Кріейтор порталу Музвар і співзасновник премії Muzvar Awards Льоша Донцов розповів, чим особливий цьогорічний Нацвідбір на Євробачення та як ставиться до прогнозів букмекерів.
Також він поділився, кого з фіналістів Нацвідбору вважає найбільш підготовленим до Євробачення 2024 і яким має бути конкурсний трек, що зможе підкорити європейську публіку.
Ексклюзивне інтерв’ю з Льошею Донцовим – далі у матеріалі.
Про Нацвідбір на Євробачення 2024
– До фіналу Нацвідбору на Євробачення 2024 увійшло багато сильних виконавців. Як можете порівняти цей Нацвідбір з минулорічним?
– Євробачення – це насамперед конкурс пісні, а цього року дійсно є дуже багато вдалих треків. І вони вдалі не тільки тому, що є класні виконавці, а тому, що у кожного є дуже вдалий саунд-продюсер, який створював цей трек. У кожного виконавця він був свій, але ці саунд-продюсери зробили неймовірно якісну роботу.
Коли слухаєш наші конкурсні заявки цього року – вони всі дуже різні та якісні. А це одразу чіпляє і європейського фаната Євробачення, і українських єврофанів, і українських експертів. Якою б не була якісною пісня, співати її вдома під гітару – це одне, знімати TikTok – це друге, а їхати на пісенний конкурс – це третє. Тому така ретельна вибірковість і увага до цих треків.
Минулого року теж були дуже якісні роботи, але вони були більше для внутрішнього ринку, націлені на українського слухача, а не на європейського. Цьогоріч буде багато треків, які, на мою думку, могли б представляти не тільки Україну.
– Починаючи з 2021 року, Україна представляє на Євробаченні треки з елементами етніки. Чи немає побоювання, що музична євроспільнота асоціюватиме нас винятково з цією народністю?
– Це суперкласно, коли тебе впізнають за твоїм “почерком”, за твоїм стилем. Я, як єврофанат зі стажем, вже давно стежу за реакціями на YouTube, і перше, що мені дуже приємно чути, це коли блогери кажуть: О, це точно Україна. Боже, це класна, якісна Україна. І це дуже приємно, що ми “читаємось”.
Руслана у далекому 2004 році задала цю етніку, яка потім була трохи прихована. Іноді наші виконавці забували про те, наскільки наша культура багата і цікава. Тому класно, що цього року це є в деяких треках, наприклад, в Yagody, Jerry Heil і Alyona Alyona чи Anka, в якої сопілка є основним хуком в пісні.
Класно, що воно все “одягнене” у сучасний вайб, воно не віддає “шароварщиною”, в цьому немає відвертого знущання з української культури. Це дійсно якісна, сучасна музика, яку можна і треба слухати українцям, і тим паче європейцям. І знати, чим ми відрізняємося, і хто така Україна з точки зору музичної культури.
Про прогнози букмекерів
– Як ставитесь до прогнозів букмекерів щодо ймовірного переможця Нацвідбору?
– Я завжди кажу, що обирати на конкурс пісню просто по запису – це смішно. Вирішувати будуть тільки живі виступи. Я вважаю, що є щонайменше чотири кандидати на те, щоб представляти Україну на Євробаченні. Щонайменше чотири, а взагалі – всі 11. Минулого року були артисти, які були на останніх сходинках у букмекерів, а потім виривалися на третє, четверте місця і збирали неймовірну кількість позитивних відгуків.
Якщо казати про букмекерів – то це просто додатковий фан, додатковий стимул, додаткова історія комунікації, сварок, пошуку себе, але не більше. Живий виступ вирішує абсолютно все. Тільки живий вокал, енергетика, поведінка на сцені показують, що це артист, який може представляти країну. Я вірю тільки в живі виступи, а не в букмекерів.
Я чув вже декілька треків, які проходять Нацвідбори у своїх країнах, там є справді класні роботи, які зараз не в топах цих рейтингів. Взагалі, якщо подивитися на Нацвідбори в різних державах Європи, то букмекери не вгадали переможця щонайменше в трьох-чотирьох країнах. Тому дивитися і прискіпливо ставитися до прогнозів букмекерів – я не раджу. Це просто фан.
Про фаворитів та “закони” Євробачення
– Хто із артистів входить до четвірки, про яку ви сказали?
– Я не можу казати, що хотів би, щоб обов’язково хтось поїхав саме з цієї четвірки. Я, звичайно, буду радий будь-якому учаснику, але найбільш підготовленим артистом до Євробачення є Melovin. Найбільш цікавим, можливо, для європейського глядача буде дует Jerry Heil і Alyona Alyona. Дуже багато позитивних відгуків, як я бачу у соцмережах, є в Anka, вона цікава європейцям.
Ми всі розуміємо, що будь-який успіх має енну кількість складових. Окрім суддів, виступи будуть оцінювати ще й глядачі. І фан-база – це половина успіху. Тому такі артисти, як Yaktak, Melovin, Jerry Heil і Alyona Alyona та інші учасники, будуть дуже багато набирати саме по глядацькому голосуванню.
Але, на мій погляд, прекрасно, коли на такі великі, дуже складні конкурси їдуть артисти, у яких є досвід і розуміння, що це колосальна праця. Я не хочу нікого ображати, навпаки, хочу підкреслити, що всі артисти, які вже є в цій 11-ці фіналістів, готові до цього.
Дивлячись на те, як позитивно та дружньо проводять вільний від підготовки до виступу час гурти Nahaba і Yagody, мені приємно вірити у “світлий” бік Нацвідбору. І якщо хтось із них переможе, мені здається, що вони будуть кайфувати від участі у конкурсі. Чи хлопці з Nazva, вони вже мають досвід подорожей з концертами Україною і мають величезну кількість шанувальників.
– Чи є певні сформовані закони Євробачення, згідно з якими має бути створений трек, щоб він “зайшов” глядачам?
– Я вважаю, що на Євробаченні є правила для єврофанатів, бо вони самі собі їх вигадують. А для кінцевого глядача таких правил немає, тому що можна згадати перемогу Португалії в Україні. Ну хто робив ставки на цього переможця? Можна робити припущення щодо того, як минулого року мав би перемогти представник Фінляндії, а перемогла Loreen зі Швеції.
Немає ніяких правил для переможного треку, тому що кожна країна привозить щось своє. Неймовірно класний, розривний і танцювальний трек може програти ліричній баладі, яка зачепить тебе з перших секунд. І навпаки – щось “легке” може стати переможним у порівнянні з супервокалом, хореографією, яскравим номером і пір’ями з усіх місць.
Євробачення – це кохання за хвилину, за секунду. Звичайно, що ми формуємо свої вподобання за певними елементами. Елементами костюмів, елементами номера, вокальними елементами. Якщо артист погано співає – на Євробаченні цього не пробачають. Але навіть з огляду на це, іноді геніальні вокалісти можуть лишатися поза Гранд-фіналом.
Фото: