Літаюча п'ятиповерхівка, яку плутають з птахом: чи зможе Трамп побудувати "цілу купу" B-2 Spirit
Літаюча п'ятиповерхівка, яку плутають з птахом: чи зможе Трамп побудувати "цілу купу" B-2 Spirit

Літаюча п'ятиповерхівка, яку плутають з птахом: чи зможе Трамп побудувати "цілу купу" B-2 Spirit

Американський бомбардувальник B-2 Spirit на екрані радіолокатора залишає настільки малопомітний слід, що його сплутують з маленькою пташкою. При цьому ідеться не про "пташку", а про літак довжиною з п'ятиповерхівку, висотою з двоповерхівку і з вантажем бомб в 14 тонн. Чи здатні Сполучені Штами Америки відновити виготовлення невидимого "літаючого крила"?

Недавні спонтанні коментарі Трампа викликали хвилю чуток, що ВПС США можуть відновити виробництво бомбардувальників B-2 Spirit, — але насправді це практично неможливо.

Фокус переклав статтю аналітика Пітера Січіу для порталу The National Interest. У статті ідеться про шанси США повернутись до літака B-2 Spirit, який востаннє зійшов з конвеєра 25 років тому. Аналітик пояснив, чи зможе американський ВПК виконати бажання Дональда Трампа, який захоплюється старим супербомбардувальником.

Під час свого нещодавнього візиту на Близький Схід президент Дональд Трамп, виступаючи перед ізраїльським Кнессетом, розхвалював бомбардувальник Northrop B-2 Spirit, який у червні з великим успіхом завдав удару по іранській ядерній програмі. Трамп високо оцінив Spirit і оголосив, що ВПС США отримають ще 28 бомбардувальників типу "летюче крило", більш ніж подвоївши поточний парк цих літаків.

Літак виробляли з 1988 по 2000 рік, але за цей час було побудовано тільки 20 серійних B-2 й один льотний прототип. Два з них були втрачені внаслідок аварій, тому нинішній парк складається всього з 19 літаків B-2 Spirit, включаючи прототип.

Трамп назвав бомбардувальник B-2 "красивим"

У своєму виступі перед ізраїльськими законодавцями 13 жовтня Трамп зазначив, що США "задіяли сім цих красивих бомбардувальників B-2" під час операції "Північний молот".

"Вони виявилися такими красивими. Я знав, що це красиві літаки, але не мав уявлення, на що вони здатні. Насправді ми щойно замовили ще 28 таких літаків. Трохи оновлену версію. Ми замовили цілу купу", — додав Трамп.

Американський президент відомий своїми "імпровізаціями", говорячи без підготовки речі, не підкріплені фактами. Такий його характерний стиль протягом всієї кар'єри, тому не варто сприймати його слова як гарантію того, що ВПС дійсно збираються придбати нові літаки B-2.

Але президент вже не вперше робить подібні заяви про бомбардувальник. У серпні, незадовго після ударів, Трамп також високо оцінив Spirit і натякнув, що було замовлено "велику кількість" додаткових літаків B-2.

Чи справді ВПС збираються придбати більше B-2?

Влітку ходили чутки, що Трамп мав на увазі Northrop Grumman B-21 Raider, стелс-бомбардувальник нового покоління, який зараз знаходиться на ранній стадії виробництва. B-21 здійснив свій перший політ в кінці 2023 року, і принаймні два прототипи продовжили льотні випробування.

Raider, судячи з усього, надійде на озброєння до кінця 2026 року або на початку 2027 року. Згідно з поточними планами, ВПС повинні отримати не менше 100 літаків B-21 Raider, хоча деякі представники ВПС припускають, що їх кількість буде більшою. Деякі оборонні аналітики стверджують, що для задоволення майбутніх потреб може знадобитися від 200 до 225 бомбардувальників.

З огляду на ці факти можна припустити, що Трамп помилився, говорячи про B-2, а насправді мав на увазі B-21 Raider.

Чи ні?

Під час свого першого терміну в Білому домі Трамп неодноразово критикував нові технології, що використовуються на атомних авіаносцях класу Gerald R. Ford ВМС США, зокрема електромагнітну систему запуску літаків (EMALS). Президент стверджував, що ці системи складні і ненадійні, пропонуючи натомість перевірені часом парові катапульти, — навіть попри всі величезні переваги реалізації EMALS.

З моменту повернення до Білого дому Трамп також встиг поставити під сумнів необхідність розробки військових стелс-кораблів ВМС, які він назвав "потворними". Нещодавно магнат нерухомості, який став політиком, заявляв, що підтримує ідею повернення в стрій лінкорів ВМС США через їхню естетичну і символічну потужність. Він стверджував, що лінкори принципово перевершують всі інші кораблі, оскільки "кулі набагато дешевші за ракети".

Військові аналітики швидко спростували аргументи Трампа з цих різних питань. Аналітики визнають, що у EMALS були проблеми, але вони також відзначають, що система дасть змогу збільшити кількість вильотів, що стане вирішальним у майбутніх бойових операціях. Новітній авіаносець Китаю, Тип 003 "Фуцзян", оснащений електромагнітними катапультами, що ще більше підкреслює потенціал цієї технології.

Окрім того, аналітики вважають, що Трамп занадто зосереджений на візуальній стороні стелс-технологій, а не на можливостях. Щодо лінкорів, то більшість експертів заявляють, що старі військові кораблі виявляться занадто вразливими для сучасних ракет великої дальності, атак підводних човнів і стелс-літаків. Нарешті, 16-дюймові снаряди можуть бути дешевшими за ракети, але ракети мають значно більшу дальність і точність.

Америка більше не зможе будувати нові B-2

У The Jerusalem Post та інших джерелах з'явилися повідомлення, що підтверджують відновлення виробництва B-2 Spirit: "Оскільки B-21 Raider досі проходить завершальні випробування і не повністю готовий до експлуатації, модернізовані B-2 можуть стати стратегічним містком, підкріплюючи далекобійні можливості ВПС США".

Але ключове слово тут — "модернізовані". Набагато простіше додати додаткові можливості до наявних B-2, ніж будувати нові.

Відновлення виробництва бомбардувальників — справа непроста. Виробництво B-2 Spirit припинилося 25 років тому, а обладнання для їх будівництва давно втрачено. Навіть якби його вдалося якимось чином відновити з помірними витратами, немає навченого персоналу, який міг би взятися до роботи над таким складним літаком — особливо в той час, коли зусилля Пентагону зосереджені на B-21 Raider.

Northrop Grumman поки що виробляє B-21 на конвеєрах для прототипів, тим самим оптимізуючи виробництво і гарантуючи, що на будівництво всього 20 бомбардувальників не піде 12 років. Заклик до аерокосмічної компанії відновити виробництво B-2 тільки ускладнить ситуацію і призведе до величезних витрат.

"Така програма зіткнеться з проблемою відновлення виробництва літаків, виробництво яких було припинено у 2000 році, а це означає, що витрати можуть бути значно вищими, ніж у разі поступових модернізацій", — пояснює Simple Flying.

Замість створення повністю нової партії літаків B-2, компанія Northrop, швидше за все, модернізує наявний парк літаків Spirit, щоб вони могли залишатися в експлуатації до кінця 2030-х років і далі. Несподівані коментарі Трампа не змінять реального стану справ.

Про автора

Пітер Сучіу — журналіст із 30-річним стажем, який опублікував понад 3200 статей у більш ніж чотирьох десятках журналів і на вебсайтах. Він висвітлює теми військової техніки, історії вогнепальної зброї, кібербезпеки, політики та міжнародних відносин. Пітер також є автором статей для Forbes і Clearance Jobs. Він проживає в Мічигані.

Теги за темою
Зброя авіація
Джерело матеріала
loader