/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F201%2F6016fafb42953ebfc73ab95706ed2f84.jpg)
Сезон гарячих напоїв: чайні традиції України, Китаю, Індії та інших країн
Як чай став другим найпопулярнішим напоєм у світі після води? Як він змінив хід історії та навіть став каталізатором фемінізму? І які модні детокс-суміші та суперфуди сьогодні обирають ті, хто піклується про свою красу та ментальне здоров`я? Cпіввласниця чайної компанії та мережі крамниць Teahouse, організаторка Kyiv Tea Festival Світлана Кобелєва розповіла про чайні традиції різних країн, а також найцікавіші тенденції цього мистецтва.
![]()
Чайні традиції різних країн та сучасні тренди
Сьогодні вже не секрет, що окрім чудових смакових якостей, чай містить у собі велику кількість вітамінів, тонізує, наповнює енергією та дарує гарний настрій. Універсальність і можливість бути простим та складним водночас принесли йому таку популярність. Якщо не хочеться занурюватись у всі деталі філософії — ти просто заварюєш листя звичайною водою і п’єш! Цікаво також, що абсолютно всі чаї — чорні, зелені, білі, улуни — робляться з листя однієї рослини: Камелії китайської (Camellia sinensis). Чайна культура перебуває у процесі постійного розвитку, а сам чай стає радше можливістю зупинитися, побути в моменті й розділити його з близькими, ніж просто чашкою «для зігрівання».
Легенда свідчить, що чай було винайдено близько 5000 років тому у Китаї, коли імператор Шень-Нун випадково закип`ятив воду під деревом, а листя впало прямо в чашку. Так з’явився напій, що змінив світ.
Родоначальником чаю й справді вважається Китай, де його історія сягає часів кам’яного віку. Чай поширювався світом торговими й міграційними шляхами: в Японії його поява датується 805 роком, в Кореї — 828. До Європи ж чай привезли португальські, голландські та англійські купці в середині XVII століття. Спочатку його використовували як ліки, але вже за декілька десятиліть чай почали пити просто для отримання задоволення.
![]()
Важливо пам`ятати, що чай також є колоніальним продуктом. Наприкінці XVIIІ століття він став причиною торгівельних війн: британці, щоб знизити залежність від Китаю, розпочали активне культивування кущів камелії в Індії та Цейлоні. Обсяги постачання зростали, вартість — навпаки знижувалася, завдяки чому чай став доступним для всіх.
Історія чаю нерозривно пов’язана із науково-технічним прогресом. Завдяки чаю, який став маркером статусу, розвивалась архітектура (з’являлись чайні кімнати, сади, створювались ландшафтні шедеври) та набуло поширення виробництво фарфору.
Але особливо цікаво, що саме чаювання допомогло жінкам отримати більшу соціальну свободу й стало нейтральним приводом для зустрічей та обговорень поза суворими нормами панівного суспільства! До кінця XIX — початку XX століття в публічному просторі бракувало місць, де б жінки могли вільно зустрітися, поспілкуватися, відпочити. Ресторани та кав’ярні, як правило, жінки мали право відвідувати тільки у супроводі чоловіків або й взагалі вхід для них був забороненим. Але в цей час у Великій Британії з’явилася категорія закладів, що займала проміжну нішу між бідняцькими їдальнями та вишуканими ресторанами, — це були «чайні кімнати». Вони стали безпечним і прийнятним простором для жіночих зібрань.
Регулярне помірне вживання чаю покращує нейронні зв’язки і, отже, роботу головного мозку, має помітний позитивний ефект на когнітивні функції та настрій. Крім того, ми насичуємо себе водою та корисними мікроелементами. Чай сприяє концентрації, а безкофеїнові та трав’яні варіанти допомагають впоратися зі стресом і відновити ментальний баланс.
![]()
Чайні традиції в різних країнах світу
Чайна культура має стільки ж відтінків, скільки існує сортів чаю, і кожна країна сформувала свій унікальний підхід.
У Китаї панують церемонії Ґунфу Ча («Вища майстерність чаювання») та Пін Ча (церемонія знайомства з чаєм). Це дійство, такий собі «чайний театр», багатоетапний процес, що займає декілька годин, у якому головна дійова особа — чай. Серед фаворитів китайців — витримані Пуери (особливо Шу) та Улуни (Ті Гуань Інь, Да Хун Пао).
Безумовні фаворити в Японії — звичайно, Матча та Сенча. Країна відома своєю церемонією Тя-но-ю, що є культом естетики та зосередженості: тут Матча не заварюють, а збивають вінчиком. На відміну від Китаю, усе набагато простіше, менша кількість посуду (одна чаша, один вінчик), і головним є гість, для якого готують той чай Матча, який йому необхідний.
![]()
В Індії чай — це щоденний напій, часто з додаванням спецій, який продається вуличними торговцями. Найпопулярнішим є пряний Масала-чай, що складається з чорного чаю, молока, цукру та спецій (кардамон, імбир, кориця).
Англія невіддільна від ритуалу Five o`clock Tea. І хоча зараз чай у Британії подають не тільки у спеціально відведений час, тут досі живе культура традиційних «чайних» та елегантних церемоній. Чай п`ють із молоком або вершками, часто зі сконами та сендвічами. Англійці надають перевагу міцному чорному чаю (Ассам, Цейлон) та сумішам, як-от English Breakfast. При цьому для європейців, особливо для англійців, чаювання – це увага скоріше до спілкування, аніж до самого продукту.
![]()
На відміну від Британії, у Франції чай частіше розглядається як вишуканий десертний напій або елемент здорового способу життя. Тут популярні ароматизовані чорні та зелені чаї, а також трав’яні суміші (Тізани).
В Україні чай все частіше створює простір для безпечного спілкування, стає альтернативою алкоголю та щоденним ритуалом, що повертає до себе. «Пішли на чай», «нумо почаюємо та поговоримо», — це така собі психологічна підтримка під час бесіди.
Перші згадки про чай в Україні з’являються в рукописах XVII-XVIIІ століть, і потрапив він до нас не через море, а сухопутним шляхом — від східних кочовиків. Сьогодні культура чаю в Україні набуває інтелектуальної цінності, вимагаючи вивчення традицій і філософії.
![]()
Сучасні тенденції чаювання
Чай поступово стає «модним» продуктом і елементом wellness-рутини, особливо серед молодих споживачів. Його обирають через користь для здоров`я та як спосіб зупинитися, побути з собою, знайти спокій у новій реальності.
Куди ж без Матча — тренду останніх років! Він залишається одним з фаворитів завдяки цікавому смаку, високому вмісту антиоксидантів і здатності забезпечити м`який, тривалий заряд енергією без різких «злетів і падінь».
На противагу Матча, зростає інтерес до інших японських зелених листових чаїв, як-от Сенча та Ґьокуро, які є джерелом L-теаніну — амінокислоти, що сприяє розслабленню та концентрації.
![]()
Гречаний чай (Ку Цяо) — також справжній must-have останніх років. Він не містить кофеїну, багатий на мікроелементи та має дивовижний присмак, що нагадує випічку.
Важливою тенденцією залишається попит на функціональні чаї та детокс-суміші, як, наприклад, серія чаїв Teahouse «Детокс». Вони зазвичай містять комбінацію трав та інгредієнтів, що стимулюють метаболізм та виведення зайвої рідини. Українці сьогодні активно шукають чаї для заспокоєння, підвищення стресостійкості, підтримки імунітету та здорової мікрофлори.
В тренді — купажі з додаванням сублімованих фруктів та ягід. Такі чаї виглядають неймовірно привабливо під час заварювання, а додаткові інгредієнти розкривають смак у новому світлі — соковитому, фруктовому, але збалансованому.
Такий інтерес стимулюється ще й тим, що війна вплинула на ментальне здоров’я, і людям потрібна підтримка, тому свідомо знижується споживання кофеїну, натомість обираються м`якші, заспокійливі безкофеїнові й трав`яні чаї.
Якщо ж зазирнути в майбутнє, то очікується зростання сегмента спарклінг-чаїв, наприклад, на Дарджилінгу, що відомий як «чайне шампанське». Такі варіанти — витончена, стильна та здорова заміна вину, що ідеально вписується в тренд свідомого споживання.
![]()
Підсумовуючи: незалежно від того, який чай ви оберете — Матча, гречка, sparkling-tea чи зручний «перфект-кап» — головна його місія незмінна: подарувати гедоністичну насолоду та момент задоволення. Чайний ренесанс в Україні триває, тож сміливо експериментуйте з новими смаками й прислухайтеся до відчуттів. Адже наймодніший тренд — це піклування про себе!
