/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F207%2Feb37a7552db44c789fc161662eccec72.jpg)
Карло Звіринський про Марґіт Сельську
… Марґіт (а не Маргаріта – як часто звертались до неї) Райх, (за радянських часів «Марґіт Іванівна», хоч батько був Ісаак, ізраїльського віросповідання) народилася 23.VІ.1900 р.
у м.
Коломия (К.
ЗВІРИНСЬКИЙ: ці дані взяті з оригінальної метрики, виданої ізраелітським метрикальним урядом в Коломиї 10 листопада 1932 р.
(Витяг з книги народжених округу метри.
Коломия 1900 р.
том ХХV, ст.
190, порядк.
номер 378).
Батько – інженер з будівництва мостів і доріг, мати без професії.
Коли сім’я переїхала до Львова невідомо, але вже у Львівській гімназії вона з радістю рисує, пробує малювати олією.
Марґіт Сельська прибл.
1917 р.
Літом 1918 р.
Сельська поступає у Вільну Академію, організовану в 1912-13 рр.
ідеалістом інженером [Л.] Подгорецьким.
В той же час там вчиться її майбутній чоловік Роман Сельський.
Навчання проводили [Т.] Rozwadowski, [T.] Piotr, [S.] Batowski, а також [Ф.] Вигживальський.
Проводився систематично вечірній рисунок, живопис, пластична анатомія, перспектива, історія мистецтв.
В цей же час там вчаться пізніші друзі Сельських – Генріх Стренг, Людвік Тирович, Олександр Рімер, [О.] Ган, [Є.] Яніш, [К.] Адвентовіч Дружня атмосфера, сприяла встановленню приятельських відносин між слухачами, які з часом переросли в багатолітню приязнь.
Студія не приносила доходів, їй грозило банкрутство і тому слухачі мусіли часто за власні кошти оплачувати натуру.
Там вперше зустрілися зі собою Марґіт і Роман, але ця зустріч не стала початком їхньої приязні.
Вдруге зустрілися на прийнятті у товаришки Климковської в 1925 р., теж безрезультатно.
Вирішальною була третя зустріч у Луврі в 1927 р.
В 1920 р.
Марґіт закінчує гімназію, їде в Краків і зимою 1921 р.
її зачисляють зразу на ІІ семестр загального курсу, а осінню вона вступає в майстерню проф.
Проте, атмосфера академізму не відповідає молодій художниці і вона в 1922 р.
переїжджає до Відня.
Марґіт Сельська, Портрет Р.
Сельського 1970-ті рр.
Відень з великою кількістю музеїв спонукає молоду малярку зайнятися копіюванням творів видатних майстрів минулого.
Вона багато копіює, вивчає прийоми живопису старих майстрів, ніби підготовляючись до самостійних пошуків.
У Відні зустрілася з творчістю сучасних мистців, які зробили на неї велике враження.
Вона стала усвідомлювати, що пошук нових засобів виразу є неминучий, але він вимагає відповідної атмосфери і знань.
На рік повертає вона до рідного Львова і там вперше виставляє в 1924 р.
свої праці.
Знайомство з Львівською і Краківською академіями, побут у Відні, знайомство з творчістю сучасників, привело Марґіту до Парижа в 1925 р.
Це не перша її поїздка.
Ще два роки тому 1923 р.
вона вперше відвідала Париж, але поїздка ця була короткочасною і мала, радше екскурсійний характер.
Побут в Парижі на протязі майже трьох років з 1925-1929 рр.
був переломним в її творчій діяльності.
Вона поступає в «Akademia Moderne» – Ф.
Леже та А.
Академія, яка відкрилась рік раніше (1924р.).
Марґіт Сельська, Фернан Лєже, Париж 1926 р.
Школа Леже ввжалася найбільш сучасною і прогресивною серед мистецьких шкіл Парижа, і не дивно, що Марґіт вибрала саме її для продовження навчання.
Разом з нею вчилися там її львівські приятелі Г.
Штренг, та О.
там познайомилася вона з малярами В.
Вольським, С.
Грабовським і його жінкою Вандою Ходасевич.
Але пізніше вийшла заміж за Леже, як Надя Леже.
І хоча вплив Леже на Марґіт був великим, вона змогла знайти свою дорогу.
Захоплював її Анрі Руссо, Т.
Маковський, примітиви, вивіски і т.
Побіч Леже в Парижі жили такі художники як Пікассо, Брак, Дерен, Дюфа, Міро, Матісс, Шагал, Творчість яких показувала весь спектр мистецьких напрямків Парижа.
Марґіт Сельська.
Всесвітня виставка декоративного мистецтва в Парижі в 1925 р., була великим мистецьким пережиттям для багатьох мистців.
В цей час в Парижі було ряд художників з оточення [М.] Сельської: Р.
Турин, Р.
Сельський, [О.] Ган, [Г].
Штренг, [М.] Висоцький, [Т.] Войцехівський, Рілеляр, А.
Нахт-Самборський, [Я.] Цибіс, Волішевський, Ходасевич-Грабовська, Глущенко, який кожний по-своєму зареагував на цю виставку.
Був це час захоплення СРСР і його досягнень, тих назовні, тих які мали пропагандивний характер.
В 1926 р.
Сельська експонує в Салоні «Незалежних» «Натюрморт з глечиком і гіпсовим бюстом», який був репродукований в одному з французьких журналів.
Так склалося, що рання творчість художниці збереглася в дуже обмеженій кількості, або не дійшла до нас.
Вихідною точкою в них є безперечно вплив Леже й Озенфанта, проте вона бачить оточуючий світ своїми очима.
Марґіт Сельська, Портрет Романа Турина.
Весною 1929 р.
Сельські – (поки неодружені) повертають до Львова, 18.VІ.1931 р.
беруть шлюб в Катовіцах, w wzendzie stanu cywilnego (РАГС у м.
Катовіце), а наступного дня, 19.VІ.1931 р.
шлюб церковний в Перемишльській Єпархії, повіт Рава-Руська Деканат Учнівський, парафія с.
Салаші, церква св.
Марії, метрична книга том №ІV, ст.
58, підпис Іван Сероцінський гр.-кат.
парохії, кругла гербова печатка.
Взагалі цей шлюб є суцільною таємницею.
Свідоцтво про шлюб складено латинською мовою.
Наречений: Сельський Роман Степан Фелікс – гр.
католицького віросповідання 1903 р.
Батьки Сельський Юліан та Абрисовська Юлія греко-католицького віросповідання.
Наречена: БАРТ (не РАЙХ) МАРІЯ МАРГАРІТА, ДОЧКА БАРТА ІВАНА та КУШТАЛЬ АННИ, народжена в Коломиї греко-католицького віросповідання нар.
Тоді, коли насправді батьки РАЙХ ІСААК та РАЙХ ЛАУРА, а також РАЙХ МАРҐІТА – ІЗРАЇЛЬСЬКОГО ВІРОСПОВІДАННЯ нар.
Розв’язати цю таємницю можуть лише наші здогади.
Отже, 19 червня Роман і Марґіт стали подружжям.
Марґіт Сельська, Карусель, 1932 р.
Створене в середині 1929 р.
мистецьке об’єднання «Артес», відіграло значну роль в розвитку польського і західноукраїнського мистецького життя міжвоєнного 20-тиліття.
Сельські, як і ряд їх приятелів брали в житті товариства якнайактивнішу участь.
Найбільш характерними картинами Сельської цього часу є: «Влюблені», «Карусель»(1932 р.), «Дівчина з рожою».
Марґіт Сельська, композиція з рукою, фотоколаж 1934 р.
В 1933-34р.
Сельська цікавиться фотомонтажами типу аплікацій (колажів), досягаючи значних успіхів в цьому виді мистецтва.
Це «Композиція з актом», «Парусник», «Композиція з рукою», «Ева».
В 30 рр.
вона дружить з художникам.
С Тессейром, Тировичем і його жінкою Марилею, [Я.] Цибісом, Турином, Германовською, М.
Внуком, Кшижановським і А.
Кшивоблоцький др.
В 1930-33-36 рр.
їде з Романом на о.
Гель, а в 1938 р.
до Кременця, в Карпати, на байдарки….
В 1937р.
товариство їде ще раз до Парижа на тримісячний побут, на всесвітню виставку.
Виставка Боннара і «Герніка» Пікассо.
Під впливом Бонарра, Панькевича, колористів, наступні роки в творчості Сельських під впливом капістів.
Марґіт Сельська, Ню, 1934.
Після розпаду «Артесу», Сельська зацікавлюється портретом.
Починаючи з 1930 р.
до 1943р.
вона створила ряд портретів різних за характером: колористичні, ліричні, інтимні, репрезентативні, а всі характерні своєю простотою і характером портретованого, одним з них – «Р.
Вхід совєтської армії в Галичину був переломним моментом в творчості майже всіх без винятку львівських художників – в тому числі Сельських.
Марґіт Сельська, Біля дзеркала, 1950-і.
Літом 1940 р.
Сельська стає членом СРХУ (Спілка радянських художників України) разом з Роман Сельським, і як решта львівських художників, попадає на прокрустове ложе соцреалізму.
Поїздки в Київ, Москву, Ленінград (тепер Санкт-Петербург), організовані Спілкою, відкривають очі навіть давнім симпатикам радянського мистецтва страшну совєтську мистецьку дійсність.
Виставки львівських художників у Львові, Харкові, Москві і початково толерантне відношення до них має заспокоїти побоювання «возз’єднаних» братів в нав’язанні соцреалістичних рамок.
Марґіт Сельська, Єва, 1934, Фотоколаж.
Проте 22 червня 1941 р.
внесло свої корективи в життя не лише поодиноких людей, але і цілих народів.
Спілка розслоїлася: для основної частини мистців прихід німців не вносив особливих життєвих ускладнень, але для меншості, яка через свої соціалістичні симпатії, расове походження, означало боротьбу за життя.
В 1942 р.
році гинуть з рук німців батько і брат Марґіти, а її саму арештують, і якби не допомога друзів і української поліції, їй вдається втекти з концтабору.
Цікавим є факт арешту М.
Вона, як відомо була жидівкою-вихресткою.
Німці її арештували… Марґіта 4 дні пробула в концтаборі.
На четвертий день прийшов до неї один з наших товаришів, приніс одяг і сказав, щоб сьогодні ввечері вона приготувалася втікати.
Поліцай (українець), з яким вони домовилися, виведе її на подвір’я і відвернеться, тоді вона повинна чимскоріше бігти до виходу.
Там її вже чекатимуть, сторожа буде стріляти, але її теж підкуплено, так що все буде гаразд.
Сельська відповіла: «Я не зможу цього зробити».
Ввечері вона все-таки передягнулася і вийшла з тим поліцаєм на двір.
Той відвернувся, а вона стоїть, як вкопана і відчуває, що не може від страху зрушити з місця.
Отак собі постояли.
Потім охоронець повернувся і питає: «Чому Пані не втікає? Втікайте швидше, бо все пропаде» і підштовхує її до виходу.
Марґіта повільно пішла, хоч ноги були, як олов’яні, і зовсім не слухались.
«Швидше, швидше, – просить охоронець.
Вже біля брами друзі вхопили її за руки і відтягнули надвір.
Тоді всі почули вистріли і крики сторожі.
Сельську привезли до Варшави в там вона перебула воєнне лихоліття.
Потім до неї переїхав чоловік.
Вони мешкали в маленькому Васильянському монастирі.
Там малювали.
Монахи надійно їх переховували.
Цю розповідь я чув від Марґіти особисто.
Отак воно з малярами буває.
Дивовижно непрактичний народ, в житті зовсім безпорадний.
Марґіт Сельська.
Аж до кінця війни, вона переховується у Варшаві, Торуні, Львові.
В 1943 р.
вона малює кілька портретів та натюрмортів, Роман в цей час малює костел чи то у Збаражі, чи то Кременці, де перебув основну частину окупації.
В серпні 1944 р.
у Львові реставрується совєтська влада, а разом з нею всі установи зперед трьох років.
Марґіта разом з Романом, відмовляються від членства спілки.
Роман повертає на педагогічну роботу в училище прикладного мистецтва.
Марґіта починає малювати.
В 1944 р.
малює портрет Свєнціцького, а за ним ряд других, створюючи цілу галерею портретів своїх приятелів, знайомих.
За винятком намальованого на замовлення великого портрету Лесі Українки (1950 р.), всі інші мальовані з натури.
Це: А.
Манастирський, Р.
Турин, С.
Корпанюк, К.
Звіринський, Д.
Довбошинський, Л.
Левицький, В.
Патик, Г.
Якутович, К.
Колесса, Ф.
Бриж, М.
Колесса, О.
Криса, В.
Чайка, С.
Шичук, А.
Звіринська, Х.
Звіринська, Т.
Лінинська, В.
Дурняк, Г.
Дурняк, Р.
Сельський, Р.
І вкінці «Автопортрет» – який завершує галерею.
Марґіт Сельська, Портрет Галі 1969 р.
Вся післявоєнна епоха, аж до смерті – 35 років невпинної малярської праці, це пейзажі, натюрморти, портрети, щорічні поїздки в Крим, Карпати, Львівщина.
Марґіт і Роман Сельські в Дземброні.
Світлина з приватного архіву Галини Гронської.
Починаючи з Микуличин, 1952 р., з 1948 р.
Гурзуф, Ялта, Судак, Микуличин 1952 р., Білгород-Дністровський (1960 р.), Паланга (1974р.), Микуличин, 1952 р.
Яворів, Косів, Криворівня, Лаврів, Зелене, Вишків, Польща – 1966, 1968, 1970, 1972 – роки з Романом і 1974 р.
Проте «базою» залишається як завжди Дземброня.
Вітольд Манастирський та Марґіт Сельська.
Світлина з приватного архіву Галини Гронської.
Появляються тематичні картини «Жінка з коровою», «На винограднику», «Збір яблук», «Збір помідорів» і др.
Окремий розділ становлять «Натюрморти».
Померла 3.ІІ.1980р.
Похована на Личаківському кладовищі.
Упорядник Христина ЗВІРИНСЬКА-ЧАБАН.
Рукописний архів К.
Карло Звіринський «Все моє малярство – то молитва», спогади, інтерв’ю, роздуми, статті; упорядник Х.
Звіринська-Чабан, – Львів : «Манускрипт», 2017.
