/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F52%2F0f2b1e343e7b7697115d582c22799ef5.jpg)
Чи можна влітку їздити на зимових шинах
Минулого сезону багато українців не змогли "перевзути" свої автомобілі, тож цілий рік їздили на зимових шинах. Але це було вимушеним кроком - розповідаємо, чому цієї весни все-таки потрібно змінити гуму на літню.
Взимку на літніх шинах наважуються їздити лише екстремали, і це зрозуміло: результати таких експериментів часто потрапляють у звіти дорожно-транспортних пригод. А ось зворотна аномалія – їзда влітку на зимовій гумі – чомусь вважається більш прийнятною. Втім, це теж небезпечна практика. Розповімо, чому.
Чому потрібні окремі шини для зими та літа?
Ситуації, в яких працюють автомобільні шини у різних сезонах, мають багато відмінностей. Але головних дві – температура та дорожні умови, які впливають на можливість протектора чіплятися за дорогу. Якщо говорити про зиму, то через мінусові температури гума твердішає і втрачає чіпкість, а сніг або мокра снігова каша на дорозі забивають протектор.
![]()
Головне завдання і зимового, і літнього протектора схоже: видалити з плями контакту те, що заважає цьому контакту. Влітку це лише вода, а взимку ще й сніг або снігова каша. Тому протектор настільки різний.
Читайте також: Що буде, якщо їздити влітку на зимових шинах і шипах
Влітку основні критичні моменти у шини інші – аквапланування через велику кількість води, погіршення зчеплення та зношення протектора через високу температуру асфальту. Конструктивні рішення, які втілюють задля вирішення цих проблем, абсолютно протилежні для зимових шин. Власне, звідси й виникають основні відмінності між шинами для двох різних сезонів.
У чому між ними різниця?
Для порівняння ми взяли дві нові преміальні моделі німецької марки Continental – літню PremiumContact 7 та зимову WinterContact TS 870. Ті відмінності, що видно неозброєним оком, відображають спроможність зимової шини працювати в снігу. Це в першу чергу ламелі – дрібні прорізи у шашках протектору. Саме вони допомагають шині без шипів чіплятися за гладкий лід та вкатаний сніг з такою ж ефективністю, як це роблять шиповані моделі. У WinterContact TS 870 ламелі мають пилкоподібну форму, що збільшує їхню довжину і підвищує зчеплення колеса з кригою в усіх напрямках. На літній моделі ламелів немає, бо триматися за лід їм не потрібно.
![]()
Відмінностей між шинами для літа і зими дві: у зимових дрібніша нарізка протектора та м’якіша гума. І перше, і друге заважає добре чіплятися за теплий асфальт.
Ще одна ознака зимової гуми – велика кількість широких канавок на протекторі для збирання та відведення снігу та води. Розрахувати форму та профіль цих каналів – ціла наука. Але на теплій та сухій дорозі ці канавки зменшують площу контакту колеса з дорогою. В результаті влітку зимова шина гірше тримає автомобіль при маневрах та подовжується гальмівний шлях.
Показово, що протектор літньої моделі PremiumContact 7 теж має широкі канавки, хоча й іншої форми. Виробник називає такий малюнок адаптивним, Continental наголошує, що ця преміальна шина забезпечує керованість високого рівня на сухій, і на мокрій дорозі. Тому ці канавки спроєктовані для швидкого і повного відведення води з плями контакту колеса з асфальтом.
На відміну від бюджетних, преміальні шини, подібні літній PremiumContact 7, забезпечують більше безпеки при русі у складних умовах. На фото: пляма контакту практично суха.
Крім того, літню та зимову моделі Continental відрізняє склад гумової суміші, з якої створено протектор. У літній шині використано фірмову суміш RedChili, завдяки якій гума добре тримається за чистий і мокрий асфальт, причому забезпечує безпечне гальмування навіть на початку поїздки, тобто у непрогрітому стані.
Зимова модель має протектор з полімерної суміші Cool Chili, спеціальна суміш смол у ньому забезпечує еластичність за низьких температур. Але на гарячому покритті ця м’якість грає негативну роль – за найменших навантажень колесо буквально ковзає по ньому.
Читайте також: Чи треба балансувати шини щосезону
А об’єднує зимову та літню моделі Continental те, що в обох випадках інженери та хіміки, створюючи їх, приділяли особливу увагу зменшенню опору кочення для економії пального. Ще один спільний для “зими” і “літа” аспект – тенденція до збільшення ресурсу шин. Так спортивна модель, створена для задоволення від водіння SportContact 7 від Continental, має термін служби, на 17 % більший за строк служби моделі-попередниці.
![]()
Преміальні бренди створюють не просто моделі для літа. В їхніх лінійках є навіть моделі для задоволення від динамічного водіння. Фото: модель Continental SportContact 7.
Чому не можна “добити” “зиму” влітку?
Такий прийом економії справді доволі популярний: навесні водій залишає на машині старий комплект зимової гуми, щоб перед повним списанням в утиль проїхати на ньому ще й літній сезон. Мовляв, стертий нижче 4 мм протектор взимку все одно не працює як слід (це правда), а влітку він “ще походить”.
Така економія може обернутись великими витратами, якщо не втратами. Адже зимова гумова суміш має неприпустимо низький коефіцієнт зчеплення за температур вище +8о С. Крім того, через більшу кількість канавок на протекторі ефективна площа контакту з дорогою у зимової шини набагато менша, ніж у літньої. І це ще більше погіршує зчіпні якості таких коліс в літню пору. Подібна втрата характеристик не буде помітною при спокійній повсякденній їзді, але проблема відразу окреслиться, коли доведеться різко гальмувати чи об’їжджати несподівану перешкоду.
![]()
Короткі доріжки на протекторі літньої шини Continental PremiumContact 7 спрямовують воду до широких повздовжніх канавок. А ними волога швидко відводиться з зони контакту.
Тож треба бути готовим, що у першій-ліпшій нештатній ситуації машина буде “ковзатись” на гарячому асфальті, як на льоду. Зважте й на те, що на сучасних, добре устаткованих автомобілях на такій неадекватній гумі не будуть як слід працювати електронні системи безпеки. До яких ви, певно, звикли, і страйк яких стане для вас неприємним сюрпризом.
А якщо є плани подальшої експлуатації зимових шин після літньої їзди, то не варто очікувати від них колишніх зимових характеристик. Гарячий сухий асфальт нещадно стирає гострі краї ламелів, і на льоду вони не працюватимуть. Та й глибина протектора влітку “тане” з неймовірною швидкістю – м’який зимовий компаунд при великому “плюсі” за бортом стирається набагато інтенсивніше.
![]()
Різниця між зимовими та літними дорожніми умовами надто велика, щоб в наш час так ризикувати – їздити взимку на літній гумі. Власне, як і навпаки.
Партнер проєкту – виробник шин Continental. Ваша безпека в стилі преміум
Рекламна інформація
Рекомендація Авто24
Зимова шина на теплій дорозі – дуже підступна річ. Вона успішно возить на собі автомобіль, аж доки не станеться якась нештатна ситуація. І коли виникне потреба в енергійних діях кермом або гальмами, водій може миттєво втратити контроль над машиною. Отже, їзда влітку на зимових шинах має надто багато загроз і недоліків, щоб практикувати її у повсякденні.
Важливо знати: Continental оголосив про намір вийти з російського ринку

