Дослідники з Королівського музею образотворчого мистецтва Бельгії за допомогою методу інфрачервоної рефлектографії виявили під картиною художника-сюрреаліста Рене Маґрітта 1943 року «П’ятий сезон» (La Cinquième Saison) намальований раніше портрет жінки — можливо, його дружини Жоржет.
Робота проведена у межах ширшого дослідницького проєкту щодо вивчення технік живопису художника.
«Хоча було багато випадків, коли технічна експертиза творів мистецтва виявляла інше зображення під поверхнею картини, це щоразу хвилює. У цьому випадку портрет настільки чіткий, що підвищує ймовірність ідентифікації особи, яка на ньому зображена», — сказав Томас Лернер, голова наукового відділу Інституту збереження Ґетті.
Інфрачервоні пошуки
Рентгенівські промені добре зарекомендували себе як інструмент, який допомагає аналізувати та реставрувати цінні картини, оскільки вища частота дозволяє їм проходити крізь художні роботи, не завдаючи шкоди, і побачити те, які змінював художник своє бачення щодо того, що зображено на полотні.
Наприклад картину нідерландського художника Яна Вермера «Дівчина, що читає листа біля відкритого вікна» вперше піддали аналізу у 1979 році, виявивши зображення Купідона під нею, а торік рентгенівський аналіз картини «Голова селянки» Вінсента ван Гога показав прихований автопортрет на зворотній стороні полотна.
Ці та інші наукові методи також допомагають відкрити важливу інформацію про художні техніки та матеріали, які використовували художники. У 2020 році команда голландських і французьких вчених використала високоенергетичне рентгенівське випромінювання, щоб розкрити секретний «рецепт» Рембрандта для його знаменитої техніки «імпасто», який, як вважають, був втрачений в історії.
Наступного року вчені використали макрорентгенівське флуоресцентне зображення, щоб скласти карту розподілу елементів у пігментах фарби знаменитого портрета хіміка XVII століття Антуана Лавуазьє та його дружини Марі-Анни, зробленого Жаком-Луї Давидом. І на початку цього року, вчені використовували метод порошкової дифракції та аналіз синхротронного мікрорентгенівського випромінювання для вивчення шедевра Рембрандта 1642 року «Нічна варта» та виявили рідкісні сліди сполуки під назвою форміат свинцю.
Приховані картини Маґрітта
Маґрітт рідко розповідав про матеріали та техніки, які використовував, і література про художника здебільшого ігнорує ці питання. Мета дослідницького проєкту — дізнатись більше про це і допомогти зберегти спадщину митця.
Вчені використовують різні методи рентгенівського зображення, інфрачервону рефлектографію, раман-спектроскопію та цифрову мікроскопію, для вивчення 42 олійних картин і 21 гуаші, створених Маґріттом між 1921 і 1963 роками.
Вже відкрито деякі втрачені ранні твори художника, який у період 1920-1935 років мав фінансові труднощі, тож часто використовував полотна по кілька разів. Наприклад, картина 1927 року «Зачарована поза» (La Pose Enchantée), на якій зображено пару ідентичних оголених жінок, була знищена після того, як художник розрізав її на фрагменти, щоб переробити полотно.
Однак завдяки інфрачервоним дослідженням два фрагменти були виявлені Музеєм сучасного мистецтва у Нью-Йорку у 2013 році на двох пізніших картинах 1935 року, а третій — у 2016 році дослідниками з Музею та художньої галереї «Замок Норідж» під іншою роботою Маґрітта теж 1935 року.
Останній фрагмент знайшли у 2017 році за допомогою рентгенографії, тоді ж команда створила віртуальну колоризацію «Зачарованої пози», використовуючи рентгенівську флуоресцентну спектроскопію для аналізу пігментів, які використовувалися як у нижньому, так і в накладеному малюнках, щоб мати уявлення про те, як картина виглядала в цілому.
У 2019 році дослідники виявили одне з двох зниклих полотен Маґрітта 1954 року «Вічні докази» (L’Evidence Eternelle) під картиною «Портрет Пенелопи» (La Toile de Pénélope) 1958 року та створили віртуальну кольорову реконструкцію прихованого малюнка.
У 2020 році вчені опублікували результати аналізу темних плям на шести ранніх картинах Маґрітта маслом, де прийшли до висновку, що вони були викликані «шкідливими умовами довкілля через тривале зберігання у контейнері й використання верхнього шару фарби на основі білого листя».
У 2021 році команда проаналізувала ранню сюрреалістичну картину Маґрітта La Salle d’Armes 1926-го року і виявили, що вона була намальований зверху на ще більш ранньої композиції, описаної як «кубофутуристична картина маслом».
Загадкова модель
Нове відкриття дослідників була знайдено на картині «П’ятий сезон» (La Cinquième Saison), де зображено двох чоловіків в капелюхах і з картинами в руках.
Особа жінки, зображеної на прихованому нижньому малюнку невідома, однак є думка, що це дружина художника. Героїня картини була блондинкою, судячи з аналізу блідо-жовтого нижнього шару.
«Хоча у Жоржет було каштанове волосся, овал обличчя, ніс і зачіска моделі відповідають її формам», — кажуть дослідники.
Вони також відзначають, що Маґрітт намалював Жоржет і двох інших жінок у 1944 році з таким же прямим поглядом. Крім того, на картині також може бути зображена модель-блондинка, на ім’я Адрієнн Кровет, яка позувала художнику в 1940 році.
Джерело: The Guardian, Ars Technica
Голосуй за переможця конкурсу блогів. Голосування проходить з 25 липня по 8 серпня включно. Головний приз - сучасний ігровий ПК ASGARD (i7 13700, 32Gb RAM, SSD 1Tb, GF RTX 4060Ti 8Gb) від інтернет-магазину click.ua. Віддай свій голос за найкращого! Деталі тут.