Єврономер з Нового року формально поза законом.
Євробляхи офіційно поза законом.
З 1 січня набули чинності посилені санкції і штрафи (в черговий раз відстрочені 19 грудня 2019 року) для авто на європейських номерах.
Власникам таких машин загрожує штраф до 170 тис.
грн і конфіскація авто.
При цьому закон є, але виконувати його повністю не будуть – принаймні, так пообіцяли в уряді.
Напередодні Нового року в Кабміні заявили, що поліція не зачепить машини на єврономерах.
Більш того, уряд повинен подати до парламенту новий законопроект, який влаштує власників євроблях.
Однак досі законопроекту немає.
А власники євроблях заявляють, що поліція почала перевіряти їх машини через спільну з митниками базу порушників – поки що їх не штрафують.
Що чекає авто на єврономерах, розбирався сайт "Сьогодні".
Поліція готується зупиняти євробляхи.
Правоохоронці почали перевіряти авто на іноземних номерах, скаржаться водії євроблях.
Перевіряють в спеціальній базі за номером автомобіля – це база обміну інформацією з фіскальною та митною службами.
Якщо автомобіль знаходиться в Україні з порушенням митних законів, то це відіб'ється в базі.
Коли авто на іноземних номерах перетинає кордон, інформація про номер машини і її власника передається в поліцію.
Правоохоронці можуть перевірити авто по базі на порушення правових підстав знаходження автомобіля, пояснює юрист з митного права Ольга Ніколаєнко.
Але штрафувати поліцейські не мають права.
"Протокол поліцейські складати не можуть.
Але вони можуть викликати на місце представників митниці.
Якщо проводяться рейди, то до групи з виявлення правопорушень можуть входити працівники митниці.
Митники потім самі складають протокол – поліція не має права штрафувати таких водіїв", – пояснює юрист.
Поки масових перевірок немає, а система тільки тестується.
Перед Новим роком у МВС заявили, що поліція не зупинятиме авто на єврономерах, поки Рада не ухвалить зміни до закону.
Такого компромісу досягли в уряді з громадською організацією "АвтоЄвро.
Внести зміни до закону повинні були відразу після новорічних свят.
Тепер же про терміни взагалі не говорять.
Разом з тим, нові штрафи і санкції вже діють.
При перетині кордону водія євробляхи можуть оштрафувати, а авто конфіскувати.
Нові штрафи і санкції.
Конфіскація авто або 170 тис.
грн штрафу – це максимальна міра покарання для власника євробляхи.
Санкцію можуть застосувати, якщо машину на іноземних номерах розберуть на запчастини або якщо вона перевищила терміни перебування в Україні на 30 днів.
Закон дозволяє автомобілю з іноземною реєстрацією перебувати в країні 5-10 днів.
П'ять – якщо буде він знаходитися на території однієї області, 10 – двох і більше.
Якщо авто в режимі транзиту затримається в Україні на день, то штраф буде невеликий – 170 грн.
А затримка від 20 до 30 днів обійдеться в 85 тис.
Посилено і режим тимчасового ввезення.
Якщо іноземець захоче в'їхати в Україну довше, ніж на 30 днів, йому доведеться отримувати тимчасову держреєстрацію.
За передачу автомобіля іншій людині винуватцю загрожує штраф 34 тисячі гривень.
Стільки ж доведеться заплатити за "таксування" на авто з єврономером.
Право ввезти машину на іноземних номерах залишили і для громадян України.
Але тільки для тих, хто проживає за кордоном.
У цьому режимі можна ввезти тільки один автомобіль.
За кожний наступний треба заплатити заставу в розмірі вартості розмитнення машини.
Штрафувати тепер можуть заочно.
За порушення митних правил митники самі надішлють штраф на адресу реєстрації протягом трьох днів після закінчення терміну перебування в Україні.
При цьому протокол про адмінпорушення вважається врученим порушнику, навіть якщо людина не живе за адресою, яку вона вказала.
Податківці також відразу повідомлять про порушення в поліцію.
Хочуть скасувати акциз і штрафи.
В "АвтоЄвро.
Силі" лобіюють законопроекти №2342 про скасування акцизу і №2345 про скасування штрафних санкцій ще на півроку.
У проекті №2342 пропонується прибрати на 180 днів коефіцієнт віку, щоб зменшити розмір акциз.
А з 2021 року і зовсім скасувати збір.
Ще один законопроект №2345 пропонує на півроку звільнити від відповідальності власників машин, вантажівок і автобусів з єврономерами.
Жодними штрафами такий транспорт не обкладатиметься.
У той же час, ці норми стосуватимуться тільки машин, які ввезли в Україну до початку дії згаданих законів.
За словами керівника "АвтоЄвро.
Сили" Олега Ярошевича, законопроекти узгоджені з Кабміном.
До середини лютого їх повинна розглянути Верховна Рада.
Якщо штрафи знову відкладуть, це покаже, що закони в Україні нічого не варті, вважає автовласник Ігор Тимофєєв.
Він розмитнив свою машину рік тому, коли власникам євроблях надали знижку на акциз і три місяці на розмитнення.
Потім повинні були запрацювати санкції, але їх кілька разів переносили.
І ось їх знову можуть відкласти і ще більше здешевити розмитнення.
"Зволікати з введенням штрафів не можна, адже це покаже, що в Україні можна наплювати на закони, і тобі за це нічого не буде", – говорить Тимофєєв.
Але розмитнення авто має бути дешевшим, впевнений він, тоді проблем з євробляхами не буде.
Якщо розмитнення стане довільним, то штрафи можуть бути якими завгодно, вважає співзасновник організації "Доступне авто" Михайло Катрук.
З приводу санкцій, ми не бачимо жодних проблем в розмірах штрафів, якщо буде забезпечене адекватне розмитнення.
Якщо будуть довільні податки на хоча б європейські авто, то штрафи можуть бути будь-які.
Зараз існує податкова дискримінація – прив'язка розміру податків до віку автомобіля.
Ніде в ЄС немає прив'язки акцизу до віку.
Але і сам акциз треба скасувати або зробити його уніфікованим", – зазначає Катрук.
Ставка акцизу = Ставка базова × Коефіцієнт двигуна × вік авто.
Базова ставка становить 50 євро, якщо у автомобіля двигун об'ємом до 3000 см куб.; якщо понад, то ставка становить 100 євро.
Ставка для авто з дизельним двигуном об'ємом до 3500 см куб – 75 євро.
Понад – 150 євро.
Коефіцієнт двигуна це об'єм циліндрів, розділений на 1000.
Якщо обсяг 2000 куб.
см, то коефіцієнт – 2.
Коефіцієнт віку – число років, що минули з року, наступного після року виробництва транспорту.
Для нових автомобілів ставка – 1.
Для машин старіших, відповідно, 2 і більше.
Для всіх машин старіше 15 років коефіцієнт дорівнює 15.
Для вантажівок, яким від п'яти до восьми років, коефіцієнт становить 40, старіше восьми років – 50.
Цей коефіцієнт і хочуть прибрати на півроку.
Так, акциз на автомобіль 2001 року випуску з об'ємом двигуна як 2200 куб см складе 110 євро.
А за чинною формулою з коефіцієнтом віку – 1650 євро.