В Україні територіальні центри комплектування та соціальної підтримки (ТЦК СП) підпорядковуються певному оперативному командуванню (ОК) згідно з військово-адміністративним поділом території країни.
Про це у коментарі Фактам ICTV розповів юрист LCF Law Group, член Асоціації правників України Володимир Романчук.
Які оперативні командування в Україні
В Україні задля забезпечення оборони затверджені і розмежовані чотири оперативні зони: Північ, Південь, Захід і Схід. Такий військово-адміністративний поділ зазначено в указі президента №39/2016.
Військово-сухопутна зона Північ охоплює території Житомирської, Київської, Полтавської, Сумської, Черкаської, Чернігівської областей та міста Києва.
Зоною відповідальності оперативного командування Південь є: Вінницька, Кіровоградська, Миколаївська, Одеська та Херсонська області.
До військово-сухопутної зони Захід належать території Волинської, Закарпатської, Івано-Франківської, Львівської, Рівненської, Тернопільської, Хмельницької та Чернівецької областей.
У підпорядкуванні оперативного командування Схід: Запорізька, Дніпропетровська, Харківська, Донецька та Луганська області.
Куди відноситься територія окупованого Криму
Територія тимчасово окупованого Криму та Севастополя – є окремим військово-сухопутним районом, який підпорядковується ОК Південь.
Кому підпорядковані районні ТЦК
За словами юриста Володимира Романчука, районні ТЦК є меншими підрозділами відповідних обласних територіальних центрів комплектування, АР Крим, Севастополя та Києва.
Хто відповідає за ТЦК
Володимир Романчук зауважує, що затвердження штату, штатного розпису та структури ТЦК – це виключні повноваження Генерального штабу ЗСУ.
– Тобто Генеральний штаб відповідає за ТЦК, – наголошує юрист.
Яка структура керівництва ТЦК
Варто зауважити, що ТЦК створюються не лише в містах та районних центрах, а й в районах у містах.
Наприклад, у столиці є Київський міський ТЦК, Голосіївський районний ТЦК, Дарницький районний ТЦК, Деснянський, Дніпровський, Оболонський, Подільський, Святошинський, Солом’янський, Шевченківський районні ТЦК.
І так само у кожному великому місті України.
Таке розділення на менші ТЦК необхідне для розподілення навантаження.
– Все залежить від обсягів роботи. Саме тому створюються районні, а разом із тим і об’єднані районні, міські, а в них районні у містах й об’єднані міські територіальні центри комплектування, – наголошує Володимир Романчук.
Обласні ТЦК, територіальні центри комплектування Києва та Севастополя підпорядковуються кожен своєму оперативному командуванню.
Районні ТЦК СП є структурними підрозділами територіальних центрів комплектування, які підпорядковуються відповідному ТЦК області.
Який юридичний статус ТЦК
З 2022 року ТЦК та СП повністю замінили собою колишню систему військкоматів.
Територіальні центри комплектування офіційно є юридичними особами та мають всі необхідні для своєї діяльності права.
ТЦК і СП мають окремий баланс, реєстраційні рахунки органів Держказначейства.
Позаяк це державний орган, то і фінансується він із державного бюджету – щороку у бюджеті передбачають кошти для роботи ТЦК за поданням Міноборони України.
Чи можуть ТЦК здійснювати правоохоронні функції
Володимир Романчук наголошує, що єдиним правоохоронним органом у складі Збройних сил України є Військова служба правопорядку. ТЦК не має правоохоронних функцій.
Повноваження ТЦК і СП:
Так, представники територіальних центрів комплектування можуть звертатися до місцевої влади, щоб та посприяла відбору громадян для проходження служби та вступу до військових вишів зокрема.
Також ТЦК і СП можуть організовувати патріотичні заходи для населення. Наприклад, у школи запрошують наших військових для проведення уроків мужності.
Співпрацювати ТЦК можуть не лише з органами виконавчої влади чи місцевого самоврядування, а й з підприємствами, різними організаціями та установами.