Історія заснування Uber.
Тревіс Каланік та Гаррет Кемп – двоє американських підприємців – вирішили створити сервіс таксі з водіями на власних авто.
Тревіс Каланік, Гаррет Кемп.
У 2009 році в Каліфорнії вони запустили Uber.
Cab – і ось у Сан-Франциско починають курсувати три таксі преміум-класу.
Незважаючи на ціну, вищу втричі за ринкову, сервіс користувався успіхом: машину викликали через додаток, оплата відбувалася банківською карткою.
Протягом року Каланік та Кемп збирали інвестиції.
У їхній бізнес вклав гроші навіть засновник Amazon Джефф Безос.
Вже в 2010 році загальна сума від інвесторів сягнула 1,25 мільйона доларів.
У тому ж 2010 засновники зіштовхнулися зі звинуваченнями від міської поліції через відсутність ліцензій.
Однак їм вдалося переконати, що Uber.
Cab – не служба таксі, а сервіс для незалежних водіїв.
Щоправда, слово "cab" з назви довелось забрати.
Вже невдовзі, отримавши ще 48 мільйонів доларів інвестицій, Uber вийшов за межі Сан-Франциско, і почав з шаленою швидкістю охоплювати ринок США.
Недоліки сервісу Uber.
Попри популярність в Україні, дані обсягів залишаються в тіні.
Uber не оприлюднює статистику про зареєстровані у системі авто чи кількість здійснених поїздок.
Також компанія працює з чималими порушеннями.
Цю тему восени 2019 року досліджували журналісти руху "Чесно".
Результати виявилися невтішними: маршрутки Uber.
Shuttle не мають відповідних ліцензій, а водії працюють без посвідчень необхідної категорії.
Крім того, вони часто порушують правила дорожнього руху.
Також працівники працюють понаднормово – нерідко по 14 годин на добу п'ять днів на тиждень.
У сумі це виходить 70 годин на тиждень, що майже вдвічі більше за 40 годин, передбачених законом.
У самій же компанії переконують у протилежному.
Представники компанії спростовують всі звинувачення.
Скандали в Uber.
Основна ідея Uber – максимально спростити процес замовлення таксі.
Тобто, все для безпечних поїздок.
Американець Джейсон Далтон пройшов усі перевірки та став водієм Uber.
Однак взимку 2016 на вулицях Каламазу в Мічигані за менш, ніж п'ять годин розстріляв шістьох людей.
Вбивства він скоював у період між перевезенням пасажирів.
Джейсон Далтон.
Жодна з жертв не була клієнтом Uber.
Однак саме компанію, а точніше додаток Uber Далтон назвав причиною вбивств.
Мовляв, той контролював чоловіка і змушував стріляти в людей.
Таксиста-вбивцю засудили до довічного ув’язнення.
Сексизм у компанії Uber.
Численні скандали, пов'язані з Uber, стали причиною звільнення у 2017 Тревіса Каланіка з посади виконавчого директора.
Менеджмент компанії часто звинувачували у дискримінації та грубому ставленні до водіїв, а самого Каланіка – у сексизмі.
Одну з історій розповіла у своєму блозі працівниця штату.
Як нагороду за хорошу роботу, компанія подарувала всім чоловікам шкіряні куртки.
Натомість жінки замість бонусів у текстильному еквіваленті отримали порцію сексистських життєвих настанов.
Сьюзан Фаулер стала жертвою сексизму з боку керівництва Uber.
Після публікації цієї історії понад сто працівниць Uber зібрались на зустріч з Каланіком з метою висловитися щодо сексизму в компанії.
Вони домовилися про перевірку, і вже через кілька місяців з Uber звільнили 20 людей.
Ще 30 скерували на перекваліфікацію та консультації з психологами.
Доба нової "gig"-економіки.
Усі водії працюють за угодою з роботодавцем, а не наймаються як штатні працівники.
Це ілюструє "gig"-економіку – економіку неповної зайнятості.
Вона з’явилась у Штатах з появою таких компаній, як Uber, а згодом поширилась по всьому світу.
Серед переваг – можливість самому обирати графік і поєднувати кілька видів робіт.
Gig-працівники безперестанку розбудовують свою мережу, шукають людей з навичками, яких самі не мають, співпрацюють з ними і в такий спосіб розширюють спектр послуг.
Натомість корпоративні працівники живуть у так званому коконі зв’язків у межах своєї компанії.
З недоліків – це відсутність стабільності, а також будь-яких прав.
Працівники Uber не отримують від компанії ні медичного страхування, ні вихідної допомоги при звільненні.
У США намагаються з цим боротися: в Каліфорнії Uber зобов'язали перевести всіх найманих працівників у штат, тобто оплачувати їм страхування та декретні відпустки.
Внаслідок цього законопроєкту витрати Uber на персонал можуть зрости щонайменше на 20% – до 500 додаткових мільйонів доларів на рік.
Сервіс Uber.
Скаржаться на байдужість з боку компанії і кур’єри Uber.
Eats – другого за успішністю сервісу компанії.
Це доставка їжі з кафе та ресторанів, що зараз працює у 600 містах світу.
Кур'єр Uber.
Один із кур'єрів повідомив, що після того, як він зламав руку під час доставки їжі, компанія навіть не поцікавилася, як почувається їхній працівник, а також не покрила жодних витрат на лікування.
Скандальні висловлювання одного з керівників Uber.
Тревіса Каланіка на посаді виконавчого директора замінив американський бізнесмен Дара Хосровшахі.
В одному з інтерв'ю він порівняв жорстоке вбивство в консульстві Саудовської Аравії опозиційного саудівського журналіста Джамаля Хашогджі зі смертю американки через зіткнення з безпілотником Uber.
Люди помиляються, і це не означає, що їм не треба пробачати, їхні помилки,.
– заявив Хосровшахі.
За недолуге порівняння Хосровшахі одразу розкритикували у соцмережах.
Його допис із вибаченнями з’явився у твіттері наступного ж ранку.
Смертельне ДТП з безпілотним авто Uber.
Трагічний інцидент трапився два роки тому.
Самокеруючий автомобіль насмерть збив 49-річну мешканку Аризони за 100 метрів від пішохідного переходу.
Система не розпізнала жінку як пішохода, адже та переходила дорогу в недозволеному місці.
Випадок став першою смертельною аварією за участі самокеруючих авто.
Нові опції від засновників.
Як UBER став доступніший для всіх користувачів.
Тревіс Каланік відзначив, що спочатку в компанії були лише автомобілі класу "люкс".
Тобто, користувачі викликали таксі і приїжджав Mercedes-Benz S-класу.
Коли ми почали працювати по всьому світу, то розширили вибір машин – від люксових авто до авторикш в Індії.
Для нас стало важливим бути більш доступними і враховувати особливості кожного конкретного міста,.
– пояснив співзасновник.
З категорії "люкс" на "мас-маркет" компанія перетворилась у 2012, запустивши сервіс UberX, з нижчими на 35% цінами та машинами економ-класу.
Вже в 2014 році було представлено опцію спільних поїздок.
Сервіс UberX пропонує поїздки за доступними цінами.
Спільні поїздки.
Засновники Uber помітили, що маршрути повторюються – багато людей обирали один і той самий напрямок в однаковий час.
Тож вони почали думати, як об’єднати дві поїздки в одну.
Така подорож була б удвічі дешевша, а в місті збільшилася б кількість тих, хто їздив у меншій кількості машин.
Як виявилось, це було настільки дешево, що люди погоджувалися їхати в одному авто із незнайомцями.
У перші вісім місяців існування послуги в Лос-Анджелесі нею користувались 100 тисяч людей щотижня, а автомобілі наїздили на 13 мільйонів кілометрів менше.
Також викиди вуглекислого газу в атмосферу зменшились на 1400 тонн.
Проблемами екології в Uber почали перейматись саме із запуском спільних поїздок.
На сьогодні в компанії успішно використовують це як елемент піару.
Мільярди чи навіть трильйони годин люди проводять, сидячи у своїх автомобілях, роздратовані і стривожені.
Подумайте про те, наскільки зміниться якість життя, якщо ми повернемо людям їхній час?.
– зазначив Тревіс Каланік.
Зараз Uber працює в 528 містах і налічує майже сім тисяч штатних працівників (6700, дані 2016 року, – 24 канал).
У 2018 році дохід компанії склав більше 11,27 мільярда доларів.
Uber в Україні.
На український ринок Uber заїхав у 2015 році.
Разом із ним з'явилися так звані партнери – сотні компаній-посередників, які за окрему платню підключають вас до системи.
Так, більшість водіїв в Україні не працюють з Uber напряму, як мінімум, щоб не відкривати ФОП та не вести самим бухгалтерію.
На момент появи Uber у столиці було понад 300 служб таксі, більшість з яких працювали не в правовому полі.
За пів року через високі стандарти, які приніс Uber, конкуренцію не витримало майже 200 служб,.
– прокоментував Фарід Сахаров, керівник експертної групи з питань цифрової інфраструктури на транспорті.
За даними Monobank, Uber займає близько 50% ринку таксі в Україні.
Компанія таксі працює в семи містах: Києві, Одесі, Львові, Харкові, Дніпрі, Вінниці та Запоріжжі.
Сервіс UberX.
Авто економ-класу можна замовити в Києві, Одесі, Львові, Харкові, Дніпрі, Вінниці та Запоріжжі.
Сервіс Uber.
У Києві, Львові, Одесі, Харкові та Дніпрі користувачі можуть замовити автомобілі класу “комфорт”.
Це моделі, молодші за 2000 рік випуску.
Сервіс Uber.
Лише в столиці можна викликати авто преміум-класу.
Водії цього сервісу дотримуються спеціального дрес-коду.
У Києві курсують мікроавтобуси та мінівени категорії Uber.
У травні 2019 року до переліку додався Uber.
Shuttle – сервіс автобусів для спільних поїздок, так звані маршрутки Uber.
Щодня з сьомої ранку до дев'ятої вечора вони їздять кожні 15 хвилин на дев'яти напрямках.
Uber-маршрутки.
Ціна з людини стартує від 15 гривень за поїздку до восьми кілометрів.
За кожні додаткові чотири кілометри пасажири мають платити на п'ять гривень більше.
Найдорожча поїздка з Uber.
Shuttle буде коштувати не більше, ніж 30 гривень.