Творчість Філіпа Ґласса далека від того, що ми звикли чути в оперних театрах
Творчість Філіпа Ґласса далека від того, що ми звикли чути в оперних театрах

Творчість Філіпа Ґласса далека від того, що ми звикли чути в оперних театрах

21 червня на сайті TheatreHD Ukraine показали оперу американcького композитора Філіпа Ґласса "Ехнатон". Постановка - англійського режисера Феліма МакДермотта зі сцени нью-йоркської Метрополітен-Опера. У 2016-му її нагородили премією Лоуренса Олів'є.Філіпа Ґласса лондонський журнал Bachtrack назвав одним з найбільш виконуваних композиторів-сучасників у 2019 році."Давньоєгипетський фараон Ехнатон, заворожений богом сонця, намагається ввести культуру поклоніння винятково одному богу у політеїстичному Єгипті. Деякі вчені вважають його прообразом і передвісником появи авраамічних релігій. Наче підкреслюючи ці звязки, Ґласс у своїй опері змішує мови: давньоєгипетська межує з біблійським івритом і мовою публіки, для якої реалізується конкретна постановка" - оповідає TheatreHD Ukraine."У розповіді про постановку постійно звертаєшся до категорії Часу. По-перше, сам сюжет – це перенесення до захоплюючого стародавнього Єгипту, приблизно 1300-х років до н.е. У центрі – різні періоди правління фараона Ехнатона – від його сходження на престол до смерті. Однак уся ця історія постає як спогад, давня історична легенда, яку ми пригадуємо, перебуваючи у музеї. Про цей "спогад", балансування між Часом – давниною і сьогоденням, нам "розповідають" костюми та сценографія, вирішена в трьох часових категоріях. Це давнина, вікторіанська епоха, коли відбулися розкопки, які нагадали світу ім'я Ехнатона, та теперішній час", - зазначає Стефанія Олійник, музикознавиця, драматург Львівської національної опери. - "Композитор Філіп Ґласс звернувся до постаті Ехнатона через його релігійну реформу – культ богу сонцю Атону. В опері Ехнатон гине внаслідок повстання прихильників багатобожжя. Сучасники намагалися знищити будь-які згадки про його правління.По-друге, Час музичний. У творчості Філіпа Ґласса опера далека від того, що ми звикли чути в оперних театрах. Відмовтеся від звичних уявлень про арії, ансамблі, хор чи звичний склад оркестру. Відмовтеся від поняття динаміки, розвитку у музиці – прагнення до розгортання, до фіналу, до мети. Філіп Ґласс пропонує у музиці Час статичний, що досягається великою кількістю повторів музичних фраз і непомітних поступових змін.
Це опера-медитація, де важливим є не прагнення до закінчення, а занурення у теперішній момент звучання. Однак, ми звісно не звикли приходити до оперного театру, щоб медитувати. Тому тут помітний чудовий контраст між плинністю музики і візуальною складовою з wow-ефектом. Яскраві декорації, костюми, світлові рішення (Червона сфера Сонця), команда жонглерів на противагу дуже повільним, але вивіреним у Часі рухам виконавців".Партія Ехнатона написана для найвищого оперного чоловічого голосу: контратенора. Виконав американець Ентоні Рот Костанцо. "На фоні відсутності в оркестрі скрипкової секції, такий висотний контраст додає містичному звучанню опери густини і сутінковості" - додає TheatreHD Ukraine. З 23 до 24 червня на сайті TheatreHD Ukraine доступна до перегляду постановка "Травіата" Джузеппе Верді з Метрополітен-Опера.

Источник материала
Поделиться сюжетом