Іран зробив лише стилістичні та граматичні поправки після зауважень України до проекту звіту про технічне розслідування збиття іранськими військовими літака "Міжнародних авіаліній України".
Про це йдеться у статті заступника міністра закордонних справ України Євгенія Єніна у виданні "Дзеркало тижня"
"Україна просила Іран врахувати всі сформовані зауваження, що, звісно ж, означало б продовження прозорого й неупередженого технічного розслідування із безперешкодним залученням України. Крім того, Україна зарезервувала за собою право оприлюднити свої пропозиції до звіту у разі їх неврахування. Наразі ми бачимо, що Іран не врахував, фактично, жодного змістовного зауваження України, зробивши лише стилістичні та граматичні правки", - наголосив Єнін.
Він додав, що головною метою технічного звіту є формування рекомендацій для запобігання таким випадкам.
"Очевидно, що для формування цих рекомендацій мають бути проаналізовані абсолютно всі факти, події, встановлені всі ланцюжки, які не тільки призвели до збиття цивільного літака, а й дозволили його. На жаль, змушені констатувати, що першопричин катастрофи у звіті не встановлено. Відповідно, це означає й нерелевантність рекомендацій з питань посилення безпеки та недопущення аналогічних катастроф у майбутньому", - заявив він.
"У звіті ми прочитали, що винними у збитті є лише оператор ТОР, який випустив ракету в цивільний літак, та "Українські авіалінії", які мали б краще оцінювати ризики, тощо. Жодних фактів чи доказів, які підтверджували б "помилку оператора", наведено не було. Не кажучи вже про те, що, за словами іранської сторони, аудіосамописець протиракетної установки ТОР-М1 (який мав би бути одним з ключових доказів у справі про збиття українського літака, оскільки містив усі переговори оператора ТОР з координаційним центром), не вдалося зберегти", - зазначив він.
Також в іранському звіті не була сказано, чому система безпеки цивільної авіації не спрацювала того дня належним чином. "Ми не отримали відповідей і пояснень, чому Іран сам не прийняв рішення закрити повітряний простір для цивільних літаків над своєю територією, на чому базувалося таке рішення, чому він вважав, що небо безпечне", - додав Єнін.
Також, за його словами, відкритим залишається і питання військової координації всередині Ірану.
Як зазначив Єнін, Україна разом з міжнародними партнерами не приймають звіту, в якому немає необхідних відповідей і пояснень.
"Ми координуємо наші зусилля з міжнародними партнерами: Афганістаном, Великою Британією, Канадою та Швецією - і використаємо всі можливі майданчики для отримання відповідей на ці запитання, насамперед на знак скорботи та солідарності з рідними і близькими жертв авіакатастрофи", - підсумував Єнін.
Нагадаємо, 17 березня глава МЗС Дмитро Кулеба заявив, що Іран не врахував зауваження України і оприлюднив з маніпуляціями остаточний звіт технічного розслідування про збиття українського літака.
Раніше Україна направляла іранській стороні більше 90 сторінок зауважень та пропозицій до проекту цього звіту і наполягала, аби Іран долучив їх до фінального документа.
Збиття українського літака МАУ в Ірані
- 8 січня 2020 року в Ірані розбився літак МАУ, що виконував рейс за маршрутом Тегеран-Київ. Загинули 176 осіб. На борту Boeing 737 перебувало 11 громадян України, в тому числі 9 членів екіпажу, а також громадяни Ірану, Канади, Швеції, Афганістану, Німеччини і Великої Британії.
- Через три дні президент Ірану Хасан Рухані визнав, що український лайнер було збито "в результаті ненавмисної людської помилки", і пообіцяв притягнути винних до відповідальності.
- У липні Іран передав бортові самописці з літака до Франції для проведення досліджень.
- В середині грудня в Канаді заявили, що розслідування Іраном катастрофи літака "Міжнародних авіаліній України" не викликає довіри.
- Керівник української групи переговорників з Іраном щодо катастрофи українського літака Єнін заявив, що Україна звернеться у Міжнародний суд ООН у справі збиття літака, якщо переговорні можливості з Іраном будуть вичерпані.
- Нещодавно стало відомо про появу секретних аудіозаписів, які свідчать, що влада Ірану ніколи не розкриє правду про збиття українського літака. За даними канадського телеканалу CBC News, уряд Канади і безпекові установи вивчають секретні аудіозаписи, на яких чоловік, якого джерела ідентифікували як главу Міністерства закордонних справ Ірану, обговорює ймовірність того, що літак МАУ збили навмисно.
- Наприкінці лютого 2021 року Україна передала Ірану зауваження до проекту технічного звіту про збиття літака МАУ.
Читайте останні новини України та світу на каналі УНІАН в Telegram
Автор: Віталій Саєнко