Хлопець удавав померлого, а потім цілував дівчат
Хлопець удавав померлого, а потім цілував дівчат

Хлопець удавав померлого, а потім цілував дівчат

В околицях Звенигорода на Черкащині та в селах колишнього Браїлівського округу на Вінниччині наприкінці 1920-х етнографи записали звичай справляти народження й смерть Колодія.

В понеділок на Масницю заміжні жінки збиралися в хаті когось із сусідів.

Одна вдавала, що вагітна, й починала стогнати: "Рятуйте! Ой, ой, ой, болі беруть! Дайте мені бабу-повитуху!"Вибрана за повитуху жінка нібито допомагала пологам, примовляючи: "Цить, моя дитино! Дасть Бог, що це минеться, то ще другий раз заманеться".

Під жарти й сміх з-під пелени "породіл­лі" витягали невеличке полінце: "От який хлопчисько знайшовся у нас! Тіки-тіки не побіжить!"Далі розігрували сценку, як баба-повитуха купає в ночвах новонародженого, як вона "підтягує дно" породіл­лі, лікує її замовляннями: "Ідіть, бабиці, на великі гори, на великі скали! Щезни, пропади та до мене не ходи, пху-пху-пху!" Полінце сповивали як дитину та давали ім'я Колодій.

У вівторок громадою збиралися в іншої сусідки на "хрестини" Колодія.

Вибирали "хресних батьків" й відтворювали звичай класти щойно принесену з церкви дитину на кожух, примовляючи: "Щоб такий був багатий, як кожух волохатий! Щоб такий був вусатий, як кожух був вовхатий".

У середу гуртом справляли "похрестини", а в четвер Колодій нібито помирав і за ним голосили: "Я на тебе, Колодію, положила всю надію.

А теперка, Колодачу, як не бачу, то все плачу!"У п'ятницю Колодія "ховали" — виносили й закопували в садку під грушею, в суботу справляли по ньому поминки.

Весь обряд супроводжувався частуванням, жартами й колодійними піснями:Ой сьогодня не неділя,Ой сьогодня Колодія.

А сьогодня Колодка,Бо горілка солодка.

Молодь гуляла окремо від дорослих.

На Масниці востаннє збиралися на вечорниці.

Дівчата чіпляли парубкам до сорочки "колодку" — хусточку, квітку або гілочку, прикрашену стрічками.

За це отримували від них частунки.

У селах біля Яготина на Київщині під час Масниці молодь гралася в "Савку".

Хлопець лягав на лаву і вдавав померлого.

Його лоскотали, щипали й туркали, намагалися обов'язково розсмішити.

Гра супроводжувалася піснями:Бем, бем, Савка вмер.

Положили Савку на кленову лавку.

Лавка трясеться, Савка сміється.

Прийшов піп — Савка втік та в лободу.

Не тікай, Савко, бо я й там тебе знайду.

Савка оживав, схоплювався з лави та ловив, лоскотав і цілував дівчат.

На думку вчених, обрядові персонажі Колодій і Савка мають дохристиянське походження.

У давні часи вони були пов'язані з культом оживаючого й помираючого божества плодючості та розмноження.

На Масницю в обрядових іграх відтворювали боротьбу зими з літом, м'ясоїда з постом.

У селі Соснова на Переяславщині в останній день Масниці наряджали жінку старою бабою, виплітали їй із конопель довгу косу, "що аж по п'ятах тягаїться".

Потім проганяли її з хати надвір.

Натомість до будинку заводили перевдягнутого на старенького й строгого дідка.

Учасники забави пояснювали, що так вони прощаються з Масницею та "приймають Поста".

В давнину змагання "лава на лаву" й чоловічі бої навкулачки, що відбувалися під час проводів Зими, були не спортивним змаганням.

Розігрували боротьбу холоду й тепла, зими й літа, добра і зла.

Источник материала
Поделиться сюжетом