Покарання грошима: Україна може отримати заморожені за кордоном активи РФ
Покарання грошима: Україна може отримати заморожені за кордоном активи РФ

Покарання грошима: Україна може отримати заморожені за кордоном активи РФ

7 листопада Комітет у закордонних справах Палати представників американського Конгресу США підтримав більшістю голосів двопартійний законопроект про використання конфіскованих російських активів для допомоги Україні. Документ уповноважує "державного секретаря США надати додаткову допомогу Україні, використовуючи активи, конфісковані у Центрального банку РФ, та інші суверенні активи РФ". Тепер законопроект має прийняти Конгрес, але оскільки він двопартійний, то підтримка йому гарантована. І це стає прецедентом для наслідування з боку країн ЄС, Великобританії, Швейцарії та інших країн.

За офіційними даними Мінфіну США, в березні 2023 року на території США було заморожено російських активів на 58 млрд доларів. Втім, з часом ця цифра матиме тенденцію до збільшення, оскільки між замороженням та наданням даних до Мінфіну США є певний часовий лаг. Аналіз витоку даних з Центробанку РФ, який відбувся через Держдуму у квітні 2022 року, вказує, що Центробанк втратив контроль над 392,5 млрд доларів резервів, з яких близько 120 млрд доларів опинилось у США.

Наведена статистика включає втрати не тільки золото-валютних резервів Центробанку РФ, але і Фонду національного добробуту (ФНБ), який також знаходиться під управлінням Центробанку.

Загальна оцінка втрат РФ на території США може оцінюватись від 60 до 120 млрд доларів. Точнішу оцінку дати складно через курсові коливання та той факт, що знерухомлені активи (або доходи від них) росіяни впродовж певного часу після початку війни могли використовувати для фінансування дефіциту федерального бюджету.

Законопроект H.R.4175 прописує чіткі правила і процедури конфіскації з посиланням на норми міжнародного права, за якими країна-агресор має компенсувати завдані війною збитки. Зверну увагу, що сам документ тільки схвалений профільним комітетом та має ще бути проголосований в Конгресі, затверджений в Сенаті та підписаний президентом США. Після того, як закон набере чинності, на реалізацію його положень дається 180 днів. Тобто весь часовий горизонт від дати розгляду профільним комітетом до отримання перших результатів, за моїми оцінками, може зайняти до року.

Загальна оцінка втрат РФ на території США може оцінюватись від 60 до 120 млрд доларів

Для України стратегічно важливо перенести на Єврокомісію імпульс, який зараз створив профільний комітет Конгресу США. Позиція ЄС менш вигідна Україні. Річ у тім, що в ЄС офіційно погодились, що завдані війною збитки мають бути компенсовані РФ, але, на відміну від США, позиція ЄС полягає в тому, що суверенні активи росіян будуть заморожені в ЄС, допоки Росія сама не компенсує завдані Україні збитки. Зараз же Єврокомісія пропонує передавати Україні тільки доходи від цих активів.

Мова може йти про суму до 273 млрд доларів заморожених російських активів. До цієї суми також слід додати активи російських держкомпаній, чиновників та підсанкційних російських олігархів.

Що заважає передачі активів? Заведено вважати, що конфіскація золото-валютних резервів (ЗВР) центральних банків – це крайній захід, на який йдуть цивілізовані країни, оскільки він погано впливає на популярність їх валют для тримання іншими центральними банками своїх резервів у їх валютах. Втім, це тільки теорія питання, яка у випадку з Росією розійшлась з практикою.

Для України стратегічно важливо перенести на Єврокомісію імпульс, який зараз створив профільний комітет Конгресу США

По-перше, структура ЗВР приблизно має відповідати валютній структурі зовнішньої торгівлі. Понад рік активних санкцій призвели до того, що РФ і так там, де могла, відмовилась від розрахунків в доларах та євро. Тож попит з боку РФ на долари та євро і так впав під тиском санкцій.

По-друге, можна було б вважати, що приклад конфіскації ЗВР РФ негативно вплине на схильність центробанків інших країн тримати резерви в доларах та євро. Але і тут є два цікавих моменти.

США ж не просто так конфіскують російські ЗВР і кошти ФНБ. Це відбувається за нормами міжнародного права і через завдані війною збитки. Тож відсутність конфіскації як покарання породжує серед таких країн як РФ, Іран, Північна Корея, Куба, Республіка Білорусь і т.д. комплекс вседозволеності.

Інший аспект – моральний, оскільки створення умов для збереження резервів країни-терориста є небезпечним прецедентом для цивілізованого світу. Що буде далі? Створення резервів для ІДІЛ та Хезболли, чи платіжної системи для Аль-Каїди? Саме тому риторика щодо проблемності конфіскації російських ЗВР в США навіть не велась, а в ЄЦБ має близький до аморальності характер.

По-третє, Путін особисто опікується поверненням російських ЗВР та коштів ФНБ. Його інструментарій вкрай обмежений. Все, що міг зробити Кремль, – це уповільнити вихід іноземного капіталу з РФ, побудувавши складну систему видачі дозволів на продаж іноземцями бізнесів. Він особисто видає дозволи на продаж банків і великих компаній, але і після цього кошти вивести зовсім не просто. Вони осідають на спецрахунках банків в РФ, і їх не випускають за кордон. На таких спецрахунках зараз накопичилось всього до трьох млрд доларів. Російська влада не випускає ці кошти з РФ і намагається обміняти їх на заморожені активи в ЄС (насамперед в Euroclear, де заморожені російські рахунки в цінних паперах на 180 млрд євро). Втім такий обмінний фонд є непропорційним.

...Путін особисто опікується поверненням російських ЗВР та коштів ФНБ

Що далі? Як бачимо, фундаментальних передумов для блокування передачі російських активів Україні немає. Тож Україні зараз потрібно:

1. Підсилити зусилля МЗС, щоб умовний успіх, який було досягнуто нашими дипломатами у США, був перенесений на практику ЄС, де процеси йдуть повільніше, але і застрягло втричі більше російських активів.

2. Україна має швидко розбудовувати власну фінансову інфраструктуру з відновлення економіки. Це має бути прозорий для зовнішніх стейк-холдерів Фонд відновлення.

3. НБУ має терміново розпочати зміни в монетарній політиці та в регулюванні грошового обігу. Зараз ми не здатні приймати великі обсяги компенсацій. Вся готівкова і безготівкова гривня, яка обслуговує нашу економіку, в жовтні 2023 року не перевищувала 45 млрд доларів.

4. Україні, США, ЄС, Великобританії та іншим країнам варто зайнятись розшуком неофіційних фондів РФ. Політика обходу нафтових санкцій G7 показала, що Росія здатна була створити тіньовий флот танкерів за короткий проміжок часу, що коштувало їй до 100 млрд доларів. І це не останні офіційні резерви, якими керує Кремль. Перехоплення контролю над такими резервами не завадить Україні та нашим союзникам і значно послабить РФ.

Віталій Шапран, фінансовий аналітик, член Українського товариства фінансових аналітиків

Теги за темою
США Володимир Путін Євросоюз
Джерело матеріала
loader
loader