/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F201%2F0135362fdd83daa9636500fe65d3f4f1.jpg)
«Я просто сиділа в кімнаті поряд з ув'язненими»: акторка Марина Клімова про головну роль у фільмі «Цензорка»
В український прокат 7 березня виходить стрічка, створена за участі України. Це фільм режисера Петера Керекеша «Цензорка». Він розповідає про світ, населений лише жінками, — Одеську жіночу колонію №74. У ній покарання відбувають вагітні жінки та матері з дітьми до трьох років.
Серед акторського складу фільму — героїні, які справді відбували покарання. А головну роль, матір Лесю, у кінострічці зіграла Марина Клімова.
Напередодні прокату «Цензорки» ELLE поговорив з Мариною про знімання та підготовку до ролі з 2018 року, про оголеність в кіно й те, як працювати з документальним матеріалом для ігрової історії.
![]()
Як ви долучилися до проєкту та що подумали, коли вам запропонували такий проєкт — про жінок, які перебувають у колонії зі своїми дітьми?
Це було так давно. Мені подзвонив кастинг-директор з Одеси та сказав, що йде кастинг на головну роль в повному метрі. Але все має бути швидко — завтра я мала вже поїхати, бути в готелі та поговорити з авторами. Навіть не було пояснення, що це за кіно, але, звичайно, я поїхала на проби, бо це головна роль в повному метрі.
Ми сиділи з режисером та продюсером в кімнаті та просто розмовляли. Вони також не пояснили мені контексту фільму, але попросили розповісти якусь жахливу історію з мого життя. Наш кастинг на цьому закінчився, і на наступний день мені подзвонив кастинг-директор — сказав, що я їм сподобалась, та попросив приїхати, щоб плідно поговорити про сам проєкт. На другій зустрічі я і дізналась, що це буде художньо-документальний фільм про жіночу колонію, а знімання будуть проходити безпосередньо на території жіночої колонії. Мене це взагалі не злякало, ні на секунду. Мені подобаються такі матеріали, документальні історії. Мені подобається, коли є можливість поговорити з людьми, про яких ми знімаємо кіно, дізнатися їхні реальні історії, відчуття, емоції в певну хвилину.
Я люблю пірнати в нові, важкі для мене теми, а ще — в нову реальність нашого світу, в якій ти ще ніколи не був раніше. Проби в мене були ще раз, я грала сцени ще з двома кандидатками, які теж потім потрапили в кіно.
![]()
Вас одразу погодили? Чи просили перевтілюватися?
Їм дуже не сподобалося, що я маю довге волосся й дуже інтелігентний вигляд. Тому вони запросили мейкапера, який мені робив дуже реалістичний макіяж. І з волоссям мені наробили багато біди.
Чи були у вас думки про те, що дуже жіночу історію знімає чоловік-режисер, а сценарій написав Петер Керекеш разом з іншим чоловіком — Іваном Остраховським?
Спочатку, якщо я не помиляюсь, вони почали робити фільм на території чоловічої та жіночої вʼязниць. Тобто, це була історія, спрямована в інший бік, і в ній був акцент на жінці, яка цензурує і чоловіків, і жінок. Потім напрямок змінився на матерів, тож, як каже режисер, це історія не про вʼязницю, а про жінок, які мають дітей. Саме їм він присвячує цей фільм.
Насправді в нас не було сценарію. Те, за що нам дали нагороду на Венеційському кінофестивалі, — в нас цього не було. Декілька сцен з Любою, яка грає мою подругу Надю, ми розіграли на темі, яку нам давав режисер. Але жіночий погляд в нас був також — зокрема, продюсерка.
![]()
Вам подобається такий вільний підхід в акторстві більше, ніж робота з класичним детальним сценарієм?
Я не можу сказати, що щось подобається більше, а щось менше. Це просто різний тип роботи. Звичайно, мені дуже цікава документальна основа, коли твої реакції відверті, бо ти щось чуєш уперше тільки в кадрі. Це зовсім інше. Це не те, коли ти готуєшся до свого персонажа, коли тобі треба багато прочитати про нього. У такому випадку тобі потрібно подумати, що з себе витягти, чим себе доповнити зовні. Це теж дуже цікаво — у театрі саме така робота. А я дуже люблю театр, тому не можу сказати, що мені більше подобається. Все це різний досвід у професії.
В одному з інтерв`ю ви розповіли, що готові бути оголеною в кадрі, якщо це має сенс. Як зрозуміти, коли це доречно?
Я думаю, що це стосується не тільки оголеності, а взагалі матеріалу, на який ти погоджуєшся. Бо це не тільки про оголеність твого тіла, а про те, що ти транслюєш та про що говориш. Тому доречність завжди відчувається ще на рівні вибору матеріалу.
Після «Поганих доріг» мені запропонували епізод оголеної дівчини. Маленький епізод, але там є і статевий акт. Класне кіно насправді. Але я не відчула на етапі матеріалу, що мені це відгукнулося. Мені здається, що оголеність твоєї внутрішньої емоційної складової теж важлива. Мабуть, навіть більше, ніж просто оголеність тіла.
![]()
![]()
![]()
Як ви думаєте, актор чи акторка несе відповідальність за той матеріал, в якому вона грає?
Звичайно. Ти маєш знати, що це за продакшн, хто знімає, хто буде з тобою на майданчику, про що кіно. Звісно, ти ніколи не знаєш, яким буде остаточний результат. Ось в цьому головна фішка. У процес залучають багатьох людей, тому ти ніколи не знаєш, що з цього вийде. Але за всю інформацію, яку ти можеш дізнатися до того, як ти потрапляєш до проєкту, ти несеш відповідальність.
Памʼятаєте, як ви відчували себе на зніманнях в колонії? Ви знімали ще до пандемії, так?
Ми почали знімання у 2018 році. Останній день фільмування був на початку пандемії. Я, звісно, памʼятаю, як це було. Багато чого ці знімання змінили в моєму розумінні того, іншого світу, іншої реальності, яку ми знаємо тільки з телевізорів і кіно.
Я дуже добре пам`ятаю перші три дні, коли я приходила на територію в`язниці. Режисер просив, щоб я просто сиділа в кімнаті поряд з ув`язненими й слухала історії, які вони йому розповідають. Він розпитував, чому вони потрапили, що вони відчувають, як вони народжували. Перші три дні були найважчими за весь період знімань. Я приходила додому і думала, навіщо погодилась на цей проєкт. Бо розуміла, що це реальні люди, і усвідомлювала, як вони потрапили у в`язницю, як живуть, що з ними коїться та що насправді відчувають.
Я боялася, що весь період знімань буде в такому емоційному важкому стані. Але ми поговорили з режисером, і він пояснив, що все буде окей. Він сказав, що це дуже добре, що я проходжу такий шлях та занурююсь глибоко в історію та атмосферу.
![]()
У вас є діти? Як ви відчували себе як матір, яка розлучається зі своєю дитиною?
Так, у мене є донька. Для режисера це була одна з важливих характеристик для акторки на головну роль. Бо є певні емоційні складові, які знає жінка, що має дитину. Історія з розлученням — це жахливо. У фільмі є сцена прощання мами з дитиною, а в цей день вони справді прощалися. Не в цей момент на зніманні, але в один день вона зробила для сина торт, і вони прощалися. Я не знаю, як це описати, бо це трагедія і для матері, і для дитини.
Ви спілкувалися з прототипом своєї ролі — з жінкою, яка стала для вас провідником у роль?
Такою людиною була Люба Василина, яка грає мою подругу Надію у фільмі. Ми куми, я похрестила її сина. На момент знімань вона вже вийшла з тюрми. Її історія дуже схожа: вона сиділа за вбивство сім років, була вагітна під час ув`язнення і народила на території тюрми. Її дитину не взяв ніхто з її сім`ї, тому син потрапив в дитячий будинок. Вона мені дуже багато чого розповідала і справді дуже допомогла в розумінні почуттів до подій, які відбулися.
Авторка: Єлизавета Сушко
