З самого початку повномасштабного вторгнення РФ в Україну волонтери з Дніпропетровської області возять для українських військових автомобілі. І зараз за кілька автівок, завезених ще на початку гострої фази війни, Державна митна служба України вимагає від волонтерів штраф, а також хоче конфіскувати кілька машин, передає «РБК-Україна».
Зокрема, журналісти поговорили з волонтером Олександром Крутько, який з 24 лютого 2022 року сам та його благодійний фонд «Осоння України» ввезли понад 130 автомобілів. Так, митниця хоче визнати частину цих автівок контрабандою та конфіскувати частину з них за нібито неправильну передачу авто військовим.
За словами волонтера, пояснення, документи, акти, фото та відео передачі машин ЗСУ митники не приймають. Вони навіть не беруть до уваги прямі контакти з військовими, які на цих самих авто виконують бойові завдання. Натомість митна служба передає до суду «пусті» протоколи. Крутько вважає, що через такі дії митників волонтери взагалі не ввозитимуть автівки для ЗСУ.
З початком повномасштабної війни, аби ввезти з-за кордону авто для ЗСУ, волонтерам був потрібен лист від військової частини, а після передачі машини – акт прийому-передачі на баланс або конкретному військовому. Водночас митники, розповів Крутько, висунули претензії до автівок, які ввезли в Україну ще до того, як з’явився правовий інструмент щодо перетину кордону військових авто.
«Просто в ЗСУ були потрібні машини, і ми їх везли. А дізнатися, як робити правильно, не було можливості. Вже пізніше були прийняті правила і закони для перевезення військових машин, яких ми дотримуємось і зараз», – зазначив Крутько.
Відповідні автівки, коли волонтери їх ввезли навесні 2022 року, перевіряли лише прикордонники. Митників тоді не було. І навіть попри те, що тоді військовим, які терміново потребували будь-який джип для перевезення БК і особового складу, було складно зробити будь-який документ, вони змогли передати волонтерам лист з печаткою. Волонтери месенджером переслали лист своїм колегам, які везли авто з Німеччини.
Крутько пояснив, що у перші місяця великої війни всі пересилали так листи, адже інакше не можна було. Так само в месенджерах документи показували на кордоні і авто попускали. Після ремонту та рихтування й фарбування ті авто передавали військовим. І всі акти, фото та відео передачі тих машин збереглися, запевнив волонтер.
Своєю чергою Дніпровська митниця висунула претензію, мовляв, кількома автівками користуються не ті люди, яким згідно з документами, пред’явленими на кордоні, їх везли. Натомість Крутько каже, що митниця сама не розібралася, де знаходяться машини, хоча мала б це зробити. Не допомогли Митній службі ні надані пояснення, ні докази, ні контакти військових. Точніше, додав волонтер, митники не взяли у нього докази.
«Справу оперативно передали до суду, не враховуючи низки деталей і документів. Особисто я приїжджав на митницю зі всіма документами, актами передачі, фотографіями і відео, але жодного з документів вони не подивилися і не прийняли. Є повна доказова база і свідки, які готові розповісти, хто і як користується машинами. Але ані митниця, ані суд, не прийняли від нас жодного документа з доказами», – розповідає Крутько.
Один із судів, куди пішли митники, встановив, що волонтери мають сплатити компенсацію за визначені авто. А виконавча служба має вилучити автівки.
Щоправда, всі, хто використовують ці машини, зазначив Крутько, зараз на передовій. А волонтери своєю чергою ще раз повинні виплатити повну вартість машин. Також за словами Крутько, дивним є й те, як вираховували суми штрафів.
«Ніхто не перевіряв, якого року виготовлення ці авто, в якому вони стані та інші моменти, які впливають на ціну. Всі машини - старенькі дизельні «корчі» 90-х і початку 2000-х років. Я знаю лише про службову записку, де чомусь вказано, що одна з машин коштує 4 тисячі євро. І все», – додав волонтер.
Своєю чергою адвокат Олександр Афонін, який захищає волонтерів у судах, також вказав, що на кожне авто є всі документи, які необхідні для перетину кордону гуманітарної допомоги для ЗСУ. Зокрема, після ввезення авто передають керівнику фонду, а далі машина взагалі ніяк не стосується людей, які її привезли. Бо автівку передають військовим. Попри це, розповів адвокат, протоколи митники склали саме на тих, хто ввозив автівки в Україну. Митниця переконує суд, що автомобіль має доїхати саме до тієї частини, яку зазначено в документах.
«Це був 2022-й рік, і машини їхали тоді, куди просили військові. Митниця ж каже, що вони мають знаходитися в одній частині. Також проблема в тому, що деякі машини поставлені на облік частинах, але більшість частин на себе їх брати не хоче. У нас є всі акти передачі конкретним військовим. Мені військовий прямо пише: «Я підтверджую, що взяв авто на себе, бо частина не хоче ставити її на баланс". Бо машини знищуються, а їм треба потім возитися з документацією і нести відповідальність. Тому формально митниця заявляє, що має місце порушення», – розповів Афонін.
Суд має таку ж позицію як і митна служба.
Зараз у справах проходять семеро людей, які загалом завезли близько 30 авто. Мінімальний штраф, який збираються накласти становить 30 тисяч гривень за одну автівку. Троє людей вже мають штрафи по 70 тисяч гривень та по 40-30 тисяч гривень.
«Це половина вартості одного авто, яке завозилося. Загалом можна отримати й півмільйона гривень штрафів. Але до чого тут ці люди, за що їх карати? Це накладає негатив на всіх волонтерів, які після такого взагалі не захочуть ввозити машини, бо на них можуть завести такі справи», – додав Афонін.
Адвокат просив відправити справу на доопрацювання та встановити, де зараз вказані автівки. Дехто із військових, які їх приймали, на жаль, вже загинули. Однак більшість людей живі і готові надати всі докази, що вони використовують ці авто. Попри це волонтерам та захисникам повідомили, що справу відправляють на розгляд.
Зараз загалом відбувається кілька судів. У трьох справах волонтери й адвокати подали апеляції. І аби довести свою правоту волонтери готові надати всі необхідні документи та пройти відповідні перевірки.
Афонін вважає, що рішенням передати справу в суд без належних доказів митниця «виконує свої показники» і має завдання передати суддям якомога більше таких справ.
Журналісти не змогли на момент публікації сконтактувати з відповідними особами із Дніпровської митниці.
Нагадаємо, згідно із законом про мобілізацію, на потреби армії у громадян можуть вилучати автомобілі. Зокрема, у громадян, які мають два автомобілі, один можуть вилучати на потреби армії. Немає різниці, на кого зареєстровано транспорт: виключення не передбачені навіть для жінок, поліцейських та можновладців. У Міноборони пояснили, як має відбуватися вилучення.