Чорний піар та реклама грального бізнесу становлять 20% джинси в медіа, — ІМІ
Чорний піар та реклама грального бізнесу становлять 20% джинси в медіа, — ІМІ

Чорний піар та реклама грального бізнесу становлять 20% джинси в медіа, — ІМІ

Згідно з моніторингом новин у 23 популярних інтернет-медіа України у вересні 2025 року, загалом 74% виявлених матеріалів з ознаками замовності було розміщено на користь комерційних замовників, а 26% — на користь політичних.

20% матеріалів з ознаками замовності в популярних онлайн-медіа України у вересні 2025 року були чорним піаром або прихованою рекламою грального бізнесу. Такими є результати дослідження ГО «Інститут масової інформації», що проводилось у 23 популярних інтернет-медіа України. 

За даними ІМІ, 13% усієї зафіксованої джинси становили публікації з ознаками чорного піару проти політиків, бізнесу чи громадських активістів. У матеріалах використовуються емоційно забарвлені заголовки й викривлені факти.

Ще 7% таких матеріалів припало на матеріали на користь казино, сервісів онлайн-ставок або афілійованих платформ. Тексти переважно не містили маркування, попереджень про вікові обмеження чи ризики залежності.

Загалом, згідно з моніторингом, 74% матеріалів з ознаками замовності за звітний період було розміщено на користь комерційних замовників, а 26% — на користь політичних. 

Торговельні мережі, магазини, банки та інші комерційні компанії лідирують серед замовників джинси (на них припало 39% усіх матеріалів з ознаками замовності й неналежним маркуванням). На другому місці — лобізм (наприклад, податкових пільг для бізнесу) (14,5% матеріалів з ознаками замовності), а на третьому — чорний піар і контрагітація (13%). Ще 11 % усіх матеріалів з ознаками замовності віднесли до збірної категорії «політики».

Найбільше матеріалів з ознаками замовних у вересні виявили на Oboz.ua, УНІАН та РБК-Україна. Не було виявлено джинси в новинах на сайтах Суспільного, «Бабеля», Громадського, Укрінформу, «Української правди», «Новинарні», «Рубрики», LB.ua, «Еспресо», Liga.net, та NV. 

«Хоча низка онлайн-медіа прагне до чесної взаємодії з аудиторією та надалі утримується від розміщення джинси, більшість лишається ласою до легких грошей і вразливою до непрозорих впливів.  ІМІ нагадує, що замовні матеріали можуть використовуватися з різними цілями: для просування своїх товарів чи послуг (комерційна джинса), для отримання додаткових політичних дивідендів (політична джинса), а також для відбілювання своєї репутації (іміджева джинса). Такі матеріали мають єдину і спільну мету — це маніпулювання суспільною думкою», — зазначили в ІМІ.

ІМІ проводив моніторинг у таких онлайн-медіа: Суспільне, «Бабель», Громадське, ZN.UA, «Українська правда», «Еспресо», «Рубрика», Liga.net, «Новинарня», Укрінформ, NV, LB.ua, РБК-Україна, «Цензор», Інтерфакс-Україна, ТСН, «Кореспондент.net», «Фокус», УНІАН, «24 канал», «Гордон», «Телеграф», Oboz.ua. Вибірка охоплює всі новини, що вийшли на сайтах протягом доби в зазначені дати.

Фото: ІМІ

LIKED THE ARTICLE?
СПОДОБАЛАСЯ СТАТТЯ?
Help us do more for you!
Допоможіть нам зробити для вас більше!
Команда «Детектора медіа» понад 20 років виконує роль watchdog'a українських медіа. Ми аналізуємо якість контенту і спонукаємо медіагравців дотримуватися професійних та етичних стандартів. Щоб інформація, яку отримуєте ви, була правдивою та повною.

До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.

Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.
Долучитись
Источник материала
loader
loader