У Верховній Раді зареєстрували відразу два нових законопроекти про промислове забруднення – після того, як попередній проект №4167 тричі провалився в парламенті і був відкликаний.
Підпишіться на Знай у Google News! Тільки найяскравіші новини!
ПідписатисяПерший - "Про інтегроване запобігання та контроль промислового забруднення " (№6004), автором якого вказана нардеп від «Голосу» Олександра Устинова. Проект визначає вимоги до інтегрованого екологічного дозволу, перелік видів діяльності, які потребують отримання цього інтегрованого екологічного дозволу, та процедуру його видачі, а також перераховує підстави для відмови у такій видачі. Крім того, проект визначає особливості моніторингу викидів та контролю суб'єктів господарювання, а також містить розширені обов'язки оператора забруднюючої установки, у тому числі в частині допуску контролюючих органів для перевірки. Також проект передбачає скорочення терміну переходу на НДТМ – новий довідник доступних технологій і методів, що використовуються в промисловості. Примітно, що в цьому проекті, як і в проваленому «побратимі» №4167, відсутні механізми залучення інвестицій, необхідних для модернізації, хоча мова йде про мільярди євро.
Другий законопроект-альтернативний, носить назву» Про запобігання, зменшення і контроль забруднення, що виникає в результаті промислової діяльності " (№6004-1). Його автор-нардеп від "Слуги народу" Олег Марусяк. Основні положення законопроекту схожі: визначення основних вимог до інтегрованого дозволу, перелік видів діяльності, які вимагають його отримання, процедура видачі та підстави для відмови, а також випадки, в яких дозвіл може бути відкликано або анульовано. Проект також передбачає перехід на НДТМ, але право розробляти і затверджувати висновки ндтм автор пропонує віддати Кабінету Міністрів. Зазначено також, що обов'язковим є публічне обговорення нових норм. Також проект передбачає, що відступ від нормативів НДТМ може надаватися на термін не більше 7 років і 15 років з дня введення в дію висновків, а положення про моніторинг викидів вводиться в дію через 2 роки з дня введення в дію висновків НДТМ.
Нагадаємо, законопроект № 4167, який провалила Верховна Рада, передбачав перехід української промисловості на європейський збірник найкращих доступних технологій (НДТМ) за чотири роки. Проти цього Закону виступила низка міжнародних профільних асоціацій і навіть екологи. Так, в Європейській Бізнес-Асоціації заявили, що введення в дію нових економормативів протягом 4 років нереально, адже деякі країни ЄС досі впроваджують НДТМ, хоча почали десятки років тому. Крім того, ЄС бере участь у модернізації промисловості на засадах державно-приватного партнерства, і забезпечує бізнес пільгами, субсидіями та кредитами. У той час, як в українському законі взагалі відсутні фінансові інструменти і механізми залучення мільярдів, які потрібно інвестувати в модернізацію.