«Поезія може жити в звичайних людях з вулиці». Розмова з італійським режисером Андреа Маньяні, який знімає свої фільми в Україні
«Поезія може жити в звичайних людях з вулиці». Розмова з італійським режисером Андреа Маньяні, який знімає свої фільми в Україні

«Поезія може жити в звичайних людях з вулиці». Розмова з італійським режисером Андреа Маньяні, який знімає свої фільми в Україні

Про схожість політології та кіно, ідеальну локацію на Полтавщині та побиття братів Капранових.

Андреа Маньяні народився в італійському курортному місті Ріміні. Здобув вищу освіту в галузі політології. У 2002 році почав працювати як кіносценарист, а також на телебаченні. Згодом перейшов до режисури документальних і короткометражних фільмів. Так, його короткометражка Basta guardarmi (2006) отримала схвальні відгуки на Всесвітньому кінофестивалі в Монреалі та Giffoni Film Festival, а Caffè Trieste (2009) відзначений як найкращий документальний фільм на кінофестивалі в Трієсті.

Обидва ігрових повних метри Маньяні є комедіями, знятими в Україні.

«Ізі» (2017) розповідає про 40-річного невдаху на ім'я Ісідоро, який на прохання брата везе з Італії у карпатське село труну з тілом загиблого на будівництві українського заробітчанина. Світова прем'єра картини відбулася на 70 міжнародному кінофестивалі в Локарно, а в конкурсі найбільшого фестивалю італійського кіно за межами Італії Annecy Cinema Italien (Франція) «Ізі» отримав Гран-прі журі.

Головний герой нового фільму Маньяні «Тривала втеча» Джасінто народився у в’язниці. Він є сином ув’язнених, які покинули його, тому тюрму сприймає як рідний дім, а начальника охорони — як рідного батька. Зрештою, він влаштовується працювати у тій-таки в’язниці наглядачем.

Хоча дія «Втечі» розгортається в Італії, стрічку повністю зафільмовано в Україні, зокрема, в Києві. Головну роль виконав італієць Адріано Тардіоло, а Джасінто в юності зіграв український актор Максим Костюнін. Також в епізодах з’являються брати Капранови в ролі поліцейських, яких Джасінто регулярно б’є по обличчях.

Минулого тижня «Тривалу втечу» (в Європі йде під назвою Jailbird) відзначено нагородою за найкращу режисерську роботу на фестивалі Magna Graecia.

«Поезія може жити в звичайних людях з вулиці». Розмова з італійським режисером Андреа Маньяні, який знімає свої фільми в Україні - Фото 1

Ми поговорили з Андреа незабаром після української прем’єри фільму.

— Андреа, перше питання до вас дещо несподіване: чи згодилася вам у кінематографі освіта політолога?

— Так, я отримав ступінь бакалавра політології. Я поставив у центр свого життя цікавість до людства, до соціологічних схем, які будують люди, а кіно виявилося ще одним способом дослідити це. Мій підхід до світу завжди починається з такого погляду. Отже, в основі і політології, і режисури лежить цікавість: дослідити людину в суперечливій ситуації, скажімо так.

— Як у вашому житті з’явилася Україна?

— Це сталося випадково. Я був на міжнародному воркшопі зі сценарної майстерності в Греції зі своїм повнометражним дебютом «Ізі». На таких воркшопах працюють у групах. Там було багато проєктів, серед них і проєкт Олега Щербини та Юлії Чернявської з кінокомпанії Fresh Production Group. Перший варіант мого сценарію розгортався між Італією та Балканами. Я намагався скласти фінансовий план для італо-балканської копродукції, але грошей не було. Тож Олег і Юлія сказали мені: «Чому б тобі не приїхати в Україну і не спробувати просто подивитися, чи може це стати локацією?» Я поїхав до вас і знайшов ідеальну місцину для створення історії, де персонаж повинен загубитися в глушині, щоб повернути своє життя. Україна була найкращим місцем для зйомок через цю безмежність краєвидів. Адже «Ізі» — сільський пейзажний фільм. І насправді в Україні є дивовижне відчуття загубленості, якщо ви, наприклад, опинитеся посеред Полтавської області. Тож я легко почав робити свій перший фільм. У мене зав’язалася дружба з Олегом, Юлею та багатьма іншими людьми.

Я вважаю, що дружба в копродукції — це як шлюб. Ви маєте бути дуже близькими, щоб досягти успіху. Інакше це просто фінансова схема, яка не завжди спрацьовує. Тому я вирішив повернутися в Україну для мого наступного фільму. Україна не є частиною його драматургії, але весь фільм знятий тут.

«Поезія може жити в звичайних людях з вулиці». Розмова з італійським режисером Андреа Маньяні, який знімає свої фільми в Україні - Фото 2

— То чому ви вирішили знімати Італію в Україні?

— Я не міг знайти достатньої підтримки в Італії. А тут був формат міжнародного виробництва, я не знаю, як він точно називається, ми подали заявку і нам це вдалося. Дякую Україні, без неї обидва мої фільми були би неможливі.

— Як до вас прийшла ідея «Тривалої втечі»? Доволі сюрреалістичний сюжет, як на мене.

— Насправді історія досить стара, я написав її понад 20 років тому. Я навіть виграв премію за цей сценарій в Італії, але потім не зміг знайти правильний спосіб втілення такого матеріалу. Крім того, тоді я почав працювати сценаристом на телебаченні, і це відвело мене дуже далеко. Я зрозумів, що мені потрібен інший дебютний фільм. Так з'явився «Ізі». Вже після його виходу я набрався сміливості, щоб повернутися до цієї тюремної історії. Успіх «Ізі» тому сприяв, отже, ми вирішили знову попрацювати разом.

— Якщо деталізувати сюжет — звідки ця ідея про те, щоб людина почувалася комфортно й вільно у в'язниці?

— Спочатку я намагався зрозуміти, що може відчувати дитина, яка дев'ять місяців перебуває в животі у матері. Вона відчуває себе в найбезпечнішому, найкомфортнішому місці в світі, бо просто не знає того світу. Думаю, це може статися з багатьма з нас. Ми вирішуємо не ламати ґрати й ланцюги, які будуємо навколо себе тільки тому, що боїмося побачити себе, прийняти свою свободу, свої амбіції та мрії, просто вирішуємо відступити, залишитися в тіні. Правда, багато людей, яких я знаю, воліють залишатися в клітці замість того, щоб жити повним життям, просто тому, що бояться жити. Інакшими словами, цікавість до людської поведінки, знов-таки, лежить в основі цієї роботи.

— Більш грайливе запитання: чим ви керувалися, коли вирішили, що братів Капранових треба трохи відлупцювати?

— Так, побити Капранових... У сценарії був лише один коп. Певної миті я зрозумів, що, можливо, смішніше в комедійному плані виглядатимуть брати-близнюки. І тоді Юля Чернявська запропонувала цю: «Я знаю Капранових, то чому б не спробувати з ними?». Я з ними познайомився, і вони, як на мене, ідеально підходили на цю роль. Якщо є двоє настільки схожих людей, щоб мати таку ситуацію з маленьким хлопчиком, а потім із дорослим чоловіком, то таке рішення найкраще.

— Ваші герої є аутсайдерами певною мірою. Чому так?

— Я намагаюся пролити світло на аутсайдерів, оскільки думаю, що вони не є такими. В наш час в кіно є багато антигероїв, багато позитивних героїв, але мене оточують нормальні люди в реальному світі, в реальному житті. Таких, наприклад, як Ізі — гладких, незграбних, депресивних — повнісінько навколо мене. І чому кіно не може жити життям персонажів таких наївних, як Джасінто у «Тривалій втечі»? До речі, Адріано Тардіоло, який грає Джасінто, насправді дуже схожий на нього, він дуже мила й невинна людина, і я думаю, що про таких, як він, кіно розповідає нечасто. Поезія може жити у звичайних людях з вулиці.

— Що для вас означає смішний фільм?

— Як не парадоксально, це найкращий спосіб зобразити трагедію. Думаю, комедія ефективніша, ніж драма, тому що через комедійну легкість ви можете передати суперечливість ситуації більш яскраво. Комедія, як на мене, є чудовою формою для глибоких роздумів про те, що ти бачиш.

«Поезія може жити в звичайних людях з вулиці». Розмова з італійським режисером Андреа Маньяні, який знімає свої фільми в Україні - Фото 3

— Який фільм ви зніматимете наступним?

— Думаю, буде знову роуд-муві, як «Ізі», але на відстані пішої прогулянки. Герой — старий чоловік, який намагається дістатися до місця, де може жити, тому що в нього немає будинку. Але йому потрібно пісяти кожні п'ять хвилин, бо він старий і має розлад. Така його проблема. І смішно, і сумно.

— Що ж, удачі вам.

— Щиро дякую.

Теги за темою
Кіно українське кіно кіновиробництво
Джерело матеріала
Згадувані персони
loader
loader