицю.

Через незвичне заняття винахідника місцеві селяни дивилися на нього, як на дивака, і вважали, що він знається з самим чортом.

2016 року на Вінничині з'явилася петиція про перейменування аеропорту "Гавришівка" іменем Олександра Можайського.

На честь винахідника названо астероїд 2850 Mozhaiskij, який знаходиться у головному поясі астероїдів між орбітами Марса і Юпітера.

Відкритий 2 жовтня 1978 року.

Источник материала
Поделиться сюжетом