Неурядова організація Shadows Project оголосила про початок міжнародної ініціативи “Викрадене мистецтво”. Кампанія спрямована на виправлення хибного маркування українських митців у західних музеях, повідомляє EuroNews. Організатори також прагнуть привернути увагу до знищення культурної ідентичності, що на їх думку, є наслідком російського імперіалізму.
Проблема стосується насамперед митців, що жили за часів Російської імперії чи радянської влади, але походили з України. Серед них – Казимир Малевич, уродженець Києва, один із засновників авангардизму та інших мистецьких течій, Олександра Екстер – “амазонка авангарду”, чию творчість формував український фольклор, а також фундатор конструктивізму, художник і архітектор Володимир Татлін. Попри їхню культурну приналежність саме до України, у багатьох західних експозиціях вони досі фігурують як “російські”.
Shadows Project наголошує, що йдеться не лише про неточність у музейних написах, а й про продовження політики культурного привласнення. За їхніми словами, чимало закладів і досі покладаються на застарілі джерела чи поверхневі матеріали, не враховуючи контексту та особистої ідентичності художників.
“Ці помилкові приписи є результатом століть російського імперіалізму та культурного панування, яке продовжується й донині”, – зазначили організатори у заяві.
Ініціатива стартувала в липні цього року та вже охопила понад пів мільйона людей. У відповідь на звернення активістів кілька музеїв уже погодилися на зміни. Так, Клівлендський музей оновив підпис до роботи Олександри Екстер, прибравши визначення “російська” та додав більше інформації щодо українського походження художниці. Бруклінський музей назвав Іллю Рєпіна українським митцем. Лувр, Tate Modern і Музей сучасного мистецтва (MoMA) також заявили про перегляд своїх атрибуцій.
Співзасновниця Shadows Project Агата Горська підкреслює, що в умовах війни такі ініціативи мають особливу вагу. Вона також наголосила на важливості для захисту держави захищати також і її культурну ідентичність.
“З початку вторгнення Росія зруйнувала чи пошкодила понад дві тисячі (відомо, що понад 3800) культурних установ в Україні. Коли західні музеї продовжують маркувати наших митців як “російських”, вони фактично допомагають Кремлю переписувати історію”, – заявила вона.
Кампанія включає кілька напрямів: інформаційну роботу з музеями, створення відкритої бази даних із прикладами неправильного маркування, публікацію дослідження про російську практику дезінформації в культурній сфері. Крім того, проєкт співпрацює з українським брендом RDNY, частину коштів від продажу тематичної колекції одягу буде спрямовано на відновлення музеїв у Сумах, знищених внаслідок російської агресії.
Ініціатива має і цифровий складник. Зокрема, у соцмережах запустили Instagram-фільтр, який допомагає ідентифікувати твори українських митців у світових колекціях та поширювати інформацію про їхню справжню культурну спадщину.
Відомо, що російські окупанти в Маріуполі систематично знищують українську культурну спадщину, таку як стінописи й пам'ятники, замінюючи їх символами імперської пропаганди. Ці дії мають на меті стерти українську ідентичність міста та примусово русифікувати його мешканців, що є частиною ширшої кампанії з переписування історії. Найбільш показовим прикладом стало перейменування вулиці Азовстальської на Тульський проспект, де замість пам'яті про завод, встановили пам'ятники тульському прянику і самовару.