НБУ почав захищати права споживачів фінпослуг: Що це означає і до чого готуватися
НБУ почав захищати права споживачів фінпослуг: Що це означає і до чого готуватися

НБУ почав захищати права споживачів фінпослуг: Що це означає і до чого готуватися

В Україні 20 січня 2020 року набув чинності закон про захист прав споживачів фінансових послуг.

Тепер фінансові установи будуть зобов'язані розкривати повну інформацію щодо вартості фінансових послуг.

Крім цього, за порушення прав споживачів фінзаклади платитимуть штрафи, розмір яких може досягати 13600 грн.

Але про все по черзі.

На що скаржаться люди.

Влітку 2019 року Національний банк створив профільний підрозділ, який має займатися захистом прав споживачів фінпослуг.

З 15 серпня (до 19 січня 2020 року) Національний банк отримав близько 4 тис.

звернень споживачів фінансових послуг.

Більшість звернень (64%) - це звернення, що стосуються діяльності банків.

Зокрема, люди скаржилися НБУ на нерозкриття банками інформації про повну вартість кредиту, самовільне списування коштів із зарплати або інших нарахувань у рахунок погашення боргу, списання відсотків за рахунок збільшення кредитного ліміту з відсотками за більшою ставкою без пояснень щодо правомірності своїх дій.

Національний банк після ухвалення закону про захист прав споживачів фінансових послуг почав розробляти нові вимоги до банків і посередників, яких залучено до надання фінпослуг.

Нові вимоги дозволять регулятору якісніше реагувати на звернення споживачів і розв`язувати спірні питання.

ins{.

Що зміниться для банків і посередників.

- Тепер договір про надання фінансових послуг укладається виключно в письмовій формі: у паперовому вигляді; у вигляді електронного документа, який створено відповідно до вимог чинного законодавства; шляхом приєднання клієнта до договору, який може бути надано йому для ознайомлення у вигляді електронного документа на сайті установи або особи, які надають фінпослуги; договір, який укладено в порядку, передбаченому законом України "Про електронну комерцію".

Примірник договору, а також додатки до нього (за наявності) віддають клієнту одразу після підписання договору, але до початку надання клієнту фінансової послуги.

Крім цього, згідно із законом, перед укладенням договору, клієнту повинні повідомити про механізми захисту прав споживачів фінпослуг: можливість та порядок розгляду скарг, а також наявність у фінансової установи гарантійних фондів та компенсаційних схем.

- Від березня 2020 року банки мають змінити інформацію щодо своїх послуг на сайтах, тобто розкрити повну та актуальну інформацію про умови надання послуги: її вартість, зокрема комісії і платежі за додаткові послуги, умови дострокового повернення кредиту, можливі штрафи в разі невиконання клієнтом зобов'язань.

- З початку червня 2020 року на сайтах банків мають з'явитися калькулятори для розрахунку витрат або доходів від фінансової послуги.

"Також у червні повинна змінитися реклама банків.

Вона повинна буде містити істотні характеристики послуги: інформацію про повну вартість, умови отримання послуги, ризики.

Також Національний банк планує ухвалити нові вимоги до банків, а саме: до договорів, візуального сприйняття реклами, інформації на сайтах та в рекламі щодо мікрокредитів, розкриття інформації про послуги через електронні канали обслуговування, роботи зі зверненнями громадян, уникнення нечесних практик",- йдеться в повідомленні НБУ.

- Крім цього, банки повинні враховувати законодавство про захист прав споживачів фінпослуг при встановленні посередницьких відносин у галузі споживчого кредитування з кредитними посередниками та укладенні відповідних договорів.

- Банки також повинні враховувати випадки порушення законодавства про захист прав під час перевірки та визначення ділової репутації кредитних посередників.

Однією з підстав для визнання ділової репутації небездоганною є припинення діяльності кредитної посередника виключно внаслідок його ліквідації.

Крім того, припинення діяльності ФОПом — кредитним посередником слугуватиме підставою для виключення його з переліку кредитних посередників.

- Для самих кредитних посередників та їхніх працівників до всього іншого встановлено вимогу щодо достатнього рівня знань законодавства України про захист прав споживачів фінансових послуг.

Порушення і відповідальність.

За порушення прав споживачів фінпослуг передбачено адміністративну відповідальність, зокрема:.

ненадання або надання не в повному обсязі клієнту інформації про умови надання фінпослуг в обсязі, передбаченому законодавством, або надання недостовірної інформації про таку послугу карається штрафом в розмірі від 300 до 600 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 5100 до 10200 грн);.

за ненадання на запит споживача фінансових послуг проекту договору про фінансові послуги (якщо такий обов'язок передбачено законом) - штраф у розмірі від 300 до 600 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 5100 до 10200 грн);.

ненадання клієнту одного примірника договору про надання фінансових послуг та додатків до нього (за наявності) також карається штрафом у розмірі від 300 до 600 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;.

непроведення оцінки кредитоспроможності споживача перед укладенням договору про фінансову послугу, якщо її обов'язкове проведення передбачено законом, карається штрафом від 5100 до 10200 грн;.

укладення договору про надання фінансових послуг не в письмовій формі (якщо укладення договору в письмовій формі передбачено законом) - в розмірі від 300 до 600 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян за кожен такий випадок;.

збільшення в односторонньому порядку фіксованої процентної ставки або неповідомлення споживача у строк та в порядку, встановленими законом, про зміну змінюваної процентної ставки - штраф у розмірі від 500 до 800 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 8500 до 13600 грн);.

неповідомлення споживача про відступлення зобов'язання за договором про надання фінансової послуги, якщо обов'язковість повідомлення встановлено законом, - у розмірі від 300 до 600 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Згідно з законом, також забороняється покладати на клієнта і стягувати з нього сплату будь-яких платежів, відшкодувань, штрафних санкцій за реалізацію ним права на відмову або дострокове розірвання договору, предметом якого є надання йому фінансової послуги.

Забороняється покладати на споживача фінансових послуг і стягувати з нього сплату будь-яких платежів, відшкодувань, штрафних санкцій за дострокове виконання ним умов договору.

Що робити, якщо права споживача фінпослуг порушено.

Найкраще на це питання відповідає ця ілюстрація.

ins{.

Источник материала
Поделиться сюжетом