BBC дослідила зміну гендерних ролей в Україні під час війни
BBC дослідила зміну гендерних ролей в Україні під час війни

BBC дослідила зміну гендерних ролей в Україні під час війни

BBC Media Action дослідила вплив війни на позиціонування жінок та гендерні ролі в українському суспільстві та медіах.

BBC Media Action нещодавно запустила серію дослідницьких брифінгів про гендер в Україні, які розповідають про те, як на жінок вплинула війна. Брифінги спрямовані  на підтримку місцевих ЗМІ та гуманітарних агенцій у задоволенні потреб людей.

Вони розглядають три основні питання: 1) ключові проблеми та проблеми жінок; 2) використання медіа жінками; 3) зміни гендерних ролей і ставлення під час війни. 

У дослідженні з використанням змішаних методів було опитано 1700 жінок по всій країні, у тому числі 200 жінок на непідконтрольних уряду територіях. Дослідження включало фокус-групове обговорення з жінками та чоловіками, а також аналіз цифрового контенту.

Основні висновки дослідження:

  • Молоді та внутрішньо переміщені жінки найгостріше відчувають вплив війни як на психічне, так і на фізичне здоров’я; переміщені жінки визначили відповідальність за прийняття всіх сімейних рішень як особливу складну.
  • Соціальні медіа є найпоширенішими джерелами новин та інформації, а Telegram опитані вказали як найнадійніше джерело. Однак по практичну допомогу та інформацію жінки воліють звертатися до сім'ї та друзів.
  • Жінки зазвичай відчувають підтримку у тому, щоб брати участь у війні будь-яким способом, яким вони хочуть, наприклад вступаючи до армії чи волонтерством, незалежно від того, вирішать вони виїхати чи залишитися в Україні. Однак консервативні гендерні настрої все ще досить присутні – наприклад, жінок досі сприймають як «берегинь домашнього вогнища».
  • Сильне почуття національної єдності допомагає подолати гендерні відмінності, і жінки, і чоловіки дуже вдячні тим, хто служить в армії. Але існує думка, що чоловіків у ЗМІ звеличують як захисників і героїв, що загрожує закріпленням гендерних стереотипів у майбутньому.

Дослідження також видало низку рекомендацій у висвітленні проблем жінок:

  • Підірвання традиційних гендерних ролей і сильне почуття національної єдності можна використати для позитивного впливу на гендерну рівність. Демонстрація жінок, які беруть участь у військових діях у ролях, де традиційно домінують чоловіки, а також демонстрація лідерства, винахідливості та здатності приймати рішення може допомогти протистояти наративам, які ризикують закріпити гендерні стереотипи.
  •  Медіа та комунікація відіграють ключову роль у створенні рівноправної та збалансованої картини, демонструючи проблеми та виклики, з якими стикаються жінки, а також внесок як чоловіків, так і жінок у військові зусилля. Натомість домінуючий наратив про чоловіків як захисників може мати наслідки для гендерної рівності в майбутньому. Тому ЗМІ повинні забезпечувати гендерний баланс у змісті та продукції, а також уникати стереотипів і норм.
  • Позитивний контент може бути корисним для жінок в повсякденних викликах, але він повинен прорізати шумовиння соціальних мереж. Тому варто створювати чітко брендовані серії з практичною інформацією та історіями про жіночу стійкість і дії в повсякденному житті, щоб допомогти іншим жінкам впоратися з подібними проблемами.

Читайте також: Дослідження ІМІ: Рік повномасштабної війни зменшив видимість жінок в українських медіа

Фото: Getty Images

Читайте також
«Жінки в медіа» проводять опитування щодо гендерного балансу в керівництві медіа
Ремонт дронів, пошиття жіночої форми та міжнародна адвокація підтримки України: чим займається «Жіночий ветеранський рух»
«Фонд Маша» допомагає жінкам, постраждалим від воєнних злочинів російських окупантів
Громадська організація «Ла Страда — Україна» запустила серію відеороликів про самозахист жінок та у громадських місцях
Про вплив війни на жінок і жінок на війну — цій темі присвячений цілодобовий марафон, який розпочався у Києві
Теги за темою
дослідження
Джерело матеріала
loader
loader