Київ вперше отримає літак далекого радіолокаційного виявлення, який також відомий під назвою Saab 340 AEW&C. Це вкрай важливе посилення протиповітряної оборони, зазначають аналітики.
Швеція передасть Україні пакет військової допомоги у 1,16 мільярда євро. І сюди входить унікальний літак далекого радіолокаційного виявлення ASC 890, який також відомий під назвою Saab 340 AEW&C або S-100B Argus. Це надзвичайна подія і про цей літак, який важливий для забезпечення протиповітряної оборони, докладно пише Defense Express.
Про передачу літака повідомив сам міністр оборони Швеції Пол Йонсон. Літак Saab 340 AEW&C або S-100B Argus посилить протиповітряну оборону України та дасть можливість повністю реалізувати весь потенціал винищувачів F-16.
Головні характеристики ASC 890 (Saab 340)
Літак радіолокаційної розвідки ASC 890, відомий також як Saab 340, розроблений шведською аерокосмічною та оборонною компанією Saab. ASC 890 — це абревіатура від Airborne Surveillance and Control, що означає платформу повітряного бойового командування та повітряного спостереження. Це двомоторний гвинтовий літак Saab 340 із фіксованим радаром Erieye на даху, що є розробкою шведського військово-промислового комплексу.
Крім Швеції, такі літаки є також у Таїланду, а з березня 2024 року — у Польщі. Раніше були у Греції та ОАЕ.
- Екіпаж Saab 340 складається з шести осіб.
- Довжина такого літака 20,57 м, розмах крил — 21,44 м, висота — 6,97 м, площа крила 41,80 м².
- Маса порожнього Saab 340 — 9200 кг, максимальна злітна маса — 13 155 кг.
- Максимальна швидкість літака — 530 км/год, тривалість польоту — до семи годин.
- Літак оснащений турбогвинтовими двигунами General Electric CT7−9B та радаром Ericsson Erieye PS-890.
Що відомо про радар ASC 890 (Saab 340)
Головним інструментом цього літака є радар РЛС PS-890 EriEye, з двосторонньою активною фазованою антенною решіткою, яка працює у S-діапазоні.
Цей радар має огляд на 150 градусів по обидва боки від літака. Також він використовує технологію Active Electronics Scanned Array, коли енергія радара можливо сфокусувати на необхідних вузьких секторах і отримати значно більшу точність.
Радар може відстежувати кораблі, літаки та ракети на відстанях до 300—400 км при польоті на висоті 6000 м.
Дальність виявлення винищувачів заявлена як 330 км. Офіційно Saab декларує, що ефективна площа огляду складає 500 000 квадратних кілометрів по горизонталі та понад 60 000 футів по вертикалі.
Задачі ASC 890 (Saab 340) в Україні
В українських реаліях, адже наша країна перебуває в стані війні, літак забезпечувати протиповітряну оборону. Згідно з офіційними характеристиками ASC 890 може здійснювати такі місії:
- повітряне та морське спостереження, включаючи розвідку,
- раннє повітряне попередження,
- контроль над власними засобами,
- спостереження та контроль за національними кордонами,
- пошук і порятунок,
- оповіщення про тривогу,
- охорона повітряного простору.
Адже Saab 340 може зафіксувати низьковисотні цілі на великій дальності. Для порівняння, наземні РЛС можуть побачити умовну крилату ракету, що летить на висоті 50 метрів, на дальності близько 40 км, бо їм заважає радіогоризонт. Для збільшення дальності виявлення маловисотних цілей у небо підіймають літаки, як Saab 340.
Літак зможе виявляти повітряні цілі, наводити на них винищувачі та передавати інформацію у загальну систему протиповітряної оборони, звідки вже будуть брати інформацію наземні ЗРК та мобільні вогневі групи.
Очікується, що шведський ASC 890 буде допомагати винищувачам F-16 відганяти російську авіацію від "переднього краю", включно із носіями далекобійних коригованих бомб (УМПК та УМПБ Д-30).
Водночас літак ДРЛВ (далекого радіолокаційного виявлення) може наводити на ворожі літаки власні винищувачі, перебуваючи поза зоною ураження.
Також шведський літак зможе виявляти наземні РЛС, класифікувати їх і визначати їх координати.
Тобто ASC 890 дозволяє вирішити цілий ряд задач для Повітряних сил України. Як заявили в уряді Швеції, літак дасть Україні "абсолютно нові можливості для радіолокаційної розвідки та бойового керування цілями в повітрі та на морі". Орієнтовна вартість кожного такого літака — до 30 мільйонів доларів.