/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F28%2F0cf4602ada5d5368ec49d08723854089.jpg)
Як війна в Україні вплинула на продаж зброї у світі: дослідження
Продаж зброї та військових послуг у світі у 2021 році 100 найбільшими компаніями галузі досягли $592 млрд, що на 1,9% більше порівняно з 2020 роком.
Про це свідчать нові дані, опубліковані Стокгольмським інститутом дослідження проблем миру (SIPRI).
Хоча темпи зростання у 2020-2021 роках були вищими, ніж у 2019-2020 роках (1,1%), вони все ще були нижчими від середнього показника за чотири роки до пандемії Covid-19 (3,7%).
На глобальних ланцюжках постачання, багато з яких було порушено, серйозно далася взнаки пандемія Covid-19.
«Ми могли б очікувати ще більшого зростання продажів зброї у 2021 році без постійних проблем з ланцюгом постачання.
Як великі, так і менші озброєні компанії заявили, що їх продаж вплинув протягом року.
Деякі компанії, такі як Airbus та General Dynamics, також повідомили про брак робочої сили», – сказала директор Програми військових витрат та виробництва зброї SIPRI доктор Люсі Беро-Сюдро.
Вторгнення Росії в Україну в лютому 2022 року додало проблем у ланцюзі постачань, у тому числі й тому, що Росія є основним постачальником сировини, яка використовується у виробництві зброї.
Це може завадити нинішнім зусиллям США та Європи щодо зміцнення їхніх збройних сил та поповнення їх запасів після постачання в Україну боєприпасів та іншого обладнання на мільярди доларів.
«Збільшення продуктивності потребує часу, – сказав доктор Дієго Лопес да Сілва, старший науковий співробітник SIPRI.
– Якщо перебої в ланцюзі поставок продовжаться, деяким з основних виробників зброї може знадобитися кілька років, щоб задовольнити новий попит, створений війною в Україні».
Хоча звіти свідчать, що російські компанії збільшують виробництво через війну, у них виникли труднощі з доступом до напівпровідників.
Наприклад, Алмаз-Антей (не входить до найбільших 100 виробників за 2021 рік через відсутність даних) заявив, що не зміг отримати платежів за деякі експортні постачання озброєнь.
Домінують у сотні топових виробників саме американські компанії, перші п'ять – теж із США.
Продаж зброї 40 американських компаній становив $299 млрд у 2021 році.
Щоправда, Північна Америка була єдиним регіоном, де спостерігалося падіння продаж порівняно з 2020 роком на 0,8%.
Він частково пов'язаний із високою інфляцією у США протягом 2021 року.
У Європі падали продажі продукції аерокосмічної промисловості, але суднобудування зростало.
У 2021 році було в сотні найкращих компаній 27 із головними офісами в Європі.
Їхні продажі зросли на 4,2% порівняно з 2020 роком і досягли $123 млрд.
Також зріс продаж зброї в Азії.
Серед сотні найбільших виробників є 21 компанія з Азії та Океанії.
У 2021 році їх продаж досяг $136 млрд, що на 5,8% більше, ніж у 2020 році.
Загальний обсяг продажів зброї восьми китайських компаній у списку становив $109 млрд, що на 6,3% більше, ніж роком раніше.
Загальний обсяг продажів озброєнь чотирьох південнокорейських компаній, що входять до світового топ-100, зріс на 3,6% порівняно з 2020 роком і досяг $7,2 млрд.
У тому числі на 7,6% зріс продаж компаній Hanwha і Aerospace.
Очікується, що продаж зброї Hanwha значно збільшиться найближчими роками після підписання великої угоди з Польщею після російського вторгнення в Україну.
Як відомо, західні санкції заважають Росії закуповувати необхідні матеріали для поповнення запасу боєприпасів.

