Пандемія коронавірусу прискорила перехід від старої прокатної схеми дистрибуції кіно до нової стрімінгової.
Про це під час вебінару «Кінопрокат: стан, ризики та перспективи» сказала директорка кінодистрибуторської компанії «Вольга Україна» Вероніка Ясінська.
Організаторами вебінару стали Українська кіноакадемія та онлайн-платформа для аудіовізуального сектору DzygaMDB.
«Пандемія зруйнувала ту кінопрокатну індустрію, яка будувалась роками.
Зараз передбачити її подальший розвиток дуже важко.
Недовіра та скепсис потенційного глядача доволі сильно впливає на релізи, а студії щотижня оголошують про перенесення лайнапу.
Якщо говорити загалом про схему майбутньої реалізації фільмів, думаю, що кінотеатральна модель буде збережена не лише з точки зору розваги та соціалізації, а в першу чергу як прибуткова економічна модель.
Втім, загалом пандемія прискорила деякі вже існуючі тенденції: перехід від старої прокатної схеми до нової - стрімінгової», - зазначила Вероніка Ясінська.
За її словами, «вікно» між кінотеатральним та цифровим релізом буде зменшуватися, поки не наблизиться до 17 днів, а багато фільмів будуть одразу виходити на стрімінгових платформах.
«Цифровий реліз неминуче призводить до піратства.
До того ж, стрімінгових сервісів стає дедалі більше, і виникає питання, яка кількість людей здатна буде платити стільки підписок та чи взагалі студіям вигідно буде знімати велике кіно з урахуванням кінцевої вартості продукту на VoD-платформі», - додала Ясінська.
Про загрозу збільшення піратства сказав і співзасновник мережі кінотеатрів «Планета Кіно» Дмитро Деркач.
«Студії експериментують, випробовують різні моделі роботи.
Але блокбастери точно залишаться на великих екранах.
Не певний, що студії будуть задоволені тим, що після виходу на VoD-платформі фільм одразу потрапляє на піратські ресурси.
Що ми, власне, і побачили зі стрічкою "Мулан"», - зазначив він.
Кіноменеджерка, членкиня Ради с державної підтримки кінематографу Людмила Горделадзе вважає, що говорити про трагічну ситуацію зі зменшенням кінотеатрів не доводиться, оскільки в Україні й без того мала кількість екранів.
«Потрібно думати, як повернути аудиторію.
Західні колеги збираються це зробити за рахунок збільшення кількості молодої аудиторії, оскільки доросла аудиторія і так відвідує кінотеатри.
В Україні ситуація інакша - у нас превалює молодіжна аудиторія, а доросла відвідує рідкісні фільми.
Проте саме вона є тим ресурсом, який дозволить розширити загальну аудиторію.
В Україні дуже мала кількість екранів, тому говорити про якусь трагічну ситуацію зі зменшенням кінотеатрів не доводиться.
Інша справа полягає в тому, які і де кінотеатри варто відкривати і розвивати.
Не виключений варіант повернення до моделі розвитку малозальників.
Зараз прокату потрібно лише вижити, тим паче що він вже декілька разів переживав занепад: і з приходом телебачення, і DVD тощо.
Кінотеатральний репертуар можна розділити умовно на дві групи: блокбастери, які приносять гроші, та всі інші фільми.
Найбільше ми переживаємо за першу групу, оскільки прокатна доля фільмів другої групи майже не залежить від цифрового релізу», - сказала Людмила Горделадзе.
CEO мережі кінотеатрів Multiplex Роман Романчук розповів, що після відновлення роботи у зв'язку із послабленням карантину немає сталої динаміки в покращенні стану кінотеатрів.
«Прогнозувати зараз, чи залишаться кінотеатри працювати й надалі у разі чергового локдауну - справа невдячна.
Але точно буде вкрай важко витримати ще один карантин.
Тим паче що і зараз після відновлення роботи ми не бачимо сталої динаміки в покращенні стану кінотеатрів.
Звісно, присутній обережний оптимізм, але казати, що ми оговтались бодай на 50% не доводиться.
Оскільки в найближчому майбутньому ситуація залишиться такою, як є зараз, студії будуть змушені йти на компроміси.
Вони будуть прораховувати кількість екранів у світі та ризики, які несе в собі прем’єра на VoD-платформі», - вважає він.