Ми поспілкувалися з українськими архітекторами, які ведуть просвітницьку роботу. Це Олег Дроздов автор театру на Подолі, засновник Харківської школи архітектури, Юліан Чаплінський, блогер, архітектор, м. Львів, Наталія Каширіна, бюро Filimonov & Kashirina architects. м. Дніпро, архітектор, Антон Целовальник, архітектор, викладач, м. Київ та попросили їх обрати найкращі архітектурні рішення в громадських місцях, та серед житлових комплексів, які були втілені у життя в 2018-21 роках. Кожен називав роботи інших архітекторів, не свої.
Продовжуємо наш цикл про сучасну архітектуру українських міст. Попередні статті читайте тут
Привокзальні площі
Найголовніший тренд нинішніх днів - це розвиток привокзальних площ. В кожному місті України є вокзал, територія довкола нього - напевно одне з найдепресивніших місць у містах. Розбиті незручні тротуари, хаотичне паркування авто, перетин пішоходів та транспорту в одну суцільну купу, торгівля з ларьків, що вилазить як прищі поряд з гарною колись будівлею вокзалу. І ніяк до того руки не доходять у міських влад.
Львів
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F265%2F8569926087e73510febb937dadfe8001.png)
Площу перед львівським залізничним вокзалом відкрили після перебудови у 2020 році, зміни радикальні - трамвайні рейки переклали ближче до головного входу, відповідно перенесені бижче зупинки громадського транспорту, зроблений окремий заїзд для автобусів. Приватні авто і таксі поступилися місцем пішохідній площі з лавочками. Тепер в першу чергу пріоритет для пішоходів та громадського транспорту.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F265%2F38ba300902e375ffb94ab8706ac338a3.jpg)
Тернопіль
Цього року завершується і реконструкція площі перед тернопільським залізничним вокзалом - хоч бюджет робіт майже в 40 разів менший, ніж у Львові, але суть змін та сама - прибрати автодорогу від вхідних дверей вокзалу, замість вузьких тротуарів зробити широку пішохідну площу без перепадів рівнів
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F265%2F56b9a852c7638cbb1ee5e5efa1e613dc.jpg)
Меморіал Героям Небесної сотні. Львів
За словами Олега Дроздова проект меморіалу Героям небесної сотні у Львові – результат відкритого конкурсу: одного з небагатьох, котрі проходили процедурно в Україні. Конкурс став хорошим “ліфтом” для молодих архітектурних команд.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F265%2Ffb69125c246ab80a280e18d1223daaf6.jpg)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F265%2F5bc95f1e3adec12dfa9b66183278c47f.jpg)
Стратегія меморіалу пов'язана з громадським простором, що об'єднує важливі частини міського ландшафту. Окрім своєї меморіальної функції, проект має ще і активне громадське призначення і перетинається з цінностями Революції гідності. Важливе символічне значення в тому, що це не меморіал-тупик, а новий зв'язок між частинами міста.
Це вагома для України нова естетика, котра, на погляд Олега Дроздова, пов'язана з ідеалами революції.
Прибережний сквер. Дніпро
У місті Дніпро завершено реконструкцію Прибережного скверу, з виходом до ріки. Великий житловий мікрорайон Перемога, збудований у 70-80-х роках минулого сторіччя, має вихід до річки Дніпро, але до недавна це була місцями напівдика територія, відрізана від житлових будинків восьмисмуговою магістраллю неперервного руху.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F265%2F1fb233467508b4c0e0ca9d5de7ace4d6.jpg)
Сьогодні тут багато викладених бругівкою зон і доріжок, фонтани, вечірня різнокольорова підсвітка та зони відпочинку для абсолютно різних вікових груп - від найменших до найстарших. Проте не з'явився пішохідний зв'язок між житловими будинками і сквером. Перевагу все ще мають автомобілі, а не пішоходи. Потрапити в Прибережний сквер з будинків, які через дорогу пішки не так просто. Для цього треба здолати чималий шлях вздовж магістралі
У самому сквері замало високих дерев та лавочок в тіні, місцями будівельні роботи ще не завершені.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F265%2F1265187b8e7bb802db94bac5318285c7.jpg)
Громадський простір у фабриці Рошен. Київ
У Києві минулого року перебудували і відкрили для відвідувачів раніше недоступну територія промислового об'єкту - кондитерської фабрики, яка діє з 1886 року, та тривалий час носила ім'я Карла Маркса. Тут створено маленьку оазу на західноєвропейський зразок. Це вже не той” версальський парк у пострадянській інтерпретації”, до якого нас привчили. Тут немає кованих лавочок, залізних сердечок чи гранітних памятників.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F265%2Ff053ee451d1a197ba6c46e417d81c525.jpg)
Якщо ви хочете побачити як виглядають сучасні найдорожчі будівельні матеріали - клінкерна цегла, дубові бруски, фальцевий метал, лінійне водовідведення з нержавійки та якісний лицьовий бетон, а також нові тенденції ландшафтного дизайну з багаторічними рослинами - вам сюди.
Взимку тут ковзанка, новорічна ялинка та купа народу, весною - галявина нарцисів. Проте об'єкт також, як і сквер у Дніпі, відділений від житлових районів і зупинок громадського транспорту, метро - багатосмуговими трасами без наземних пішохідних переходів. Оберігають цю оазу пильні охоронці, щоб не було відчуття - що це Київ змінився. Це просто виняток серед навколишньої забудови.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F265%2F1884cc74afb7799b79621322ee2439d7.jpg)
Історія цієї реконструкції про те, як відкрити і відчистити натуральні автентичні матеріали та зробити їх центром композиції. Тепер чітко видно - це жовта київська цегла, яку виробляли в радіусі 5 км від кондитерської фабрики понад 100 років тому з глини, яку тут же і викопували. А цегла червонішого кольору з якого побудований корпус ліворуч на фото, де дотепер працює кондитерське виробництво, добудова часів СРСР.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F265%2F58a349ee77e16005af1f2d2085b36e74.jpg)
Вікна вставлені нові, вони не імітують старовину, так само як і замінений дах і пориття доріг і тротуарів. Вони були зроблені з відносно неякісних і недовговічних матеріалів, тому їх замінили, проте ясно виділили справжні історичні матеріали. Споруди тепер виглядають так, як могли б виглядатиу освічених менеджерів і власників в якійсь з країн Західної Європи.
Український католицький Університет. Львів
Цікавий своєю архітектурою і освітній центр ім. А. Шептицького на території Українського католицького університету у Львові - збудований у співпраці німецьких і українських архітекторів.
У нас сформувався усталений стереотип, що заклад освіти може бути або під класику (десять колон при вході, трикутний фронтон, арочні вікна), або мікс зелених дахів з металочерепиці, пінопластового декору, короїду персикового кольору і з суцільним склінням частини фасаду “під офіс”.
Причому тоноване скло як у БМВ з 90-х на фасадах нових закладів освіти вважається мало не символом успіху. Нові будівлі навчальних закладів масово проектувалися у 70-х роках минулого століття, тому ми зависли між радянським модернізмом, пострадянським постмодернізмом та провінційною кустарщиною “під старовину”.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F265%2F63d8c60fa4b7b6828410bc302bc3ebba.jpg)
І тут обєкт, який чітко відрізняється від довкілля як своєю зовнішньою формою так і за змістом внутрішньої відкритої структури. Центр працює і як лекторій, і як бібліотека, де підвіконня вікон-ніш можна використовувати для роботи з книжками
Житло. Львів
У переважній більшості випадків житлове будівництво є виключно комерційними проектами, де основний принцип вкласти менше - заробити більше. Якщо цьому принципу заважають будівельні норми, обмеження по забудові чи нерозвиненість інфраструктури - то у більшості випадків все що заважає усувається чи ігнорується. Таким чином архітектура у тому понятті, що вона має відображати якість рішень, і накладає певні обмеження, відсувається на задній план.
Чому архітектор має малювати красиві балкони, а той, хто купив квартиру - не може на свій смак пофарбувати їх, утеплити та засклити, винести на метр вперед? Зробити додаткове вікно на фасаді чи повісити кілька блоків кондиціонерів? Але випадки якісного планування трапляються, не завжди у зручних і районах з розвиненою інфраструктурою, скоріше навпаки - у тупиках та на пагорбах десь подалі від центру міста, як ЖК “Малоголосківські пагорби” у Львові.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F265%2F7386455183f3489480304e37818a492a.jpg)
ЖК “Малоголосківські пагорби” у Львові.
Хороше міське середовище може з'явитися тоді, коли чиїсь вольності і потреби будуть відрегульовані і підкорятися загальним правилам, обов'язковим для всіх.
Житлові будинки, які б проектувалися із розрахунком на повну заборону втручання у фасад та несучі стіни - це скоріше рідкість для України. Чи то люди дотепер не можуть відійти від режиму життя в хрущівках, чи то є якась досі невизначена ментальна риса, але лише зрідка такі будинки стають можливими.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F265%2Fb76f751677471f55a00f3762d98f8123.jpg)
Тут о диво - величезні незасклені балкони. Візуальна довершеність фасаду, як скульптури, зробленої архітектором. Що буде, якщо кожен балкон перероблять по своєму?
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F265%2F7b6da1969469482527df3e4b9b4dcedb.jpg)
Ще один житловий комплекс у Львові ЖК Форум апартментс.
Ні, не поряд з площею Ринок чи історичним центром, внесеним у список світової культурної спадщини ЮНЕСКО. Так, серед історичних будинків, середньою висотою у три поверхи. Але існують правила, яких дотримуються архітектори - зробити частину будинку в один рівень з рядовою сусідньою забудовою, зберігши історичну вистоту забудови району. Кут, перетин двох вулиць - це ключова точка.
В історичній архітектурі кути, перехрестя завжди були яскравішими, вищими і домінуючими над рядовою вулицею. Тому тут з'явилася висотна частина будівлі, з незвичним поворотом, який одразу паралельний двом напрямкам, і ніби грає з геометрією перехресного напрямку вулиць.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F265%2Fe4d396c2f9a93e8c35ce5e6d6135fa5e.jpg)
Висока суцільна частина будівлі на задньому плані - суміш багатоквартирного будинку ти захисного екрану від залізничної колії (на колії не виходять житлові приміщення). Житловий комплекс має широкі галереї у бік залізниці та експлуатовані покрівлі в середній частині, де можна облаштовувати місця для відпочинку та дозвілля мешканців, використовувати як прибудинкову територію в умовах надщільної забудови.
Житло на Рибальському. Київ
У Києві кілька років тому створили також досить котроверсійну концепцію житлового району на Рибальському острові, яка не передбачена чинним Генпланом міста. У більшості випадків викладені вище нові об'єкти ніяк не були відображені у генпланах, міст. По перше - такого роду забудова не відображається в Генпланах, а планується на нижчих рівнях - планах розвитку території. По-друге, чинні Генеральні плани розроблялися 20 років тому й давніше, та не могли передбачити ні шляхи вирішення всіх проблем що постають сьогодні, ні запропонувати універсальні рішення.
Для Рибальського острову генеральним планом було закладено розвиток висотних офісних будівель, у тому числі для переїзду будівель уряду, яких багато у історичному центрі Києва. Та через розробку детального плану території було змінене функціональне призначення території під житло у формі кварталів.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F265%2F06e01199471d4782fc5d38a7d742dbf3.jpg)
"Квартальний" будинок на Рибальському
Квартальна забудова дає вищу щільність при меншій поверховості порівняно з радянським мікрорайоном, але залишається набагато менше місця для зелених територій (у пострадянських районах зелені зони ніхто не обслуговує, дерева там старіють, хворіють, трава росте як бур'ян, без поливу і косіння, стає місцем хаотичної парковки та розміщенням ларьків.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F265%2Fcf297bc9fe522a36230359207bf4fe0a.jpg)
Помітно, як забудовник хоче показати вагу і цінність архітектурних деталей, які і формують професійно зроблене, зрежисоване сучасне середовище для життя. На фасадах використано багато різновидів матеріалів, якісних та довговічних. Зорема HPL-панелі, навісні вентильовані фасади, пропрацьовані стики і вузли, проте такі рішення є дорогими і неможливими у бюджетному сегменті будівництва.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F265%2F6b49d9ca3ff86e6d91afbc44662a749b.jpg)
Плани забудови ЖК Рибальський передбачали риття каналів до Дніпра, і будівництво внутрішніх набережних та безбарєрний пішохідний вихід під шестисмуговою трасою безпосередньо на набережну Дніпра. Проте на сьогодні побудовано лише частину житлових будинків з цікавими фасадами, школи і дитячі садки тільки у проекті, не видно початку робіт по спорудженню каналів. До того ж попри близькість до центру Рибальський острів оминається громадським транспортом. Заїхати і виїхати з нього у години пік автівкою теж проблематично, все навколо стоїть у корках.
Даний огляд не претендує на максимальну об'єктивність, поза його увагою залишилися достойні і цікаві об'єкти. Автор намагався максимально рівновіддалено описувати усі згадані об'єкти.
Кожен відтинок часу накладає свої відбитки на архітектуру, але вона помітно змінюється - розвивається і хоче бути подібною на європейську, всупереч бюджетам, можливостям будівельної галузі та рішенням людей від яких залежить яку архітектуру будувати, споживати та купувати.
Читайте також: Місто транспортних заторів. Що мерія Києва має зробити просто зараз, аби розв'язати проблему
Вибір архітекторів
Олег Дроздов (Харків):
- Меморіал Небесної Сотні у Львові
- Roshen Plaza, Київ
- Реконструкція Спаського бастіону і площі біля церкви Спаса на Берестові. Київ
- Центр митрополита Андрея Шептицького, кампус УКУ, Львів
- Павільйон музею Революції гідності, вул. Інститутська, Київ
Юліан Чаплінський (Львів):
житло
- ЖК Форум апартментс, Львів
- ЖК Малоголосківські пагорби, Львів
- ЖК Пасічний, Львів
- ЖК Вілла магнолія, Львів
- ЖК Файна таун, Киів
площі і громадські простори
- Площа Двірцева, Львів
- Площа митна, Львів
- Площа перед міською радою, Миколаїв
- Привокзальна площа, Тернопіль
- Площа Міцкевича, Івано-Франківськ
Наталія Каширіна (Дніпро):
- Містобудівний ансамбль “Крутогірний” (ЖК Вежі, Кампаніла, Амстердам та ін.), ЖК Каскад Плаза, Бізнес центр Енігма,, Дніпро
- Сквер Прибережний, бульвар на вул. Короленко, Дніпро
- Торгівельно-офісний центр La Fabrica. Дніпро
- Житловий будинок з офісами Heirloom, Харків,
- Театр на Подолі,
- ЖК SAGA City Space на Сагайдачного, Київ.
Антон Целовальник (Київ):
- Площа перед метро Арсенальна і вздовж вул. Московської, оновлені об'єкти Київської фортеці та заводу Арсенал.
- ЖК Республіка, Київ.
- ЖК Рибальський, Київ
київ місто дніпро Львів урбаністика успіх архітектура містобудування тернопіль