За результатами анонімного адресного опитування, яке Інститут масової інформації провів у червні–липні 2023 року, 68% респондентів заявили про зростання кібертиску з початку повномасштабної війни в Україні, причому найчастіше про тиск кажуть блогери — 82%.
ІМІ зазначив, ще це найвищий показник, який його дослідники зафіксували від початку проведення аналітичних досліджень серед медійників. Так, станом на грудень 2022 року за результатами річного підсумкового опитування українських журналістів, про зростання кіберзлочинів зазначили 36,6% респондентів.
Серед найпоширеніших цифрових загроз:
- бан або попередження від Фейсбуку за мову ворожнечі (зазначили по 77% опитаних ІМІ журналістів та блогерів);
- бан або попередження в іншій соціальній мережі (41% журналістів, 36% блогерів);
- видалення соцмережею дописів, відео, фото (73% журналістів, 54% блогерів);
- злам акаунту (21% журналістів, 4% блогерів);
- прослуховування та стеження (по 14% журналістів та блогерів);
- викрадення інформації з ноутбука / комп'ютера (3% журналістів, блогери не стикалися з такою проблемою).
У межах опитування журналісти і блогери назвали основні ризики, з якими вони стикаються через свою професійну діяльність:
- про булінг і образи сказав 41% респондентів;
- 40% отримували погрози;
- 37% наражалися на мову ворожнечі або тиск через стать / географічне походження / сексуальну орієнтацію / інше.
Основними джерелами небезпеки, на думку опитаних, є російські спецслужби, кремлівські боти або тролі (64%); фігуранти розслідувань або критичних матеріалів (34%); місцеві посадовці, правоохоронці (32%); російські громадяни (31%); приватні особи, пересічні громадяни (30%); українські боти / тролі (28%).
Через цифрові загрози 70% журналістів і 36% блогерів змушені ретельніше з погляду безпеки планувати свою діяльність.
Оскільки нині в Україні не існує механізму покарання за злочини в інтернеті, після виникнення загроз 69% респондентів пишуть оскарження до адміністрації соцмереж, 42% пишуть публічний пост у соцмережах, 23% консультуються з профільними громадськими організаціями, 21% шукає підтримки серед друзів та колег.
Дослідження проводили протягом червня–липня 2023 року методом анонімного адресного онлайн-опитування за інтерактивною структурованою анкетою. Посилання на анкету надсилали потенційним респондентам (журналістам, редакторам та блогерам). Загалом отримано 100 відповідей, з них 70% респондентів — журналісти, 22% — блогери, ще 8% поєднують журналістику і блогерство. Серед опитаних — 66% жінок, 44% чоловіків.
Фото: скриншот