/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F201%2Fed582544bc6230f15aab2a3498d77280.jpg)
Модне досьє: як створюються вишиванки Etnodim
Сьогодні вишиванка — це не лише про спадщину, а й про присутність. Про те, як ми себе бачимо і як говоримо світові: «Я — з України». І саме Etnodim за 16 років став тим брендом, який допоміг сучасній вишитій сорочці набути нового звучання — не музейного, а живого, позачасового. Його моделі легко вписуються в щоденний гардероб, залишаючись глибоко українськими за змістом.
У День вишиванки ELLE.UA поговорив із засновником бренду Андрієм Черухою — про шлях Etnodim, зміни у ставленні до вишиванки за останні роки, його улюблені сорочки й ті невидимі сенси, які закладаються в кожен шов.
За ці 16 років Etnodim перетворився на культурне явище. Якою була ваша внутрішня установка весь цей час — нести традицію чи переосмислювати її?
В різні періоди часу ми мали різні установки, стратегії. Їх можна поділити так:
2009–2013 — інтернет-магазин з вишитими сорочками, який завдяки диджитальним технологіям популяризує і робить доступними традиційні вишиванки по Україні та всьому світу.
2013–2018 — осучаснення традиції: ми дали вишиванкам актуальну, сучасну форму, зробили їх такими, щоб хотілось носити сьогодні.
2019–2023 — переосмислення, пошук-створення нових сенсів (сорочки, слово, бандура, абрикоси тощо).
2024-й і донині — створюємо нове мистецтво вишивки, багато експериментуємо з техніками вишивки, кроями, кольорами.
![]()
Родина. Житомирська область, місто Малин, 1912 рік. Мистецький історико-етнографічний альбом Івана Гончара «Україна та Українці»
![]()
![]()
![]()
![]()
Колаборація з Національним центром народної культури «Музей Івана Гончара»
Ви перетворили вишиванку з символу свята на частину щоденного гардероба. Як народилась ця естетична формула?
Насправді дуже просто і не так естетично, як це могло бути. Ще в перші роки Етнодому, коли ми були швидше інтернет-магазином, ніж брендом, щороку перед Днем незалежності, в серпні, наші продажі збільшувались в 10 разів. І тоді ми зрозуміли: якщо хочемо мати такі ж продажі не тільки в цей період, тоді треба, щоб вишиванки носили кожного дня. Так у 2013-му з`явилася наша перша стратегія: осучаснити вишиванки і зробити так, щоб їх хотілось носити не тільки на День Незалежності. Тоді ми запустили власне виробництво, ціль якого була створити новий, сучасний дизайн вишиванок, які будуть адаптовані під наш час.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Проєкт «Своя сорочка»
Вишиванка завжди про код. А які символи у вашому одязі найближчі особисто вам?
Сьогодні дуже багато брендів почали працювати в цій ніші, надавати сенси, переосмислювати традиції і навіть трохи «паразитувати» на українській темі. Тому мені особисто хочеться щось максимально неочевидне, свіже та з акцентом на дизайн.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Колаборація Etnodim x Nadiia
Чи був момент, коли ви навмисне відмовились від певного орнаменту або кольору з поваги до історичного контексту?
Так, на етапі дизайну відпадає більше 80% ескізів, які часто вже є з орнаментами. Іноді причиною є недостатньо глибоке дослідження. Дуже добре, якщо хтось із команди це помічає і ми зупиняємо розроблення.
Але були випадки, коли пошили партію сорочок і довелося їх зняти з продажу через критичні моменти. Наприклад, це сорочка, де в орнаментах були використані руни. Вона не дійшла до продажу, але ми пошили партію, і вона досі лежить на складі.
Який вигляд має процес створення колекції у вас сьогодні — від ідеї до фінального кадру на сторінці Instagram?
Ми розпочинаємо з дослідження, пошуку концепції. Вони стають нашою відправною точкою для створення колекцій та комунікації.
Потім дизайнер малює ескізи та орнамент вишивки. Далі все передається в експериментальний цех, де створюються лекала, підбираються техніки вишивки, матеріали, моделюються і відшиваються перші зразки, вносяться корективи. Цей процес зазвичай займає 3-4 місяці. Коли маємо ідеальні зразки, вони передаються в розкрійний, швейний, вишивальний цехи, і відшивається партія вишиванок в різних розмірах. Паралельно креативний офіс працює над комунікацією та візуальною подачею.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Проєкт Art of Embroidery
Ви працюєте в Україні. Виробництво — тут. Команда — тут. Наскільки для вас важливий цей принцип локального у глобальному світі?
Ми є брендом вишиванок, які для українців у всьому світі мають особливе значення, і те, що вони виготовляються тут, у Києві, має велику цінність. Тому сьогодні виготовлення в Україні є нашим важливим принципом. Ми мали пропозиції перенести виробництво в Туреччину чи Китай, і це могло б знизити вартість, але поки це не наш шлях.
![]()
Іван-Валентин Задорожний
Іван-Валентин Задорожний
![]()
Іван Приходько
Іван Приходько
![]()
Казимир Малевич
Казимир Малевич
![]()
Олександр Саєнко
Олександр Саєнко
![]()
Олександра Екстер
Олександра Екстер
![]()
Юлія Гушул
Юлія Гушул
Художня колекція Etnodim
Як змінилася ваша аудиторія за 16 років?
Вона подорослішала разом з нами, додалося більше фешн-аудиторії. Оскільки за останні роки асортимент одягу витончився, ми почали більше уваги приділяти деталям. Сьогодні якість наших виробів на рівні зі світовими брендами, і це помічають.
Зараз багато брендів працюють зі спадщиною. Що, на вашу думку, відрізняє справжній глибокий підхід від поверхневого «етнофільтру»?
Аудиторія, яка купує ці вироби.
У вас особливий візуальний стиль — спокійний, небанальний, з ноткою наївності. Що або хто вас надихає у візуальній мові бренду?
Над брендом, колекцією, подачею працює велика команда. Напрям задає креативна директорка Марія Павлюченко, яка має освіту в академії М. Бойчука з художньої вишивки.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Колекція «Горицвіт»
![]()
Витинанка
Чи вважаєте ви, що одяг сьогодні може бути мовою опору?
Так, але бути мовою опору точно не є нашою ціллю сьогодні.
Яким ви бачите Etnodim через 5 років — музейним, міжнародним, експериментальним?
Якщо обирати з цих трьох варіантів, то, мабуть, експериментальним. І завдяки нашим експериментам, інакшості бачу шанси стати міжнародним брендом.
Сьогодні маємо 15% продажів за кордон, половина з яких — іноземцям.
Чи є у вас улюблена вишиванка — та, до якої тягнеться рука знову і знову?
В кожній колекції є така вишиванка, з чоловічих це Kovel.
![]()
Жіноча — Nova Khata 1930.
![]()
Якими цінностями ви хочете поділитися з тими, хто носить Etnodim, і як ви уявляєте майбутнє української моди через 10-15 років?
Сьогодні ми розуміємо, наскільки нам пощастило опинитися в ніші з такою глибокою і довгою історією. З тим надбанням технік вишивки, історією орнаментів та сучасними технологіями і можливостями у нас є всі шанси зробити українську вишивку всесвітньо відомим елементом одягу.
Як ви бачите взаємодію між традицією та інновацією у майбутньому? Яким буде бренд, коли традиційні елементи, які ви використовуєте, вже не матимуть тієї культурної «ваги», яку мають сьогодні?
Якщо ми хочемо бути актуальними в майбутньому, то розуміємо, що використовувати традиційні орнаменти, крої, які створювались 200–300 років назад, — це не інновації. Тому вже сьогодні багато працюємо над пошуком нових підходів, щоб не втратити наш ДНК, але бути актуальними в сучасному світі.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Колекція «Ода кольору»
