Автомобільна промисловість України зараз перебуває у досить складному становищі. Наразі в країні не існує повного циклу виробництва авто. Українське маркування «Made in Ukraine» розміщується на транспортні засоби, що збираються в Україні з іноземних машинокомплектів або переобладнуються з шасі. Проте, так було не завжди. Зануримося в історію та дослідимо, які найшвидші авто були випущені в Україні. Адже нам дійсно є чим пишатися!Це, мабуть, найвідоміший швидкісний автомобіль українського виробництва. Він був розроблений Харківським автомобільно-дорожнім інститутом (звідси й назва). Проєкт стартував у 1969 році, а готовий апарат презентували лише у 1978. На той час це був справді потужний автомобіль із двигуном від винищувача МіГ-19. Тому його дизайн більше нагадував літак без крил, ніж авто. Болід мав три колеса, стрілоподібний кіль авіаційного типу та важив понад 2 тонни. Система гальмування – парашутна.Мета створення цього монстра: він мав розігнатися до 1200 км/год, що побило б усі рекорди. Перевірити це не вдалося – не знайшли придатної для цієї мети траси. За кордон, зрозуміло, суперкар ніхто не випустив. Швидкісний максимум, що змогли перевірити на аеродромі Чугуєва – 300 км/год. На жаль, ХАДІ-9 так і не реалізував свій повний потенціал. Після знімання фільму «Швидкість», де суперкар їздив озером Баскунчак, його повернули до Харкова. Там машина вкрилася корозією, адже після подорожі солоним озером ніхто її навіть не помив.Взагалі, Харківський автомобільно-дорожній інститут випустив чимало драгстерів. Це спеціальні боліди для спринту. Виробництво цих суперкарів закрили якраз перед початком щорічних турнірів Формули-1, що замінили чемпіонати світу для перегонників. Хто знає, може зараз ставки на Формулу-1 виглядали б інакше.Автомобіль для ралі «Таврія-Апельсин» – це чудовий приклад того, як зі звичайної серійної машини можна зробити гоночну. Ця модифікація розвивала швидкість до 210 км/год, а потужність двигуна сягала 180 к.с. Суперкар мав повний привід, заднє розташування двигуна та турбонаддув. Варто зазначити, що ЗАЗу вдалося створити лише дві моделі «Таврії-Апельсин».Потужність автомобіля тестували в Криму. До ралі «Париж – Дакар» суперкар так і не доїхав – не вистачило фінансування. До речі, рейди під час цього ралі часто привертають увагу любителів ставок. Огляди надійних букмекерських контор можна знайти на сайті stavkawin.com.ZAZ-GTR – це не серійний автомобіль, а значно модифікована версія ЗАЗ-965, також відомого як «Запорожець». Проєкт ЗАЗ-ГТР було реалізовано командою Sumy Racing Team у Сумах. Вони перетворили автомобіль на потужний драгстер, що неодноразово вигравав змагання.Оригінальний двигун було замінено на потужніший 5,4-літровий V8 з турбонаддувом. Такий мотор має потужність до 2000 к.с. Оригінальний автомобіль мав лише 27 к.с. Дизайн став більш аеродинамічним, від старої моделі збереглася лише форма фар і загальні риси передньої частини.Попри значні успіхи в машинобудуванні, український автопром занепав з кількох причин:Економічні кризи. Україна пережила кілька економічних криз, у тому числі світову фінансову кризу 2008 року, кризу 2014 року, що була викликана російською анексією Криму та початком війни. Також значний вплив має повномасштабна війна, що фактично зруйнувала промисловий потенціал країни, адже інвестицій в галузь стало значно менше.Застарілі виробничі потужності. Багато заводів автовиробників в Україні були побудовані за радянських часів і потребують суттєвої модернізації та оновлення. Відсутність достатніх інвестицій у модернізацію та технологічний розвиток призвело до застарівання виробничих потужностей і зниження конкурентоспроможності продукції. Багато автоконцернів закрилися ще до повномасштабного вторгнення, наприклад компанія «Богдан».Корупція та нестабільність. Проблеми з корупцією, бюрократією та нестабільністю в уряді також ускладнили розвиток автопрому. Непередбачуваність на політичній арені та в регуляторному середовищі могла відбити інтерес потенційних інвесторів і знизити інтерес до розвитку автомобільної промисловості в країні.Конкуренція з імпортом. Україна також зазнала жорсткої конкуренції з боку імпорту автомобілів через відсутність захисних тарифів і високих податків на автомобілі. Це призвело до того, що споживачі надавали перевагу саме імпортованим автомобілям, що знизило попит на вітчизняні автовиробники. До того ж наші Ланоси поступаються за якістю Шкодам і Тойотам.
Можливо, після війни відбудеться стрибок в автоіндустрії. Сподіваємося, ми ще побачимо наші автівки й робитимемо онлайн-ставки на мотоспорт та автоперегони за участю українських болідів.