Байдену складно одночасно вдарити по Ірану та РФ на нафтовому ринку — Bloomberg
Байдену складно одночасно вдарити по Ірану та РФ на нафтовому ринку — Bloomberg

Байдену складно одночасно вдарити по Ірану та РФ на нафтовому ринку — Bloomberg

Байдену складно одночасно вдарити по Ірану та РФ на нафтовому ринку — Bloomberg

Це ризикує, зокрема, спровокувати різке підвищення цін.

США хочуть посилити санкції проти Росії та Ірану. Але реалізація того й іншого одночасно несе значні політичні ризики для президента Штатів Джо Байдена, який готується до виборів у 2024 році. Про це пише Bloomberg.

Після несподіваного нападу ХАМАС на Ізраїль міністр фінансів США Джанет Єллен заявила про можливі нові заходи проти Ірану. Тегеран постачає ХАМАС кошти і тренує бойовиків угруповання, але заперечує причетність до нещодавнього нападу.

Вона, однак, не згадала про нафтові потоки, найбільш очевидний спосіб завдати шкоди Ірану, — легко зрозуміти чому. Все, що суттєво скоротить потоки іранської нафти лише збільшить попит на барелі з боку конкурентів, таких як Росія, проти якої Мінфін починає посилювати виконання запроваджених обмежувальних заходів. Це також призведе до звуження світового ринку.

"Барель є барель. За інших рівних умов, якщо ви вилучаєте барель через політичні дії, через намагання посилити ці санкції, вам потрібен ще один барель звідкись, щоб уникнути сплеску цін”, - сказав аналітик Марк Фінлі з Інституту публічної політики Бейкера при Університеті Райса.

Разом ці дві країни за останні місяці забезпечили близько 13% світового постачання нафти, і Іран пройшов довгий шлях до заміщення втраченого видобутку з країн ОПЕК+ - включаючи Росію і Саудівську Аравію, які притримують постачання, щоб підвищити ціни на нафту.

Поставки з Ірану стрімко зростають. У серпні та вересні експорт із Тегерана був приблизно на 40% вищим, ніж у першому кварталі цього року, згідно з даними TankerTrackers.com.

У серпні американські чиновники в приватних розмовах визнали, що вони поступово послабили деякі з чинних санкцій на продаж іранської нафти у межах ширших зусиль з дипломатичного зближення. Виступаючи цього тижня перед журналістами на щорічних зустрічах Міжнародного валютного фонду та Світового банку, Єллен відкинула ідею про те, що було обрано більш м'яку лінію.

У будь-якому випадку, реальність така, що потоки з Ірану стрімко зростають і цього року стали другим за величиною джерелом додаткової пропозиції на світовому морському ринку, поступаючись лише США, а це означає, що їх скорочення було б ризикованим для цін на нафту.

Аналітики Goldman Sachs Group Inc. Каллум Брюс і Даан Струйвен заявили, що сценарій, за яким експорт нафти з Ірану зменшиться через посилення уваги Заходу, може призвести до скорочення потоків до рівня річної давнини і зростання цін на нафту марки Brent понад 100 доларів за барель наступного року.

Що стосується Росії, то верхня межа цін, запроваджена країнами "Великої сімки" була розроблена для того, щоб утримати барелі в русі в умовах запланованих санкцій ЄС щодо заборони на перевезення на суднах країн блоку або надання послуг компаніями ЄС. Санкції Великої Британії були дзеркальним відображенням санкцій ЄС.

Останнім часом склалося враження, що цей ліміт активно порушується. Навіть знижки, з якими торгувалися російські барелі, знизилися порівняно з міжнародними марками — це свідчить про те, що Москва працює в обхід обмежень.

Ціни на нафту і паливо РФ злетіли значно вище встановлених Заходом порогових значень, часто все ще завдяки допомозі західних постачальників послуг.

У четвер, 12 жовтня, Міністерство фінансів США відреагувало на це, запровадивши перші санкції за порушення граничних цін. Хоча ці санкції, як видається, мають мінімальний негайний вплив, вони, тим не менш, налякали деяких вантажовідправників, які усвідомили, що самі можуть потрапити під обмеження.

Так званий тіньовий флот, що складається з переважно застарілих танкерів, які перевозять російську нафту поза межами верхньої межі ціни, все ще може бути недостатньо великим, щоб обслуговувати всю торгівлю, тому США повинні діяти обережно, якщо хочуть, щоб західні постачальники послуг залишалися залученими.

Майже третина флоту, що перевозить російські барелі, користується тією чи іншою формою західних послуг - чи то європейські судна, чи то страхування, що проходить через Лондон.

Коротко кажучи, вдарити одночасно по Ірану і Росії на нафтовому ринку буде нелегко, не ризикуючи при цьому підвищити ціни на паливо.

Оскільки Саудівська Аравія та РФ підтвердили тісну співпрацю на нафтовому ринку публічною демонстрацією єдності на великому галузевому заході в Москві в четвер, США також не можуть розраховувати на те, що Ер-Ріяд заповнить будь-яку порожнечу десятками мільйонів додаткових барелів.

Раніше повідомлялося, що Росія все ще покладається на європейське судноплавство для транспортування своєї нафти, навіть попри те, що її поставки перевищують граничні ціни, встановлені G7. 

Поставки російської сирої нафти цієї весни зросли на 50%, незважаючи на те, що країни G7 запровадили санкції. Аналітики попереджають, що російські доходи від продажу нафти, ймовірно, зростатимуть через постійне підвищення цін на і зменшення знижки на власну нафту.

Детальніше про те, як працює тіньовий експорт нафти з РФ у статті Артема Куюна та Івана Марченкова «Хто допомагає Росії обходити нафтові санкції, в тому числі і за рахунок України?».

Джерело матеріала
loader
loader