Чому одну їжу ми любимо, а інша нам не подобається: пояснює нейробіолог
Чому одну їжу ми любимо, а інша нам не подобається: пояснює нейробіолог

Чому одну їжу ми любимо, а інша нам не подобається: пояснює нейробіолог

Від чого залежать наші кулінарні симпатії та антипатії? Нейробіолог Антоніо Сераса пояснив, як наші смаки залежать від наших спогадів та емоцій, пише 24 Канал із посиланням на GQ.

Звідки беруться наші кулінарні вподобання та антивподобання

Запах.

  • Передовсім запах викликає з нашої пам'яті особисту подію, пояснює Антоніо Сераса. Цю силу мають й інші органи чуття, але не таку інтенсивну, як нюх. Спогади, викликані запахами, трапляються рідше, ніж ті, що спричинили вербальні чи візуальні стимули. Але запахи здатні активувати сильніші та глибші спогади. Причина цього – анатомічна.
  • За словами нейробіолога, ділянка мозку, пов'язана з нюхом, має привілейований зв'язок з нейронними субстратами емоцій і навчання. За активації запахом спогадів мигдалеподібне тіло діє більше, ніж за сприйняття запахів, що не викликають асоціацій. Отже, нейробіологія вважає запах основним відчуттям для стимуляції пам'яті. Існує навіть "кулінарна терапія", що викликає приємні спогади, які вважалися повністю втраченими, у людей з деменцією.
  • З іншого боку, звісно, мнемонічна сила запахів поширюється і на негативний досвід. Ось чому певні запахи є відразливими. І навіть якщо ми їх не пам'ятаємо – можливо, ми натрапляли на них у минулому за обставин, які сприймалися нами як невдалі. І якщо запах певної їжі викличе у нас такий негативний відгук у пам'яті, ми відчуємо до неї відразу.

чоловік фотографує смачну стравуВід чого залежать наші кулінарні симпатії та антипатії? Передовсім – від емоцій / Фото freepik

Нейрогастрономія.

  • Як наш мозок генерує смаки – намагається пояснити нейрогастрономія, теоретично обґрунтована американським нейробіологом Гордоном Шепардом. За його словами, "ретронозальний нюх", пов'язаний з вдихами в задню частину рота під час жування, відповідає за смаки, які ми сприймаємо. У нашому мозку формуються "нюхові образи", і ми здатні розпізнавати ці "смакові знімки", пригадуючи контекст, в якому вони були створені в нашій свідомості.
  • Сераса наводить ще явище синестезії. У цьому випадку воно означає, що запах стимулює реакцію в іншому сенсі, так що деякі люди раптово бачать колір (куштуючи певну їжу, запах якої спричинив спогади), інші відчувають реакцію, пов'язану з дотиком, і так далі.
  • У підсумку – щоб страва перед нами нам сподобалася, вона не обов'язково має бути красивою. Щоб запам'ятатися, важливо, щоб вона викликала емоції.
Джерело матеріала
loader