З 11 до 13 серпня 2023 року в Києві відбувся 19-й Всеукраїнський благодійний дитячий фестиваль "Чорноморські Ігри". Він традиційно проводився в Скадовську Херсонської області, але в зв'язку з тимчасовою окупацією цього міста захід довелося перенести.
Засновник фестивалю Микола Баграєв поділився підсумками вокального конкурсу. OBOZREVATEL публікує його інтерв'ю.
– Миколо Георгійовичу, вперше з 1998 року фестиваль "Чорноморські Ігри" відбувся не у Скадовську. Які Ваші враження від проведення заходу у столиці?
– Насамперед, важливо, що 19-ті "Чорноморські Ігри" відбулися. Дякуючи ЗСУ та усім, хто стоїть на захисті нашої країни. Ми всі чудово розуміємо, що не мали жодного шансу провести його у Скадовську на березі Чорного моря. Ми пропустили 2021 рік і пропустити ще один рік – це було б критично для творчого розвитку співочих дітей України. Нам дуже важко давалося це рішення. Ми розглядали кілька форматів проведення. Переходити 100% на онлайн ми не хотіли, оскільки онлайн не вирішує проблеми соціалізації. А нашим потенційним учасникам, яких війна розкидала по всьому світу, вкрай необхідними були ось ця зустріч і живе спілкування. Звісно, це не був той звичний фестиваль на пляжі з десятками тисяч глядачів і святковою атмосферою. Справжні "Чорноморські Ігри" можливі лише у мирному, безпечному українському Скадовську. Проте ми реалізували важливий соціальний проєкт, який надав можливість самореалізації для творчих дітей України, та на певний час повернув їм дитинство.
– Я знаю, що було багато дискусій всередині оргкомітету у якому форматі проводити "Чорноморські Ігри - 2023". Чи був якийсь поштовх для прийняття остаточного рішення?
– Скажу чесно, коли ми оголосили про прийом заявок на участь у вокальному конкурсі, ми ще не мали остаточного рішення де, коли і у якому форматі проводити 19-ті "Чорноморські Ігри" і чи проводити взагалі цього року. Поштовхом для нас стали 517 заявок з 25-ти областей України, а також з 12 країн світу, в яких зараз мешкають наші співочі таланти. Плюс, звичайно, ми ретельно вивчили безпекові можливості локації.
– І вже другий захід фестивалю, а це був дискусійний клуб з членами журі, пройшов в укритті…
– Так. Ми були готові до цього. Дякувати Богу, всі інші заходи пройшли без повітряних тривог.
– Які вимушені зміни довелося запроваджувати на фестивалі?
– Ми відмовились від живого прослуховування чвертьфіналістів і зробили це онлайн. Тому що розуміли, що зібрати конкурсантів з різних куточків України та з-за кордону двічі за півтора місяці – це нереально. Ми не робили анонсування події, оскільки майданчик міг прийняти обмежену кількість глядачів. Ми не розробляли для конкурсантів розважальну програму, а залишили лише найкорисніше - освітні заходи у вигляді майстер-класів, дискусійних клубів та екскурсій. Врешті-решт, ми не транслювали фестивальні події у прямому ефірі як це було попередні роки.
– Ви казали, що по суті це була телезйомка.
– Так. Ми компенсували обмежену кількість глядачів на площі великою телевізійною аудиторією. Ми показали "Чорноморські Ігри" в телемарафоні "Єдині новини" і там ми отримали мільйонні охоплення. Зараз тривають покази фестивалю на М1 та в Youtube.
– Як з’явився Херсон Хаб? Напевне, найемоційніше місце на фестивалі.
– Щойно ми зрозуміли, що не маємо варіантів проведення "Чорноморських Ігор" на Херсонщині, було прийнято рішення створити осередок херсонського настрою на фестивалі. Поспілкувавшись з багатьма херсонцями, з нашим другом генеральним директором-художнім керівником Херсонського обласного академічного музично-драматичного театру ім. М.Куліша Олександром Книгою, ми дізналися, що для ВПО Херсонщини майже не проводяться заходи, де вони можуть зустрітися і поспілкуватися. Херсон Хаб в межах фестивалю "Чорноморські Ігри" став хорошим варіантом для зустрічі багатьох переселенців. Завдяки партнерству з благодійними фондами Support Kherson та KRYLА ми змогли зібрати у Херсон Хабі понад 1300 ВПО з Херсонщини та кілька десятків митців та майстрів. Серед митців були такі знакові особистості як засновник фестивалю "Мельпомена Таврїї" Олександр Книга, музикант Артем Філенко, який виконав гімн України на центральній площі звільненого Херсона, київський волонтер та саксофоніст Андрій Левіщенко, який відомий своїм виконанням "Молитви за Україну" та гімну України на даху затопленого будинку після підриву Каховської ГЕС, художниці Світлана Юрʼєва та Олександра Кубанкіна, фотограф Олександр Корняков, поетеса Альона Мовчан, музикант та херсонський пожежний Віктор Ревенко. Всі вони допомагали відвідувачам відчути дух Херсонщини. А фотозони "Де би я не був, не забуду дім" та "I love Skadovsk" викликали неймовірні емоції. Для першої фотозони було привезено олешківський пісок, херсонський камиш, херсонські кавуни та колоски. А "I love Skadovsk" - це точна копія інсталяції на центральній набережній Скадовська. Багато відвідувачів сказало, що відчули цей важливий момент повернення додому.
– Було б дуже символічно, якби Гран-прі отримала дівчина з Херсона.
– На "Чорноморських Іграх" не вручають Гран-прі за символізм. Особисті історії, складні обставини теж не впливають на рішення журі. Так, все це емоційні моменти, які могли б вплинути на результат, скажімо в телешоу. Але не на "Чорноморських Іграх". І те, що перемогу здобула 13-річна Єва Генова, яка втратила на війні батька, це лише доводить її талант, силу духу та щирість виконання. Взагалі, "Чорноморські Ігри" намагаються робити так, щоб ніхто з учасників не відчув себе у програші. Та ж Софія Ярова з Херсона не пробилася до фіналу, але вийшла на сцену у день фіналу та ще й в дуеті з Тарабаровою. Такі рішення приймаються оргкомітетом миттєво. Там, де це можливо, ми максимально інтегруємо дітей в номери дорослих артистів. І треба розуміти, що на вивчення пісні і репетицію є один день.
– У "Чорноморських Ігор" практично не змінюється склад журі. Валентин Коваль, Альона Савінова, Натела Чхартішвілі-Зацаринна, Олена Мозгова, Віталій Дроздов, TARABAROVA, NK Настя Каменських, Тіна Кароль, Тарас Тополя. Це принципова позиція?
– Стабільний кістяк журі – це запорука підтримки рівня вокального конкурсу та гарант справедливого рішення. Але ми не настільки консервативні як це може здатися. Ми за поповнення журі новими іменами і вони обов’язково будуть. Але слід розуміти, що робота журі – це не 3 дні, коли їх усі бачать. Це набагато довший термін і не у всіх, кого ми хотіли б бачити в журі, є можливість приділяти увагу цій роботі. Тим більше під час війни.
– Кількість зіркових гостей цього року стала рекордною. Понад 30. Як вам вдалося зацікавити таку кількість артистів?
– Ми точно не ставили ціль побити рекорд "Чорноморських Ігор 2021", які були приурочені 30-річчю незалежності України. І коли ми тихенько у вузькому колі почали розповідати про наміри провести фестиваль, кількість артистів, які бажали взяти участь в цій події, зростала з кожним тижнем. Враховуючи коротший на кілька годин фестивальний таймінг в порівнянні зі Скадовськом, ми відмовились від звичних міні-сольників і склали таку програму, де зірки виконували по 1-2 пісні. Переважна більшість цих пісень була написана за останній рік. То ж велика подяка усім дорослим артистам за підтримку конкурсантів, спільні номери з дітьми, щире спілкування і нові хіти нової України. Особливо приємно, що третина цих виконавців у різні часи була конкурсантами "Чорноморських Ігор". Чим зацікавлювали артистів? Точно не гонорарами. Імідж "Чорноморських Ігор", медійне висвітлення, участь у фестивалі ТАВР Медіа та М1, розуміння важливості підтримки дітей, меседжі фестивалю, соціальна складова. Думаю, все це впливає на зацікавленість до нашого фестивалю.
– Напевне, вперше за історію "Чорноморських" ви мали список усіх відвідувачів.
– Кількість глядачів була обмежена вимогами безпеки і ми чітко знали, що у фестивальному містечку одночасно повинно бути не більше 2 тисяч осіб. Тому формували списки запрошених. До нього входили ВПО з Херсонщини, діти загиблих Героїв, учасники бойових дій та їхні родини, воїни з інвалідністю, сонячні діти з Херсонщини, які нині проживають у різних куточках країни, представники партнерів.
– На скільки змінилися цілі фестивалю у зв’язку з вимушеним частковим переформатуванням "Чорноморських Ігор"?
– Фестиваль продовжує виконувати свою головну місію – підтримувати, розвивати та надавати можливість самореалізації для творчих дітей України. Безперечно, цього року у проєкта з’явилися додаткові завдання і вони були не менш важливими – привернути увагу до проблеми втраченого дитинства та відправити свій посил підтримки мешканцям Херсонщини, які знаходяться під постійними обстрілами та в тимчасовій окупації. Ми показали незламність та стійкість дітей України, їхню жагу до творчості та бажання рости і розвиватися у рідній вільній Україні. Дякую Українському Культурному Фонду, усім партнерам та медіа за допомогу в реалізації наших цілей. Наша робота з конкурсантами триває і після завершення фестивалю. Я гордий, що наші випускники гідно представляють Україну на міжнародному рівні, беруть участь у численних благодійних акціях, допомагають іншим дітям, підтримуючи проєкти Таврійського фонду. До речі, рік тому саме телемарафон "Для дітей заради майбутнього" за участі близько 70 лауреатів "Чорноморських Ігор" дав хороший старт благодійній платформі dity.help.
– В такий час живемо, що недоречно запитувати якими будуть "Чорноморські Ігри 2024". На чому зараз фокусуєте свою діяльність?
– Ви ж знаєте, щойно стане можна, ми швиденько організуємо команду на Скадовськ. Але головне зараз – вистояти і перемогти у цій війні. І не втратити віру і людяність. Продовжуємо працювати на інформаційному і культурному фронтах, розвиваємо благодійну платформу dity.help, робимо свій посильний внесок у допомогу дітям війни.