Через 500 років після створення знаменитої Вітрувіанської людини Леонардо да Вінчі, вчені, ймовірно, змогли розкрити її таємницю, повідомляє Science Alert. Під час створення ілюстрації "ідеального" людського тіла в 1490 році художник епохи Відродження, можливо, спирався на математичне співвідношення, офіційно встановлене лише в XIX столітті.
Це один із найзнаменитіших малюнків в історії, але впродовж 500 років учені не могли пояснити, чому да Вінчі вибрав такі пропорції для рук і ніг. Тепер Рорі Мак Свіні, дантист із Лондона, виявив важливу приховану деталь, заховану в паху Вітрувіанської людини: рівносторонній трикутник, який, на його думку, може пояснити "один із найбільш вивчених, але загадкових творів в історії мистецтва".
Вітрувіанська людина була натхненна працями римського архітектора Вітрувія, який вважав, що ідеальне людське тіло повинно вписуватися в коло і квадрат.
У малюнку да Вінчі в квадрат вписується поза хреста з витягнутими руками і зведеними ногами. Коло ж використовується для фігури з піднятими руками і розставленими ногами.
Популярна теорія свідчить про те, що да Вінчі під час створення Вітрувіанської людини використовував теорію золотого перетину. Але розрахунки не повною мірою узгоджуються з цією гіпотезою.
Мак Свіні стверджує, що "розгадка цієї геометричної загадки ховалася на самому видному місці".
"Якщо розсунути ноги... і підняти руки так, щоб витягнуті пальці торкнулися лінії верхівки... простір між ногами утворює рівносторонній трикутник", — писав да Вінчі у своїх нотатках до "Вітрувіанської людини".
Коли Мак Свіні провів розрахунки для цього трикутника, він виявив, що співвідношення ширини ступень людини і висоти її пупка становить приблизно 1,64 до 1,65. Це дуже близько до тетраедричного співвідношення 1,633 — унікальної збалансованої геометричної форми, офіційно встановленої 1917 року.
Це співвідношення використовується для визначення оптимального способу пакування сфер. Наприклад, якщо чотири сфери з'єднати максимально щільно, утворюючи піраміду, то відношення висоти до основи в їхніх центрах становитиме 1,633.
Ймовірно, Мак Свіні відзначив важливість цього числа, оскільки схожий принцип використовується в стоматології з 1864 року. Трикутник Бонвілля, уявлений на людській щелепі, визначає оптимальне положення для її функціонування. Його співвідношення також дорівнює 1,633. Мак Свіні не вважає це збігом.
Мак Свіні вважає, що подібно до мінералів, кристалів та інших систем, що зустрічаються в природі, людська щелепа природним чином організована навколо тетраедричної геометрії, яка максимізує механічну ефективність.
Якщо тетраедричне співвідношення повторюється в тілах людей, це відбувається тому, що "людська анатомія розвивалася відповідно до геометричних принципів, які керують оптимальною просторовою організацією у всьому Всесвіті".
Чи погодяться інші вчені з припущенням Мак Свіні, невідомо. Але те, що да Вінчі згадував рівносторонній трикутник у своїх нотатках, важливо.
Раніше вчені виявили під замком Сфорца в Мілані підземні тунелі, які Леонардо да Вінчі намалював ще 1495 року. Ці тунелі є частиною ранньої військової оборони.
