/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F249%2F0d62d0735b04d2c07ce224ccf1a73a18.jpg)
Історичні архітектурні пам’ятки під загрозою через містобудівну реформу
Законопроєкт №5655 потрібно доопрацювати.
Кілька років очолював комісію, яка штрафує за руйнування пам’яток архітектури.
То був дуже насичений період мого життя.
Були і суди, і погрози, м’яко кажучи, не прості ситуації.
Але за цей період були сотні штрафів за незаконні вибиття в пам’ятках архітектури, перепланування, руйнування.
До такого механізму йшли ми довго і важко.
Адже раніше було так, що хтось десь в Києві в міністерстві має контролювати і складати штрафи за руйнування пам’яток тут у Львові.
Як це мало працювати тут на місці? А ніяк.
Тоді вдалось разом з Міністерством Культури знайти рішення щодо адмін комісій.
Я очолив цю адмін комісію.
Штрафи для фізичних осіб – 1700 грн, для юридичних осіб – 170 000 грн.
Не ідеал, але хоч щось.
Звичайно цей механізм не досконалий.
І його треба вдосконалювати.
Але таким чином вдалось відстояти не одну пам’ятку.
Мабуть, пам’ятаєте також нашу ініціативу, збільшити штрафи за руйнування пам’яток архітектури в 100 разів.
І тут найцікавіше: така ініціатива підтримана не була.
Натомість нещодавно в рекордно швидкий час – був проголосований інший законопроєкт 5655.
Чому я про нього пишу?.
Цей закон був прийнятий дуже швидко.
І в ньому «прекрасно все».
По факту в міст забирають будь-які важелі щодо контролю за будівництвом в тих самих містах.
Одразу хочу сказати, що я проти узагальнень.
І у випадку цього закону також.
Знаю, що були правильні думки цифровізуати багато процесів.
Але, на жаль, вийшло щось інше.
До прикладу: а що буде зі збереження пам’яток архітектури.
Як це все працюватиме?.
Тут все дуже і дуже погано.
Давайте чесно і дуже просто розберемо лише кілька пунктів:.
Міста, тобто міські ради, а простіше управління охорони історичного середовища позбавлені прав у питаннях охорони культурної спадщини в процесі будівництва, а також позбавляються повноважень на видачу висновків щодо проєктів реставрації пам’яток, проєктів будівництва в межах історичного ареалу.
Є ще й така стаття, що по факту дозволяє “погодження за замовчуванням” проєктної документації на реставрацію пам’яток культурної спадщини.
Ще інша стаття проєкту закону дозволяє через залучення умовного “фахівця з охорони культурної спадщини”, а не органу охорони культурної спадщини, до “експертизи” проєктної документації у разі нового будівництва у межах історичних ареалів, територій пам’яток тощо.
Міста не зможуть контролювати будівництво.
Для цього мають бути залучені приватні контролери.
Але навіть вони обмежуються приписами.
Є ще багато інших пунктів.
І ось постає питання – а в кого питати, якщо щось… хто буде відповідати.
І взагалі для чого і для кого цей закон.
У Львові, як і в інших містах, ви можете побачити як закриті від потенційних загроз ворога пам’ятники та історичні об’єкти.
Але як захистити ті самі пам’ятки від такого закону – ось це питання.
Ще раз акцентую: сьогоднішня ситуація зокрема у сфері охорони пам’яток архітектури потребує змін.
Але до покращення, а не до погіршення!.
На жаль, десь так це все виглядає.
Моя пропозиція дуже проста.
Закон треба доопрацювати.
І лише тоді підписувати.
Андрій Москаленко.

