— На андріївські вечорниці сходилися й запрошені, і небажані гості.
Розважалися всю ніч.
Регот стояв на кожній вулиці аж до ранку, — розповідає 68-річна Неоніла Парасенюк із села Очеретня Кривоозерського району Миколаївської області.13 грудня православні й греко-католики вшановують апостола Андрія Первозванного.
Він народився в Палестині наприкінці І ст.
до н.
і був учнем Іоанна Хрестителя.
Із братом Петром ловив рибу на Галілейському озері, коли до них підійшов Ісус Христос.
Андрій став першим апостолом, тому й названий Первозванним.
Проповідував вчення Христа в Європі та Азії.У літописі "Повість врем'яних літ" зазначено, що Андрій побував на берегах Дніпра.
Поставив тут хрест і сказав своїм супутникам: "Бачите ці гори? На них засяє благодать Божа.
Буде велике місто, і Бог збудує багато церков".
На цьому місці постав Київ.— На Андрея в нас для всієї молодьожі велике свято, — згадує 79-річна Надія Левицька з Очеретні.
— Збиралися дівчата в когось та й місили тістечко.
З нього пекли калиту — такий здоровий корж із діркою посередині.Під час готування калити суворо заборонялося говорити.
Для тіста використовували "непочату воду" — принесену з трьох, семи або дев'яти криниць на світанку.
Додавали мед і сушені ягоди.
Зверху посипали маком, цукатами або горіхами.
В печі напалити треба було дровами, взятими "потихеньку" в сусідів.
Вірили, що тоді калита вдасться на славу й вечорниці пройдуть весело.— Як спечеться калита, її ще й прикрашають лєнтами, квітами бамажними, сухоцвітом, шоб вона була красівою.
Тоді вішають під патолок так височенько, щоб треба було аж підскакувать, аби її достати ротом, — каже Неоніла Парасенюк.
— Тоді один стає на сторожі з квачом, його називають Калитинським.
Усі решта по черзі "сідають" — беруть між ноги коцюбу й "під'їжджають" до нього.
Того, хто на коцюбі, називають Коцюбинським.
Калитинський перекриває прохід до калити.
Щоб її вкусити, треба відповісти на його питання і не розсміятися.— Добрий вечір, Калитинський!— Добрий вечір, Коцюбинський!— Я приїхав калиту кусати!— А я буду по морді кресати!— А я вкусьну й не засміюся.— А я кресну й не побоюся.
Кусай!У селі Ганнівка Братського району Миколаївської області той, хто під'їжджав на коцюбі, примовляв: "Калита, калита, ти на полі виросла, ти на сонці пеклася, до мене у рот подалася".— А той, шо стоїть з мазницею, теревені теревеняє, штучки всякі показує.
Тільки чуть-чуть улибнувся, вмить сажею тебе перемаже, — 2011‑го розповідала мешканка Ганнівки 78-річна Таміла Будовець.
Дослідники давніх слов'янських звичаїв припускають, що наші предки в такий спосіб розігрували міф про помираюче й воскресаюче сонячне божество.
Розвага відбувається саме тоді, коли настає час найдовших ночей і найкоротших днів.
Вірили, що тоді сонце вмирає, його з'їдає страшний звір і смертельний холод загрожує всьому живому на землі.
Веселощі та сміх учасників гри мали захистити людину й усю природу від страху, холоду та смерті.
Приписували радісному сміхові оберегову й життєдайну силу.— Калиту потім клали посеред столу й ділили між собою, щоб кожному дісталося хоть по манюсінькому шматочку, — згадує Надія Левицька.
— Після того дівчата накривали стіл і частували всім, що наготовили.— А як на Андрія повечеряють, то треба було дівкам позбирати всі ложки зі столу, вийти на кут хати й потарахкати ними — звідки загавкають собаки, звідти й жених буде, — розповідає 57-річна Людмила Березкіна із села Мала Мечетня Кривоозерського району на Миколаївщині.
— І моїй мамі все справдилося.
Весь час собаки озивалися з півночі, так вона туди й пішла заміж — в село Тридуби.
За народними уявленнями, Андрій Первозванний звуками озивається на питання або заклики дівчат.
Тому якщо опівночі вийти на поріг хати й крикнути: "Доле, озовись!", вона подасть знак яким-небудь звуком.
Почуте кожен трактував сам.
Ще можна спитати ім'я в чоловіка, який проходитиме в цей час повз тебе.
Вірили, що так зватимуть майбутнього нареченого.— А в дванадцять часов ночі дівчата ворожили.
Дізнавалися, хто перший піде заміж, хто ще рік дівуватиме, а хто так без пари й залишиться, — згадує Надія Левицька.
— Обов'язково ворожили по балабушках.
Кожна дівчина пекла собі таку невеличку булочку, позначала її.
Потому всі викладали їх на лавку й заводили собаку.
Чию першу вхватить, та перша й заміж піде.
Чию понюхає, покачає й кине — то ту дівку хлопець кине.
В Очеретні дівчата ворожили на Андрія, рахуючи кілки парканів: "вдівець-молодець, вдівець-молодець".
На якому слові паркан закінчувався, за того й піде заміж.
— Та я такого не робила.
Боялася, що справді хтось стоятиме у мене за спиною.
Ще дівчата ходили до колодязя й біля нього розсипали мак або льон.
Замітали спідницею чи фартухом, примовляючи:Андрію, Андрію,Я на тебе мак сію,Запаскою волочу,Бо дуже заміж хочу.
Приснися мені у сні,Хто буде мене брать навесні.Після цього дівчина, не озираючись і ні з ким не розмовляючи, лягала спати.
Вірила, що суджений обов'язково присниться.
Бувало, під подушку клали замок із ключем.
Сподівалися побачити вві сні, хто його прийде відкривати — той і свататиме.
Замість колодки могли ховати вишневі гілочки, сплетені ніби у місточок.
Чекали, щоб у сні з'явився майбутній чоловік і перевів через місток.
Робили вареники зі сміттям.
На Андрія дівчата пригощали хлопців варениками з різними начинками.
Ліпили всі разом, але свої вироби запам'ятовували.
Потім стежили, який хлопець візьме приготовлений нею вареник — той її суджений.
Якщо якийсь залицяльник дівчині не подобався, ліпила вареник із клоччям, сміттям або сіллю.
Потім намагалася підкласти тому хлопцеві.На київському Поліссі ліпили один великий вареник у вигляді бугая.
Очі йому робили з квасолі, роги і хвіст вирізали з картоплі.
Діставався хлопцеві, що був найсерйозніший, не сміявся під час розваг.