— Перший корабель у пляшці змайстрував 44 роки тому. З товаришем побачили в журналі. Побилися об заклад, що зроблю такий же. У мене вийшло. Корабель виготовив із сосни. Досі його зберігаю, — каже 68-річний Володимир ЯЩУК із села Промінь Луцького району на Волині. З 1977-го майструє мініатюрні кораблі у пляшках. У колекції має майже дві сотні експонатів.— Для їхнього виготовлення найкраще підходять природні матеріали, — розповідає Володимир Ящук. — Вітрила найкраще робити із обгортки кукурудзяного качана. Навіть фарбувати не треба — має гарний колір і структуру. З них зробив приблизно 70 вітрильників. Використовував якось ребра карася — перед тим помив і посушив. А каркас корабля, який Ернест Ґемінгвей описав у книжці "Старий і море", виготовив із павутини, що знайшов у підвалі. Якось був у Львові на протезному заводі. Коли виходив, на порозі побачив вороняче пір'я. Забрав додому й змайстрував кілька вітрил. Одного разу картоплечисткою нарізав твердий сир, посушив його на батареях. Зробив вітрила. Ще кілька виготовив із лисячої шерсті, яку подарував сусід. Вийшов триптих — ворона, сир, лисиця.Якось задумав змайструвати з однієї рослини максимум вітрильників, — продовжує чоловік. — Був упевнений, що лідером вийде горіх. Але першість взяв часник. Використав усю рослину, від коріння до стрілки. Коли чистив зубці, виявив на них ще тоненьку прозору плівочку. І її взяв. З одного часнику змайстрував 12 різних вітрил.У середньому для корабля потрібно 250 деталей.— Найцінніший мій експонат — шведський "Ваза". Для нього використав 1392 деталі. Є й судно з мінімальною кількістю — "Ілевен". На нього пішло 11 паличок бамбуку і лушпиння двох цибулин.Однією з найважчих робіт вважаю "Римську трієру". Це галера з трьома рядами весел, яких загалом 120. Спочатку складно було їх розмістити, щоб виглядали і паралельно, і рівно. Потім виникла проблема — як закріпити корабель у пляшці. Бо весла впиралися у скло, а галера задирала носа. Вирівняв її, передні весла приклеїв до скла.Для роботи Володимир Ящук використовує листя дерев, пелюстки квіток, сіль, скло. Один корабель виготовляє тиждень. Загалом на це потрібно 30 год.— Світові майстри, які працюють у цій техніці, переважно розміщують у пляшці підставку, а на неї клеять днище. Далі збирають корабель. Вирішив, що підставка — зайва деталь. Відтоді придумав 15 різновидів кріплень. Так встановив рекорд України. Найчастіше окремо клею кожну деталь. Так можна заповнити всю пляшку і композиція виходить цілісна.Ящук має освіту шліфувальника. 25 років працював за станком на Луцькому підшипниковому заводі. Дружина 62-річна Катерина була продавчинею у магазині, зараз на пенсії. Виховали двох доньок, мають трьох онуків.— Свої кораблі ділю на три види — історичні, з казок і фільмів, і такі, що сам вигадав. Всі вони міцні. Хоч зроблені з простих матеріалів, у пляшках не ламаються і не псуються, — каже.