Нещодавно ми писали про 10 кращих серіалів 2023 року, а тепер дійшла черга і до фільмів. Зауважимо, що до уваги бралися стрічки, які виходили в українському прокаті, або на стримінгових сервісах, впродовж 2023 року, тому у списку можуть бути проєкти, що десь у світі прем’єрувалися ще торік. Як завжди, в коментарях пропонуйте свої варіанти якісного кіно, яких не було у статті, а також діліться власними враженнями від кінороку, що минає.
Зміст
- 1 «Вавилон» / Babylon
- 2 «Кит» / The Whale
- 3 «Ейр» / Air
- 4 «Вартові Галактики 3» / Guardians of the Galaxy Vol. 3
- 5 «Людина-павук: Крізь Всесвіт» / Spider-Man: Across the Spider-Verse
- 6 «Місія неможлива: Розплата. Частина перша» / Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One
- 7 «Оппенгеймер» / Oppenheimer
- 8 «Вбивці квіткової повні» / Killers of the Flower Moon
- 9 «Анатомія падіння» / Anatomie d’une chute
- 10 «Залишені» / The Holdovers
«Вавилон» / Babylon
Жанр: історична драма, чорна комедія
Рейтинг IMDb: 7,1
Реліз: кінотеатри
Де подивитися: Megogo
У другій половині 20-х років минулого століття в Голлівуді перетинаються долі абсолютно різних персонажів. Менні Торрес — учасник місцевої тусовки, який отримує можливість долучитися безпосередньо до кінопроцесу. Неллі Ларой — красуня-білявка і самопроголошена кінозірка, котра планує підкорити «фабрику мрій». Джек Конрад — досвідчений голлівудський ветеран, який вже побудував успішну кар’єру, але змушений зіткнутися з новими правилами гри. Доля усіх цих людей складеться по-різному, на що вплине і перехід індустрії від німого кіно до звукового.
«Вавилон» Дам’єна Шазелла — громіздке, неповоротке, наче той слон, та суцільно гучне тригодинне сюжетне місиво, яке, однак, претендує на глядацьке захоплення не завдяки якимось оповідальним перипетіям, а через своє виразне синефільство. Це відверте зізнання у коханні кіномистецтву як такому та яскравій епосі, що давно минула. Вкрай суперечлива, та разом з тим емоційно насичена, невимовно велична та прекрасно зафільмована ода кінематографа, призначена тим, хто безмежно закоханий у кіно.
«Кит» / The Whale
Жанр: драма
Рейтинг IMDb: 7,7
Реліз: кінотеатри
Чарлі важить 600 фунтів. Він не виходить з дому, розлучений, давно не контактує з 17-річною донькою і не має друзів. Чарлі дуже самотній і сумний. А ще хворий, адже надлишкова вага дається взнаки. Єдина, хто навідується до чоловіка, це його подруга Ліз, котра хоч якось намагається піклуватися про безпорадного відлюдника. Та після нової зустрічі зі своєю донькою Чарлі нарешті розуміє, як він має вчинити.
Брендан Фрейзер — справжній кит, на якому тримається драматургія Даррена Аронофскі та сценариста Семюела Д. Гантера, за мотивами п’єси якого і зняте кіно. Актор видав справді видатний перфоманс у складному гримі, за що справедливо отримав овації на Венеціанському кінофестивалі та ще й оскарівську статуетку. Стрічка здатна викликати справжній емоційний сплеск, лишитися байдужим глядачем неможливо.
«Ейр» / Air
Жанр: біографічна спортивна драма
Рейтинг IMDb: 7,4
Реліз: кінотеатри
У 1984 році спортивний бренд Nike шукає нові способи заявити про себе на ринку. Корпоративний консультант Соні Ваккаро пропонує укласти ексклюзивний контракт з перспективним баскетболістом Майклом Джорданом, згідно з яким компанія випустить нову серію кросівок. Те, що здавалося малоймовірним співробітництвом, в результаті перетвориться на всесвітньо відомий іменний бренд взуття та одягу.
До Бена Аффлека-актора можна ставитись по-різному, і його щедрий оберемок номінацій на «Золоту малину» наштовхує на певні роздуми. Але Аффлек-режисер — вже зовсім інша справа. Напевно, таку історію, засновану на реальних подіях, неможливо було розповісти краще та захопливіше, ніж це зробив він та сценарист Алекс Конвері. До того ж тут відбулося возз’єднання старих друзів — власне, Аффлека, Метта Деймона та Джейсона Бейтмана на додачу, і, як відзначалось у нашій рецензії, вони прекрасно взаємодіють у кадрі.
«Вартові Галактики 3» / Guardians of the Galaxy Vol. 3
Жанр: супергеройський екшн
Рейтинг IMDb: 7,9
Реліз: кінотеатри
Де подивитися: Megogo, Sweet.TV
Пітер Квілл ніяк не може змиритися з втратою Ґамори, і тут навіть розкішний новорічний подарунок від Дракса і Богомолиці не зарадив. Тим часом напад таємничого ворога Адама Ворлока призводить до серйозного поранення Ракети. Тож тепер Квілл змушений витерти шмарклі й згуртувати свою трохи придуркувату команду, щоб врятувати друга.
Напевно, тільки Джеймсу Ґанну під силу перетворити настільки химерний на папері матеріал на щось справді цікавезне та разом з тим чарівне. Треті «Вартові» — майже дві з половиною години чистого задоволення для шанувальників кінокоміксів та розважального ескапістського кіно загалом. Ґанну вдалося добряче грюкнути дверима перед своїм відходом з Marvel, причому настільки, що його дітище стало найуспішнішим та найкращим кінокоміксом у році, що минає.
«Людина-павук: Крізь Всесвіт» / Spider-Man: Across the Spider-Verse
Жанр: супергеройський екшн
Рейтинг IMDb: 8,7
Реліз: кінотеатри
Де подивитися: Sweet.TV
Хоча з останнім твердженням про успішність «Вартових Галактики» готовий посперечатися сиквел хітової анімаційної стрічки «Людина-павук: Навколо Всесвіту» 2018 року. Більшість глядачів зійшлася на думці, що друга частина навіть перевершила оригінал, і з цим важко не погодитись. Це в усіх сенсах яскравий, детально продуманий та багатогранний кінокомікс, від якого справді захоплює дух.
За сюжетом Майлз Моралес знову об’єднується з Ґвен Стейсі, разом з якою його чекає неймовірна подорож мультивсесвітом. Герої зустрінуться з великою кількістю різних версій Спайдерменів, а також з новим лиходієм Плямою. Та згодом стає зрозуміло, що нехтування «канонами» мультивсесвіту може призвести до катастрофічних наслідків.
Страшно уявити, що творці підготують у третьому фільмі «По той бік Всесвіту». Дуже цікаво.
«Місія неможлива: Розплата. Частина перша» / Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One
Жанр: шпигунський бойовик
Рейтинг IMDb: 7,8
Реліз: кінотеатри
Де подивитися: Megogo, Sweet.TV
Внаслідок безмежних можливостей просунутого штучного інтелекту за контроль над ним розгорнулась неабияка боротьба. Ітан «всемогутній» Гант, цей безстрашний приборкувач неможливих місій, очікувано стає одним з учасників гонитви за макгафіном. Але зустріч зі старими друзями та ворогами, і навіть неочікуваний союз, сплутують багатостраждальному агенту та його команді усі карти, тож цього разу місія виявиться дуже-дуже неможливою.
Хай там що робиться у реальному світі, чи які колапси не відбуваються у світах вигаданих, непохитний Том Круз продовжує гнути свою лінію. Можливо, він би вже й закинув те кляте рятування планети, але кому передати цю невдячну справу? Ну не супергероям же ж з Домініками Торетто. Поки останні стрімко здуваються, франшиза Круза магічним чином тільки міцніє, а сам він, справжній шибайголова, видає трюки один крутіший за інший. Відірватися від екрана впродовж більш ніж двох з половиною годин просто неможливо.
«Оппенгеймер» / Oppenheimer
Жанр: біографічна драма
Рейтинг IMDb: 8,4
Реліз: кінотеатри
Де подивитися: Megogo, Sweet.TV
Історія фізика-теоретика Роберта Оппенгеймера у розрізі звичної для Крістофера Нолана нелінійної оповіді володіє якимось невимовним магнетизмом, хоча режисер і використовує добре знайомі, прозаїчні прийоми. Очікувано він не надто зацікавлений у науковій складовій. Скоріше, це спроба відтворити психологічний портрет батька атомної бомби.
Дві глобальні сюжетні лінії — кольорова і монохромна, Оппенгеймера та Льюїса Штрауса, — виконані у формі судової драми, розгалужуються на безліч локальних, дрібніших. Непомітно вони буквально занурюють у свої хитромудрі нетрі. Настільки потужно, що рішуче не розумієш, як уся ця бюрократія, кабінетна боротьба з комунізмом та безмежно сумний погляд Кілліана Мерфі з-під капелюха можуть бути настільки захопливими. Ну і, звісно, сцена доленосного вибуху як вишенька на торті.
У своєму кінополотні Нолан зібрав позамежну кількість зіркових виконавців, а Кілліан Мерфі та Роберт Дауні-молодший, що нарешті звільнився з марвелівського полону, видають приголомшливі акторські роботи. При цьому зірки калібру Рамі Малека, між іншим, володаря «Оскара» за роль в іншому успішному байопіку, задовольняються скромними епізодичними появами.
Як підсумок, для причетних до «Мангеттенського проєкту» будують невеличке містечко десь в Нью-Мексико, аби отримати зброю, що здатна зруйнувати весь світ.
«Вбивці квіткової повні» / Killers of the Flower Moon
Жанр: кримінальна драма
Рейтинг IMDb: 7,9
Реліз: кінотеатри
Де подивитися: Apple TV+, Megogo, Sweet.TV
Ветеран Першої світової Ернест Беркхарт прибуває в округ Осейдж, Оклахома, до свого дядька Вільяма Гейла, котрий носить скромне прізвисько Король. Репутаційно той — добродушний бізнесмен та шанований друг корінних американців, але на ділі — безжальний ляльковик, готовий піти на все, щоб заволодіти багатствами місцевих індіанців.
Що тут скажеш, Скорсезе є Скорсезе. Його монументальна екранізація однойменного документального нон-фікшена Девіда Ґренна — Кіно з великої літери. У цій статті ми приділили багато уваги розважальним фільмам, але і від «Вбивць квіткової повні» можна отримати масу задоволення, щоправда, дещо іншого штибу.
Головне — не варто сподіватись на суто жанровий підхід, який має на меті викликати ті чи інші емоції, що ми звикли отримувати від мейнстримного кіно. Це натхненне, високохудожнє фільмування епохи з акцентом на історичний контекст та, зрештою, показ темного боку людської сутності у всій своїй потворності. Розповідь без прикрас. Видатна, епічна, гостра, як лезо бритви, та гучна, щоб почули усі. Недарма ж сам Скорсезе промовляє пару рядків про найголовніше.
Неспішна, але від того не менш цікава, ця розповідь підкріплюється прекрасними партіями тутешніх зірок. Особливо виділяється головний герой у виконанні Леонардо Ді Капріо — настільки впевнено та виразно зобразити повного ідіота — то треба вміти.
«Анатомія падіння» / Anatomie d’une chute
Жанр: судова драма, трилер
Рейтинг IMDb: 7,9
Реліз: кінотеатри
Німецька письменниця Сандра не так давно переїхала у віддалений будиночок десь у гірській місцевості недалеко від Гренобля разом зі своїм чоловіком Семюелем Малескі та сином Деніелом. Одного дня чи то нещасний випадок, чи загадкове вбивство, чи навіть самогубство призводить до смертельного падіння Семюела з горища оселі. Розпочинається суд, під час якого підозрювана у вбивстві чоловіка Сандра намагається довести, що не має відношення до цієї трагедії.
Багатогранна «Анатомія падіння» французької режисерки Жюстін Тріє досить вміло прикидається детективним трилером та судовою драмою, але насправді є авторським висловлюванням на тему деструктивних відносин у шлюбі (щось особисте, інтимне) та марності пошуку істини (щось більш узагальнене та виставлене напоказ).
Об’єднує ці дві теми абсурдність, причому стосується вона як діянь конкретних дійових осіб, так і екзистенції людства в цілому. Коли чоловік та жінка, начебто найдорожчі люди у світі, живуть як кішка з собакою через якісь геть нікчемні закиди, а у залі суду псевдоексперти з непохитною серйозністю роблять взаємозаперечні висновки, то що це, як не абсурд?
Стрічка Тріє стала беззаперечним хітом та улюбленцем кінокритиків, а також отримала «Золоту пальмову гілку» цьогорічного Каннського кінофестивалю.
«Залишені» / The Holdovers
Жанр: різдвяне драмеді
Рейтинг IMDb: 8,0
Реліз: цифрові сервіси
Напевно у кожному навчальному закладі є такий шкідливий вчитель, або викладач, який вважає свій предмет життєво необхідним і ні за що у світі не поставить ту нещасну трійку, поки ви її не заслужите. Саме таким і є професор Пол Ганем, що викладає в Академії Бартона — школі-інтернаті у Новій Англії. Коли на різдвяні канікули усі учні роз’їжджаються хто куди, у кампусі лишається єдиний студент — бешкетник Анґус Таллі. Разом з головною кухаркою Мері, котра втратила сина у в’єтнамській війні, ця малоймовірна компанія змушена провести свята разом.
Нова стрічка Олександра Пейна — проникливе різдвяне ретро-драмеді (дія відбувається на початку 70-х), яке зігріває у холодну не затишну пору не гірше, ніж келих запашного глінтвейну. Додатковим приводом для захоплення служать класні виступи основних зірок. Молодий Домінік Сесса — справжнє відкриття, а безмежно кумедний Пол Джаматті з поглядом косоокої гієни з «Короля лева» видає неперевершений перфоманс.
«Залишені» — надто тиха та скромна афіша, особливо у порівнянні з вищезгаданими блокбастерами. Але ця скромність дуже пасує фільму, перегляд якого припускає не шумні мультиплекси з попкорном, а спокійний домашній затишок десь біля каміна і новорічної ялинки.