Старий, але небезпечний: чому Росія розконсервувала свій найвисотніший літак
Старий, але небезпечний: чому Росія розконсервувала свій найвисотніший літак

Старий, але небезпечний: чому Росія розконсервувала свій найвисотніший літак

Великі втрати озброєння Росії на фронті змушують військове керівництво ворога задіяти у війні застарілі зразки озброєння та техніки. Так, днями британська розвідка повідомила, що Кремль може розглядати можливість повернути на озброєння радянський літак М-55 «Геофізика» для здійснення розвідувальних місій проти України.

М-55 піднімається на висоту понад 20 кілометрів

Абсолютно мирне повітряне судно, яке використовувалося як науково-дослідна платформа за часів СРСР (від дослідження стратосфери до картографії), зараз збираються оснащувати військово-розвідувальним обладнанням.

На початку листопада ЗМІ писали, що Кремль розконсервував цей літак, який перебував на складах із 2017 року.

"Росія, напевно, розглядає можливість повторного введення в експлуатацію радянського висотного розвідника Mystic B (позначення в НАТО M-55). Маючи робочу стелю понад 70 000 футів (21 км), літак нещодавно використовувався для науково-дослідних місій. Однак його помітили з військовим розвідувальним обладнанням, розробленим для використання на російських винищувачах", - зазначили британські розвідники.

Британські розвідники наголосили, що М-55 є висотним розвідувальним літаком радянських часів. "Робота на великій висоті дозволяє датчикам бути ефективними на значній відстані", - заявили в Міноборони Британії. Вони помітили, що критичним недоліком у Росії є її нездатність створити адекватний потенціал розвідки, спостереження, виявлення цілей і рекогносцировки (ISTAR). Тобто російська армія має обмежені можливості для здійснення розвідувальних дій над територією України.

Під крилом літака розташований контейнер, у якому розміщено спеціальну апаратуру для радіотехнічної розвідки. При цьому вперше такий контейнер помічено на винищувачі Су-34 під час навчань армії РФ "Захід-2021".

Наводитиме російські ракети

Тому британські військові вважають, що російські загарбники розглядають можливість повернути літаки М-55 на фронт для посилення:

  • обмежених можливостей російської системи розвідки;
  • спостереження;
  • захоплення більшої кількості зазначених цілей;
  • рекогносцювання над територією України.

Радянський Союз почав створювати висотний літак під індексом М-17 "Стратосфера" ще у 60-х роках, щоб перехоплювати американські розвідники U-2 або висотні аеростати. Однак його вперше підняли в небо лише 1982 року.

М-55 "Геофізика" спочатку розроблявся в радянську епоху як висотний розвідник для завдання ракетних ударів, зокрема ракетним комплексом "Ока", який є попередником ОТРК "Іскандер". При цьому перший політ М-55 здійснив в кінці радянської епохи, в 1988 році як наукове повітряне судно. З відкритих даних відомо, що всього Кремль виготовив 5 літаків М-55. Скільки літаків, які не втратили можливості підніматися в повітря, залишилося в арсеналі у ворога сьогодні, достеменно невідомо. Але як мінімум йдеться про одну таку машину.

Українське ППО до нього не дістає

М-55 - стратосферний розвідник, який може бути непомітним і недосяжним для наземних засобів через велику висоту польоту. Його максимальна дальність – до 5 тис. км. М-55 не був серійним літаком, таких машин було виготовлено лише кілька. М-55 "Геофізика" здатний підняти на висоту до 20 км дві тонни різного обладнання, що робить його привабливим для розвідувальних місій. Особливість цих літаків у тому, що вони літають досить високо - на межі стратосфери і атмосфери. І Україна не може збити його - засобів для цього немає.

Основні характеристики машини:

  • розмах крила – 37,46 м;
  • довжина – 22,67 м;
  • висота – 4,83 м;
  • стандартна злітна маса літака – 23 400 кг;
  • максимальна швидкість – 743 км/год;
  • практична дальність польоту – 1315 км;
  • перегінна дальність – 5000 км;
  • практична стеля – 21 550 м;
  • екіпаж – 1 особа.

На межі космосу

Але при використанні цього літака його пілоти повинні мати спеціальну підготовку як для польотів у космос. За радянських часів така була. Але зараз наймолодшим із тоді підготовлених наполовину льотчиків, наполовину космонавтів уже за 50 років, навряд чи вони можуть літати. Можливо, нинішні пілоти могли пройти певні експрес-курси. У таких польотах нічого технічно складного немає - не треба використовувати зброю, просто необхідно вийти на курс і намотувати кола. Основне – це фізичне здоров'я. Тому що такі висоти вважаються на межі людських можливостей. Щоб підніматися на такі висоти, треба мати відповідне здоров'я, підготовку, одягати спеціальний костюм.

Теги за темою
Зброя
Джерело матеріала
loader