"Галопом по Європах" не підходить. Іванна Коберник про низькі результати PISA-2022, проблеми освіти в Україні і те, якими мають бути уроки літератури
"Галопом по Європах" не підходить. Іванна Коберник про низькі результати PISA-2022, проблеми освіти в Україні і те, якими мають бути уроки літератури

"Галопом по Європах" не підходить. Іванна Коберник про низькі результати PISA-2022, проблеми освіти в Україні і те, якими мають бути уроки літератури

Співзасновниця громадської організації "Смарт освіта", співавторка реформи "Нова українська школа" Іванна Коберник поділилася своїм баченням сучасного і майбутнього шкільної освіти. Зокрема, вона порушила тему викладання української літератури школярам, звернула увагу на проблему дітей, які перебувають за кордоном та на окупованих територіях. На її думку, в учнів, які вимушено виїхали з території України і навчаються в іноземній школі, варто підтримувати бажання зберігати звʼязок з рідною країною, а не відбивати його.

Коберник також зазначила, що школярі, які вивчають предмети у пришвидшеному темпі або твори у скороченому вигляді, не отримують якісної освіти. Що частково довели і результати PISA-2022. Адже крім очевидних наслідків ковіду та повномасштабної війни Росії проти України, на засвоєння знань впливає і насиченість програми. Про це та інше представниця освітньої сфери розповіла в ексклюзивному інтервʼю OBOZ.UA.

– Чому, на вашу думку, в українських школярів погіршилися читацька грамотність і як це можна виправити?

– Якщо ви маєте на увазі результати міжнародного дослідження PISA-2022, то варто зазначити, що вони погіршилися в усіх 80 країнах, які брали участь у дослідженні. Це наслідок ковіду і вимушеного дистанційного навчання в усьому світі – результати PISA доводять, що онлайн погіршує освітні досягнення дітей.

Але до цього фактору в Україні ще додалася повномасштабна війна, продовження вимушеного онлайну чи змішаного навчання, тиск інших обставин, який зараз переживають українські діти. Як для тих умов, в яких ми живемо і в яких вчаться школярі, наші підлітки ще показали далеко не найгірший результат.

– Ви говорили про скорочення творів у програмі української літератури. Як ви бачите викладання цього предмета? Що потрібно прибрати з програми, а що додати?

– Викладання української мови і літератури має бути переорієнтоване з історичного підходу і підготовки маленьких літературознавців і теоретиків мови на її практичне застосування та на розвиток у школярів потреби і бажання читати. Перелік творів має бути зменшено, щоб діти мали достатньо часу на опрацювання великих складних текстів, їх осмислення, обговорення, рефлексування, написання на цій базі творів і есе.

Це неможливо, коли в програмі 40-50 творів на рік, і більшість із них передбачено вивчати "оглядово". Цей підхід – читати скорочену версію – не дає можливості дітям виконати одну з головних настанов програми – "навчитися сприймати літературний твір як цілісне мистецьке явище". По суті, підхід "галопом по Європах" сприяє закріпленню в учнів кліпового мислення, на яке так багато зараз нарікають дорослі.

– Як ви вважаєте, що вже зараз можна змінити в шкільній програмі, аби зацікавити школярів?

– Варто зменшити кількість творів, які історично внесені в програму, і доповнити її сучасними текстами, цікавими нинішнім дітям. Нарешті мають зʼявитися не лише художні, а й публіцистичні, інформаційні, наукові матеріали, бо згаданий вже тест PISA також показав, що українські підлітки не вміють з ними працювати.

''Галопом по Європах'' не підходить. Іванна Коберник про низькі результати PISA-2022, проблеми освіти в Україні і те, якими мають бути уроки літератури

Це й не дивно – вони не бачать їх у своїх підручниках і програмах. Це не просте і не швидке рішення – в нас так склалося, що вилучення з навчального плану бодай одного вірша Шевченка вважається політичним питанням. Але якщо ми хочемо, щоб діти читали, а не вчилися списувати і користуватися ГДЗ, треба починати.

– Зараз вчителі проходять сертифікацію, повʼязану з реформою НУШ. На минулому незалежному тестуванні менш ніж 50% педагогів математики пройшли поріг першого етапу. Чому, на вашу думку, склалася така ситуація?

– Я не знайома зі змістом завдань, але про рівень викладання математики в українських школах можна було скласти враження і з невтішних результатів українських випускників на ЗНО/НМТ. Вони, мʼяко кажучи, дуже скромні. З цього року повернуто бюджетне фінансування підвищення кваліфікації педагогів. Нагадаю, за міністра освіти Шкарлета його не фінансували з держбюджету, освіта була галуззю, на якій нещадно економили. Тому за розумного використання цих можливостей можна створити програми навчання вчителів нових сучасних підходів викладання математики.

Ну і в цьому предметі не менш актуальний перегляд освітніх програм – там теж переважає підхід "галопом по Європах". Якщо не додати часу на закріплення і повторення, то результати не покращаться. Практика "один урок – одна тема" до добра не приводить.

– Як ви вважаєте, наскільки ефективна така сертифікація в межах реформи?

– Воєнний стан позначається не лише на школярах, а й, безумовно, на вчителях – вони виснажені, стомлені і також перебувають у хронічному стресі. Тому зараз дуже важливо бути обережними з додатковими вимогами і сміливими новаціями, бо можна отримати протилежний результат. Це не означає, що треба закривати очі, якщо навчання не відбувається або відбувається погано. Треба лиш усвідомлювати посильність вимог.

''Галопом по Європах'' не підходить. Іванна Коберник про низькі результати PISA-2022, проблеми освіти в Україні і те, якими мають бути уроки літератури

– Які, на вашу думку, сьогодні існують найбільші проблеми в українській освіті і чому?

– Повномасштабна війна, руйнування освітніх закладів, поглиблення нерівності в доступі до освіти, неможливість повноцінно вчитися через часті повітряні тривоги, відсутність укриттів у багатьох школах. Окремо я би виділила саме поглиблення нерівності в доступі до освіти.

Те саме дослідження PISA показало, що в сільських дітей падіння рівня знань порівняно з 2018-м роком відбулося значніше, ніж у міських підлітків. Сільські школярі відстають від своїх однолітків з міст інколи на чотири роки! Це катастрофа. Її можна виправити, але вона вимагає грошей, бо найкращий спосіб подолання освітніх втрат – репетиторство і заняття в малих групах – про це каже і світовий досвід, і свіжі українські дослідження.

– Освітяни та різні відомства гостро обговорювали результати PISA-2022. На вашу думку, що потрібно змінити в підході, щоб наступного разу українські підлітки показали кращі результати?

– Нагадаю, PISA перевіряє не результати дітей, а саму освітню систему. Висновки дослідження мають бути використані для зміни програм навчання, змісту підручників, методик вчителів. Зробити це – пряме завдання Міністерства освіти та науки. Інше питання, що триває повномасштабна війна, я б не ставила завищених очікувань.

Наївно думати, що в 2025 році українські результати суттєво покращаться. Зберегти освітню систему і її здатність працювати – це вже буде результатом.

''Галопом по Європах'' не підходить. Іванна Коберник про низькі результати PISA-2022, проблеми освіти в Україні і те, якими мають бути уроки літератури

– Як ви бачите освіту дітей з деокупованих територій? Які кроки потрібно робити вже зараз, а що відкладати на потім? Якими мають бути освітні програми для них і чи мають вони відрізнятися від тих, які є зараз у школах?

– Важливо, щоб у державі була створена Стратегія відновлення освіти на деокупованих територіях. І вона має враховувати, що залежно від місцевості будуть потрібні різні підходи, і вони відрізнятимуться для тих регіонів, які вже деокуповані, для тих, які пробудуть під окупацією, наприклад, 2 роки, і зовсім інша справа для тих, які під окупацією з 2014-го. Тут буде потрібен набір різних інструментів і зусиль.

Що стосується змісту навчання таких дітей, то для них має бути розроблена прискорена і певною мірою спрощена програма, якщо ми хочемо повернути їх в українську освітню систему. Прискорена – лише для старших учнів, бо 14-річним школярам треба менше часу, щоб опанувати програму 5-6 класу, яку вони через війну не мали змоги вчити. Вони впораються швидше з основними темами, ніж 11-12-річні діти, але не можна робити вигляд, що достатньо відправити дитину в клас за віком і все саме якось виправиться. Думаю, нам ще доведеться переймати в Європи досвід інтеграційних класі.

Знову ж таки, буде необхідне подолання втрат і додаткові заняття в малих групах – це ефективно, але це додаткові кошти на вчителів. Самі педагоги – це теж виклик, тому потрібно формувати кадровий резерв тих, хто буде готовий їхати працювати на деокуповані території. Але їм має бути з чим їхати – тобто необхідні вже згадані програми, психологічна підготовка та знання як протидіяти російським наративам, які поширювалися роками. І це ми ще не зачепили болюче питання колаборантів…

– Що, на вашу думку, потрібно робити з дітьми, які зараз перебувають за кордоном? Як їх повернути?

– Ставити перед собою реальні цілі. Діти не можуть вчитися в двох школах одночасно. Але треба дати можливість школярам за кордоном вивчати українознавчий компонент – українську мову, історію, літературу. В нашій ГО "Смарт освіта" є такий проєкт, в ньому зараз навчаються понад 1200 учнів, для них працюють понад 200 вчителів. Ініціатива реалізується вже другий рік, популярна і успішна.

Діти, які займалися з нами минулого навчального року, на високий бал склали ці предмети в своїх дистанційних українських школах. Бажання залишатися з Україною треба підтримувати, а не відбивати.

''Галопом по Європах'' не підходить. Іванна Коберник про низькі результати PISA-2022, проблеми освіти в Україні і те, якими мають бути уроки літератури

– В Україні планують пілотувати реформу старшої профільної школи. Як це допоможе старшокласникам у майбутньому з вибором професії та покращить якість отриманих знань?

– Старша школа має готувати дитину до дорослого життя. Важлива його частина – вміти ухвалювати рішення і виставляти пріоритети. Тому важливо, щоб у 10-12 класах учні отримали змогу вивчати меншу кількість предметів, але поглиблено, мали вибір, більше приділяли часу тому, що їм справді знадобиться в дорослому житті.

Щоб цей вибір зʼявився, старша школа повинна в ідеалі бути відділена і мати кілька класів на кожній паралелі – тоді буде справжній вибір профілів, а не на папері. Це складна реформа, але необхідна.

– У 2024 році випускники складатимуть НМТ з чотирьох предметів, три з яких обовʼязкові. Коли було затверджено таку модель, багато батьків і школярів були обурені тим, скільки доведеться складати предметів за 4 години з 20-хвилинною перервою. На вашу думку, чи не позначиться це на рівні успішності? Багато батьків також були невдоволені тим, що потрібно за короткі терміни шукати репетиторів для дітей з додаткових предметів, адже в школах не надають якісних знань, аби скласти НМТ. Як ви вважаєте, чому багато випускників готуються з репетиторами, а не розраховують на знання, отримані лише у школі?

– До ЗНО також переважно готувалися з репетиторами. Причина та сама, яку ми обговорювали в попередніх питаннях: програми перевантажені, предметів забагато, немає можливості зосередитись на тому, що важливо. Профільна школа мала би вирішити це питання, але поки її немає. Водночас слід зазначити, що НМТ все ж значно легший за ЗНО, в ньому немає, зокрема, відкритих завдань з розгорнутою відповіддю чи власного висловлювання.

Але я, наприклад, вважаю, що 4-годинний тест з перервою лише 20 хвилин – це трохи перебір. Я не підліток, а доросла людина, і мені було би непросто без повноцінної перерви і без їжі 4 години виконувати складну інтелектуальну роботу. Також я не згодна з рішенням, що не лише цьогорічні випускники, а й ті, хто повторно складатиме НМТ для вступу, мають складати всі 4 предмети. Це несправедливо.

''Галопом по Європах'' не підходить. Іванна Коберник про низькі результати PISA-2022, проблеми освіти в Україні і те, якими мають бути уроки літератури

– Як ви оцінюєте вплив штучного інтелекту на навчальний процес?

– Як виклик часу, з яким треба навчитися жити. Старомодні завдання з готовими відповідями втратили сенс ще на етапі появи Google. Якщо освітня система хоче, щоб діти вчилися, а не списували – завдання не повинні передбачати готову відповідь. А той, хто зрозуміє, як правильно ставити задачі і запитання штучному інтелекту, буде більш ефективним у житті.

– Чому важливо за кордоном розмовляти все ж таки українською, як працювати з дітьми, які там перебувають і говорять російською, і як залучати їх до спілкування українською?

– Щоб розмовляти українською, треба… розмовляти українською. А також читати і писати нею. Для цього потрібен якісний українськомовний конкурентноздатний контент – чарівний ціпок чи чарівна пігулка тут не спрацює. Потреба у книжечках порівневого читання, пісеньках, мультиках – для найменших. Для старших – у блогерах.

До речі, моя донька-підліток показувала мені українськомовних блогерів у ТікТок, яких вона дивиться. Я була приємно вражена – там і цікаві рефлексії на актуальні події, і веселий розбір граматичних тем з української мови, але це випадкова мозаїка того, що роблять молоді люди-ентузіасти.

Так, я знаю, що в цьому середовищі також багато сміття і пропаганди, але наші діти проводять там час. Тому збільшувати вибір якісного контенту на тих майданчиках, де бувають українські школярі, а також зробити головним державним наративом "ми вас чекаємо" – єдиний шлях.

Також читайте на OBOZ.UA інтерв’ю зі студентом Марком Табацьким, який у 17 років вразив Forbes і наробив шереху в Росії.

Тільки перевірена інформація в нас у Telegram-каналі OBOZ.UA та Viber. Не ведіться на фейки!

Джерело матеріала
loader