/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F207%2F72ff13c41629ae844bf888d03cd78507.jpg)
Сокровенне у «Кодах снів» Ізабели Строняс
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F207%2F72ff13c41629ae844bf888d03cd78507.jpg)
Цими днями відомий у Європі мистецький навчальний заклад – Академія мистецтв ім. В. Стшемінського у м. Лодзь, Польща (Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi) відзначає 80 років з часу створення.
Уже тривалий період активними партнерами педагогів цього професійного середовища художників і дизайнерів є Львівська національна академія мистецтв в особах знаних українських мистців. Польські друзі щиро підтримують Україну в обставинах війни з російським агресором. Цей нарис – про творчі обшири однієї з провідних педагогинь Академії, видатної сучасної польської мисткині та дизайнерки Ізабелу Строняс.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F207%2F118243fb29b855b7974da0910c3a6ac0.jpg)
Вітаємо колектив Академії мистецтв ім. В. Стшемінського у м. Лодзь з ювілеєм та бажаємо їм помноження творчих успіхів у сучасному мистецькому просторі Польщі та всього світу!
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F207%2Fabd2916954d1baa00c078d6aa6727363.jpg)
Коли зарядитися енергетикою Ізабелі Строняс (Izabela Stronias) в усіх її творчих іпостасях, то можна розгубитися перед питанням, що саме для неї головне, пріоритетне, екзистенційно споріднене. Бо ж кожна професійна дисципліна, що вивела її в коло чільних мисткинь і педагогів сучасної Польщі, є частиною її багатого досвіду, натхнення і вмотивованості до нових горизонтів пізнань про синкретичну природу Мистецтва. Керівник Майстерні сценічного та фільмового костюму Академії мистецтв ім. Владислава Стшемінського у Лодзі, професор, доктор габілітований, дизайнер, живописець, сценограф, теоретик мистецтва, куратор виставкових проєктів, Ізабеля (Іза) Строняс не перестає дивувати новими відкриттями в усіх галузях активності. Над усіма формами її саморепрезентації променить висока внутрішня культура і співпереживання з кожним із партнерів чи адресатів ситуативних творчих взаємодій.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F207%2F4aaf6af030d08a6cd428ee2d97871715.jpg)
Креативне мислення Ізабели Строняс синтезувалося на перетині часо-просторових мистецтв. Випускниця академій мистецтв у Лодзі та Кракові, вже від перших творчих кроків вона намагалася збалансовувати свої професійні запити, синхронно культивуючи дизайн костюму, сценографію і малярство. Джерелом її концептуальних поглядів на формотворення став польський мистецький авангард, який вона розуміє в широкому діапазоні естетичних ідей. Саме в такій парадигмі вибудовувалися авторська програма пластично-образної свободи, коли фактор суб’єктивованого опанування візуальною інформацією скеровувався до тих чи інших конструктивних рішень в театральних чи фільмових ансамблях одягу та сценографії. Сьогодні уже непросто відстежити всі проміжні етапи становлення всього предметного поля зусиль Ізи, натомість діапазон, масштаб і зміст її творчих знахідок вражають.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F207%2F3c32a33d7a266b0205559d8130ea41bb.jpg)
Зважаючи на стрімку динаміку творчого поступу Ізабели Строняс за останнє десятиліття, варто вирізнити її основні здобутки та, відповідно, ідеї, якими вона живе. Дизайнерський фах, який став первинним у роки її самоствердження, був інспірований піднесено-емоційними реакціями на світ, що дозволило їй долати локальні перепони в практичних навиках на платформі міждисциплінарності. Робота над ексклюзивними колекціями одягу наповнювали її думки сміливими діалогами з класикою, відкривали нові і нові розвороти смислів. Кожного разу Ізабела проявляла гнучкість свого концептуального мислення, вводячи у структуру образності ті чи інші промовисті деталі, якими поглиблювався контекст теми та зароджувалася інтелектуальна інтрига.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F207%2F61ac55cd7f44ad69c0c5cf9977fbcbe8.jpg)
У Львові та в інших містах України мистці та шанувальники мистецтва неодноразово мали нагоду познайомитися з її напрацюваннями. Завдячуючи Зеновії Шульзі, ініціатору та куратору Міжнародного етномистецького проєкту «Екологічний ракурс», твори Ізабелі Строняс показувалися на виставках різних тематичних форматів. Серед найбільш помітних її показів був розділ на експозиції українсько-польського проєкту «Символи самоідентифікації» (2016), під час якого мисткиня спільно зі своїми колегами з України, Польщі, Молдови та інших країн могла «зануритись» в багату автентику гуцульського етнокультурного регіону. З того часу субстрат етніки дедалі активніше проявлятиметься в образній морфології Ізи як мисткині і як дизайнерки, хоча й не став домінуючим. Її принаджували й інші терени творчих досвідів, що талановито розкрилося в сценографічних працях для театральних постановок, телевізійних програм та кінофільмів.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F207%2F84875ea2ba0494495a84796b190cdfd4.jpg)
А співпрацює Ізабела Строняс з багатьма відомими театральними колективами Польщі та зарубіжжя, з Інститутом Є. Ґротовського у Вроцлаві – як з польськими, так і з французькими, німецькими, китайськими режисерами. Серед найбільш масштабних, реалізованих робіт – костюми і сценографія до балетної постановки «Kobro» у Великому театрі (Лодзь, 2003, друга редакція 2015), костюми до спектаклю «Інтрига і любов» у Театрі ім. С. Ярача (Лодзь, 2004), костюми до опери «Травіата» у Музичному театрі (Люблін, 2008), костюми до спектаклю «Pippi Langstrump» у Новому театрі К. Деймка (Лодзь, 2011), костюми і сценографія до театральної постановки за мотивом ораторії Г. Ф. Генделя «Semele» у Великому театрі (Лодзь, 2017), костюми і сценографія до спектаклю «Костюшко. Остання битва» у Новому театрі К. Деймка (Лодзь, 2018), костюми до фільмів «Камердинер» (2019), «Аматори» (2021) та ін. Лауреатка багатьох престижних відзнак, зокрема «Orzeł 2019» від Польської Кіноакадемії.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F207%2Fe27b10d19736a54868cb66eb99a7f579.jpg)
Резонансною у мистецьких колах Польщі стала індивідуальна виставка малярства, костюмів та сценографії Ізабели Строняс «Intuitum et logicam» у галереї «Chimera» (Лодзь, травень-червень 2023 р.). Для багатьох відвідувачів олійні полотна мисткині стали спеціальною темою до розмов щодо природи асоціативної «зарядженості» авторського пластично-образного мислення. На думку поетки Аґнєшки Сколясінської (Agnieszka Skolasińska), її живопис «починається з неконтрольованого малярського жесту. (…) Чим довше ми дивимося, тим глибше занурюємось у гру між передраціональними інтуїціями та формами, що виникають із них». І справді, картини художниці вибудовані мовби спонтанно, але напередодні процесу структурування ліній, барв і ритмів був той внутрішній імпульс, який і спричинив «вибух» малярської феєрії.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F207%2F68c86b914b2fe9fe130da336afca63d9.jpg)
Сама Іза в анотації до виставки зазначила, що показаний малярський цикл є «матеріалізацією здобутих досвідів та мистецьких інтуїцій, які постали під час опрацювання пластичних концепцій для театральних спектаклів та художніх фільмів, коли уява рухається в контексті рухомих зображень, що затримані в кадрах ескізів, проєктів чи рисунків і часто підлягають суттєвих обмежень у результаті художніх втручань режисера, оператора чи актора». Уточнюючи джерела інспірацій, Ізабела Строняс свої малярські досвіди нав’язує до свого роду «порятунку» того, що не вдалося реалізувати в театрі, натомість збереглося в «художній пам’яті». Але це – внутрішнє, психологічне та етичне обґрунтування змісту виставлених живописних полотен, але поза ним є ще інший вимір – тонкі філіграні ліричного світовідчування художниці, віртуозне володіння технікою письма, а понад усе – самодисципліна і висока професійна культура.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F207%2F06b7ae055ec9879194e0bc33d4a6a63f.jpg)
Первинність етично-ціннісних критеріїв облагороджує всю повноту життя, творчості і педагогічної діяльності Ізабели Строняс. Її творчий портрет доповнює ініціатива плетення маскувальних сіток для потреб України безпосередньо в майстернях Академії мистецтв ім. В. Стшемінського вже від кінця 2022 року. До цієї ініціативи долучилося багато педагогів і студентів цього навчального закладу, а також волонтери з числа українців, що тимчасово проживають у Лодзі.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F207%2F4d55aba92d7ced791558ebe3a5ff90a6.jpg)
В усіх своїх професійних та громадсько-культурних іпостасях Ізабела Строняс зберігає і примножує променистість свого серця, скеровуючи її на численні гуманітарні цілі, а також розкриваючи власну емоційну ідентичність у сучасних, елітарних формах мистецтва і дизайну.
Роман ЯЦІВ
