Українці розкуповують електрокари. Що відбувається?
Швидке зростання продажів Tesla виглядає дивно. Але от керівник відділу продажів компанії "ТеслаПарк" Андрій Тараненко каже, що це дуже легко пояснити. "За останні два роки Tesla в Україні значно подешевшали. З моменту вторгнення найбільш популярна Model 3 втратила в ціні майже 15 000 доларів. Це все — демпінг на ринку, він справді дивовижний. У якийсь момент багато посередників кинулися возити Tesla в надії непогано підзаробити. Як наслідок — пропозиція різко виросла, в цінники пішли вниз", — пояснює Тараненко.
"Бізнес-Телеграф" розбирався у дивовижних пригодах Tesla в Україні.
Мода й китайці
Продажі Tesla в Україні стрімко зростають. На заваді водіям не стає ні порівняно висока ціна — 25-30 000 доларів — ні війна. Логічне припущення — попит спровокувала паливна криза весни 2022 року. Але це не зовсім так.
В перший рік великої війни в Україні купили 1708 автівок Tesla. За даними керівника компанії Autoconsulting Олега Омельницького, це майже на 350% відсотків більше, ніж 2021 року. А за результатами минулого року — вже понад 7 600. Тобто, продажі зросли ще майже в 4,5 рази.
І "бензинова криза" тут ні до чого, тим більше, що його давно подолано. "Причин шаленого попиту кілька. Одна х них — мода на Tesla. Багато водіїв давно мріяли про цю автівку, і у війну вирішили не відкладати мрію до кращих часів — жити тут і зараз, бо невідомо що трапиться завтра. Така нова філософія стосується не лише Tesla. В минулому році вона спровокувала справжній бум і на дорогі автівки з двигунами внутрішнього згорання", — каже Омельницький.
Попит на Tesla дійсно чималий. "Масово купують жителі приватних будинків. Там можна встановити зарядку, і заряджати авто по тарифам на електроенергію як для населення (2,64 гривні за кіловат — БТ). Але авто беруть і українці, що мешкають у багатоповерхівках", — розказує Андрій Тараненко з компанії"ТеслаПарк".
Що саме беруть? Голова Інституту дослідження авторинку Станіслав Бучацький додав, що, окрім найпопулярніших серед наших водіїв Tesla Model S та Model 3 непогано продаються також Model X та Model Y. Якщо минулого року купили біля 4 800 Model 3, то Model Y —майже 2 800, а Model X — 841.
На бум з Tesla зіграв ще один фактор — різке збільшення пропозиції. На електромобілі в Україні скасували податки: немає ПДВ, мита, при імпорті треба заплатити лише акцизний збір, а він досить помірний. Тому багато посередників почали возити електромобілі, і, звичайно, Tesla. Це друга причину буму. "Ну а третя — зниження цін", — зазначає Омельницький.
Окрім податкових пільг, на цінники Tesla вплинули нові канали імпорту. Ці автівки тепер завозять не лише з Європи чи США, а й з Китаю. Тамтешня влада субсидує купівлю електромобілів, виплачує громадянам по 5 000 доларів. До того ж світові автоконцерни в останні два роки ведуть на китайському ринку запеклі цінові війни. Tesla б`ється за місце на ринку Піднебесної з Volkswagen, тому час від часу влаштовує "розпродажі". "Були періоди, коли ціни на Tesla в Китаї падали відразу на 10-16%", — додав Омельницький. І такі "розпродажі" пильно відслідковують українські дилери, щоб встигнути вихватити дешевих Tesla.
Вже відпрацювали схему: китайці купують, отримують гроші, а потім перепродають нашим посередникам. Насправді автівки фактично нові, але за документами заходять в нашу країну вже як потримані.
Зростає імпорт також з Європи й США. "Раніше Tesla у багатьох країнах ставила клубні умови до продажу. Наприклад, було важко купити це авто нерезидентам. Посередникам доводилося оформлювати машини на місцеву компанію, а вже потім перевозити в Україну. Останнім часом ці вимоги пом`якшилися, а в багатьох європейських країнах і зовсім зникли. Якщо додати до цього українські пільги на електромобілі, завдяки яким посередникам вже не треба вкладати свої гроші у розмитнення на постановку на облік, стає зрозумілим, чому бізнес на Tesla став стрімко зростати", — каже Омельницький.
Не дивно, що імпорт зростає. Якщо в 2019 році в Україну імпортували лише трохи більше 1100 потриманих Tesla, а у 2021 році — до 1 500, то минулого року цей показник зріс майже до 7 600. Такі дані наводить голова Інституту дослідження авторинку Станіслав Бучацький.
Ціни посипалися
Саме через різке збільшення імпорту різко обвалилися ціни на Tesla на українському ринку. І це — чи не найголовніша причина буму. "Ще минулого року Tesla Model 3 не старша 5 років коштувала 33 000 доларів, а зараз — 23 000. За рік — мінус 10 000. А за два роки така ж автівка втратила у ціні 15 000. На ринку зараз просто шалений демпінг. Tesla завезли дуже багато, на разі на великих онлайн- майданчиках більше 1 600 пропозицій від продавців. Конкуренція за покупця просто шалена, тому багатьом уже не до заробітку — продають навіть у мінус. Ціни продовжують падати. Нерідко, поки підприємець привезе автівки, доведе їх до ладу, а ціна на ринку вже впала", — розказує Тараненко.
Чим старіше, тим дешевше. "Ранні випуски Model S взагалі можна купити за 16-20 000 доларів. В середньому ж ця модель за рік подешевшала з майже 30 000 доларів до 23 500. Tesla Model X впала в ціні з майже 52 тисяч до 37,5 тисяч", — додав Бучацький.
Цікаво, що такого грандіозного обвалу цін на інші електрокари в Україні не відбулося (хоча вони теж дешевшають). "Тому, наприклад, водій зараз обирає — купити Nissan Leaf чи трохи докласти й сісти за кермо Tesla", — каже Омельницький. Зрозуміло, що багато хто обирає останній варіант — тут спрацьовує мода, та й емоційного фактору в виборі автівки ніхто не відміняв.
Втім, є й такі, хто вже "награвся". Багато українців, поїздивши на Tesla, згодом виставляють їх на продаж. За даними Бучацького, внутрішній ринок перепродажів Tesla за останній рік зріс вдвічі — з 1 500 до 3 200. Цікаво, що у 2022 році, коли бум на автівки в Україні вже почався, внутрішні перепродажі залишалися практично такими ж, як раніше: 1 511 проти 1 460 у 2021 році. Тобто, основні перепродажі всередині країни пішли з минулого року. Звичайно, це можна пояснити різким збільшенням сегменту Tesla на українському авторинку, та, як гадають експерти, є й фактор "легкого розчарування".
Не лише Tesla
Бум зараз не лише на Tesla. Українці активно купують і інші електрокари. Якщо до війни їхня частка в продажах авто складала менше 5%, то у минулому році вона сягнула майже 17%.
Велику роль у цьому зіграла відміна податків, а також масове освоєння сірими дилерами китайського ринку з більш дешевими електромобілями — звідти зараз везуть більше 70% таких машин. До речі, лідером продажів минулого року була не Tesla — в неї друге місце в рейтингу. На першому — електрокари Volkswagen — їх продалы маже 9 000 штук. Але, звісно, вони приваблюють куди менше уваги, ніж Tesla, і в цьому велика перевага Маска", — додав Омельницький. За його словами, на підході новий бум на ринку електротранспорту — цього разу на легкі вантажівки, які Верховна Рада своїм законом нещодавно звільнила від ПДВ. "Тож можна очікувати зростання пропозиції та зниження цін, що зробить ці автівки цікавими для бізнесу", — вважає Омельницький.
Це додасть водіям проблем, адже зарядна інфраструктура не встигає за продажами електрокарів. Якщо за європейськими розрахунками на таку кількість автівок, як у нас, повинно бути 27-28 000 зарядних станцій, то маємо лише близько 10 000. Зрозуміло, що при подальшому зростанні цього сегменту авторинку знадобиться державна програма з розвитку зарядної інфраструктури. "Інакше — все просто стане", — підсумував Омельцицький.