Висока педагогіка й екранна антропологія. На кінофестивалі Docudays UA показали перші фільми
Висока педагогіка й екранна антропологія. На кінофестивалі Docudays UA показали перші фільми

Висока педагогіка й екранна антропологія. На кінофестивалі Docudays UA показали перші фільми

У Києві розпочався 21 Міжнародний фестиваль документального кіно про права людини Docudays UA.

Про початок фестивалю, програму й стрічки читайте тут.

Організаторам вдалося зібрати масштабну програму, попри перепони й біди, спричинені війною: всього можна буде подивитися понад 62 картини з 34 країн світу. У програмі — 19 українських стрічок: 10 національних прем’єр і 9 світових. Також глядачі/ки побачать мистецькі інсталяції та відвідають актуальні дискусії. Docudays UA зібрав понад 150 учасників і учасниць, з яких 25 — гості з-за кордону. Гасло 21 Docudays UA — «10 років триденної війни, яка триває три сторіччя» — за тему рефлексії має історичну пам’ять.

Щодня ми розповідатимемо про найцікавіші, на нашу думку, події фестивалю.

Власне, пам’яті так чи так стосуються два фільми, прем’єри яких відбулися у п’ятницю, 31 травня.

«Висота» (конкурс Docu/Україна) — другий повний метр Максима Руденка (наразі в ЗСУ), що виріс із його попередньої роботи «Портрет на тлі гір». Епізодичний персонаж тієї картини, уродженець Криворівні Василь Прокоп’юк є головним героєм «Висоти». Був успішним стрибуном на лижах із трампліна й навіть у 48 років ще виступав на чемпіонаті світу. Тепер працює тренером у дитячій спортшколі в Карпатах.

«Висота»

Руденко обирає підхід, який можна назвати співчутливим спостереженням. Він показує Василя у всій гамі його щоденних клопотів: ось той балакає з песиком Довбушем, ось доїть корову Красуню, ось — вовтузиться з дітьми. Вчить їх літати, починаючи з азів. Це і є його спосіб упоратися з вагою спогадів про висоту власних злетів у молодості.

Уникнувши підморгувань гуцульській екзотиці, Руденко зосереджується на красі: облич, землі, мови. Захоплюючи гру світла й кольорів, додає живописний об’єм у кожний кадр. Тут усе живе — не тільки люди й тварини, а річки, каміння, гори. Отакий кінематографічний пантеїзм у поєднанні зі зворушливістю сюжету робить фільм одним із головних претендентів на фестивальні нагороди.

Мабуть, найбільш незвичайна робота основної позаконкурсної програми «10 років триденної війни, яка триває три сторіччя» — це режисерський дебют австрійського мистецтвознавця Александера Горвата «Генрі Фонду — в президенти». Однак я розглядаю його з іншої причини — бо за методом створення й за інтенціями він являє протилежність «Висоті». Тут якраз історична (в сенсі історії як процесу й історії як сюжету) пам’ять використовується для конструювання центрального образу.

Висока педагогіка й екранна антропологія. На кінофестивалі Docudays UA показали перші фільми - Фото 1

«Генрі Фонду — в президенти»

Александер Горват починає зі спогадів про літо 1980-го в Парижі, коли він ще дитиною подивився кілька стрічок із Фондою. Але це лише привід для розмови: режисер не тільки відстежує родовід зірки аж із Голландії ХVII століття, а й розбирає персонажів, створених його кумиром. І виявляється, що дуже часто їхніми вустами Фонда озвучував цінності альтернативні, наприклад, ідеології консервативного індивідуалізму, що й досі панує в Америці. Загалом, портрет знаменитого актора стає портретом цілої нації.

За аналогією, зринає думка про те, яким міг би бути подібний фільм-есей про когось із наших великих артистів — зокрема, про Богдана Ступку. Але то вже предмет іншої розмови.

Колаж: Микола Шиманський, «Детектор медіа»

Команда «Детектора медіа» понад 20 років виконує роль watchdog'a українських медіа. Ми аналізуємо якість контенту і спонукаємо медіагравців дотримуватися професійних та етичних стандартів. Щоб інформація, яку отримуєте ви, була правдивою та повною.

До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.

Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.
Долучитись
Теги за темою
українське кіно
Джерело матеріала
loader
loader