Депутати хочуть декриміналізувати незаконне володіння зброєю. Ходи хоч із зенітним комплексом
Депутати хочуть декриміналізувати незаконне володіння зброєю. Ходи хоч із зенітним комплексом

Депутати хочуть декриміналізувати незаконне володіння зброєю. Ходи хоч із зенітним комплексом

У пристрасті довкола нового порядку мобілізації несподівано вклинився законопроєкт №11073, який відтягнув на себе частину уваги. Група народних депутатів на чолі з членом Комітету з питань правоохоронної діяльності Олександрою Устіновою пропонує скасувати кримінальну відповідальність за незаконне поводження зі зброєю, бойовими припасами, вибуховими речовинами, незаконне виготовлення зброї та вибухівки. Обмежившись лише адміністративною статтею та відносно помірними штрафами за діяння, які раніше тягли на строк від 3 до 7, а то і 10 - 12 років.

Ідея видається дещо незвичайною, але має своє підґрунтя. Про плюси та мінуси такого кроку Коротко про розповіли юристи.

Намарне витрачаються сотні мільйонів гривень

Автори законопроєкту хочуть прибрати з Кримінального кодексу статті 263 та 263-1 на тій підставі, що володіння зброєю, носіння зброї чи її виготовлення без умислу заподіяти комусь шкоду не відповідає ознакам поняття "злочин". Також вони посилаються на конституційне право на самозахист, яке КК України в тому вигляді, як є, фактично перекреслює.

Простіше кажучи, якщо ти доп’яв таки десь пістолет, щоб відстрілюватися від бандитів, поліція заведе “кримінал” з перспективою від 3 до 7 років. Якщо законопроєкт буде ухвалено, за зберігання зброї без дозволу загрожуватиме лише “адміністративка”:

  • штраф від 850 до 1700 гривень за перше порушення,
  • від 2550 до 5100 гривень – за друге.

Конфіскувати “пушку” чи ні – вирішуватиме суд.

Щодо поліцейських, які полюють за нелегальною зброєю та зброярами, то, на думку депутатів, вони намарно витрачають сотні мільйонів гривень.

“За процедурами кримінального процесу вилучається декілька тисяч одиниць зброї при необлікованому обігу в сотні тисяч”, - йдеться в пояснювальній записці до законопроєкту. Значно вигідніше буде “вивільнити мобілізаційний потенціал в тисячі осіб”, аби спрямувати цей загін на нагальніші справи.

Ще один аргумент “за” полягає в тому, що “збройні” статті часто-густо використовуються для набивання статистики розкриттів або з метою політичних переслідувань.

Умовний кримінал втратить страх

Дискусії про зброю для цивільних точаться багато років, кілька законопроєктів або відхилені, або забуті. Прийнятий в першому читанні за день до війни № 5708 в останній редакції містить купу обмежень. Головне - легально купувати короткоствольну зброю можна буде лише через п’ять років після закінчення воєнного стану і з 30-річного віку. Є підозра, що депутати вигадали такий собі компроміс: добувайте засоби самозахисту, як можете, а ми вас за це сильно не битимемо.

- Я завжди був та залишаюся прихильником того, щоб громадянам дозволили мати вогнепальну зброю для самозахисту. Це, безумовно, повинно бути вирішено, але не шляхом декриміналізації відверто незаконного володіння зброєю та вибухівкою, - каже адвокат Вадим Володарський.

Експерт згоден, що в Україні є велика правова проблема.

- Існує стаття 223-я про незаконне поводження зі зброєю, а закону немає. Є тільки наказ МВС, який не може встановлювати права і обов’язки громадян. Тобто людей притягають до кримінальної відповідальності за порушення відомчої інструкції. Це давня ситуація, і її дійсно треба виправляти, але через ухвалення закону, де все було б розписано: кому можна, кому не можна, що можна, а що – ні. Якщо ми просто зведемо всі порушення до адміністративної відповідальності, ніхто її всерйоз не сприйматиме. Умовний кримінал, який зараз боїться ходити вулицями зі стволами, щоб не потрапити під статтю на рівному місці, перестане боятися. І буде не тільки зі стволами ходити. Під адміністративну відповідальність підпадатиме все – гранати, автомати, та хоч зенітно-ракетні комплекси.

Юрист вважає, що чорний ринок зброї, який у нас і так розвинений, розквітне ледь не вдесятерто.

- До того ж основна мета – забезпечення самозахисту громадян - не буде досягнута. Бо законослухняна людина тричі подумає і навряд чи піде купувати пістолет “з рук”. А незаконослухняні підуть. І зауважте: це буде не відстріляна, не зареєстрована зброя, як мало б бути за умови закону. Її не можна буде ідентифікувати у випадку використання з кримінальною метою. Такий варіант призведе до сплеску криміналу, перед яким прості люди будуть ще беззахисніші, - констатує Вадим Володарський.

І добровольців, і диверсантів карають однаково

В Українській асоціації власників зброї ініціативу депутатів схвалюють.

- Я особисто обома руками за цей законопроєкт. Багато людей чомусь подумали, що він міняє "кримінал" на адміністративну статтю. Це не так, просто прибирається дублювання і підвищуються розміри штрафів, - пояснює позицію асоціації адвокат Віталій Коломієць. – Пропозиції спрямовані на те, щоби людину, яка нічого лихого не робить, а тільки зберігає зброю з метою самозахисту, не прирівнювали до злочинця.

Адвокат наводить приклад: у чоловіка знайшли пістолет чи рушницю, а дозволу немає. Зброю конфіскують, складають протокол і передають його до суду.

- Суд визначає суму штрафу і вирішує питання з конфіскацією. Якщо власник зброї переконає, що оформить на неї дозвіл, то можуть залишити. Люди чомусь бояться, що з гранатами вулицями бігати почнуть. Граната – це не зброя самозахисту у цивільному житті. Поліція має почати розслідування походження боєприпасу, і тут реально можуть притягти до кримінальної відповідальності за створення загрози громадській безпеці. У Кримінальному кодексі достатньо статей, які і без 233-ї регулюють поводження зі зброєю.

Експерт наводить ще один приклад: у приватному господарстві зберігається кулемет. Якщо це прифронтова зона, його умовно можна розцінити як зброю самозахисту, в тилу, звичайно, ні. Однак в обох випадках поліція має дослідити, звідки взявся кулемет, чи не має за тим фактів розкрадання військового майна.

- Таким чином ми змушуємо слідчих займатися реальним розслідуванням, а не формальним. Бо 233-я і 233-1 дуже зручні статті – знайшли зброю, отримали експертний висновок, а хто, що і звідки – байдуже. І добровольців, і диверсантів карають однаково, щоб швидко отримати показник. За такою логікою можна пів мільйона справ проти росіян, які на нашій території зі зброєю, порушити. Ото буде статистика!

На будь-яке правопорушення знайдеться стаття

Багатьох стривожило, що поряд зі зброєю кримінальну відповідальність знімають за зберігання та виготовлення вибухівки. Бо одна справа - пістолет у чиїсь квартирі, інша – якась пекельна суміш, що може знести пів багатоповерхівки. Віталій Коломієць нагадує, що не можна все сприймати буквально.

- Є люди, які у спеціально обладнаних приміщеннях виробляють зброю, боєприпаси, постачають військовим, але не мають ліцензії. Надійшов сигнал – приходять, перевіряють умови. Якщо виробництво безпечне, кажуть: мета гарна, але реалізація незаконна. Платіть штраф 34 000 за відсутність ліцензії, отримуйте дозвіл і далі працюйте. А якщо якийсь дурень щось собі у хаті мудрує, то це (можна кваліфікувати. – Ред.) - від порушення правил безпеки до замаху на диверсію. Будь-яка дія, яка може принести шкоду, має відповідну статтю в КК. Я впевнений, що будуть підзаконні акти, будуть роз’яснення, буде напрацьована судова практика, - каже Віталій Коломієць.

Юрист нагадує, що сьогодні велика кількість пілотів FPV-дронів самостійно споряджають боєприпаси до них, а це також формально підпадає під дію статті 263-1 Кримінального кодексу.

Теги за темою
Зброя Законопроект
Джерело матеріала
loader
loader