Маршал ВПС Індії у відставці Аніл Чопра вважає, що зі швидким розвитком стелс-технологій і збільшенням парку винищувачів J-20, Китай зміцнює свої позиції в глобальному авіаційному сегменті.
ВПС 19 країн світу вже мають на озброєнні винищувачі 5-го покоління, і Росія в цих умовах намагається просувати свій Су-57. Одним із потенційних покупців є Індія, яка свого часу відмовилася від цих машин. Однак у російських літаків є досить сильний конкурент — китайський винищувач Chengdu J-20 "Mighty Dragon". Детальний аналіз можливостей двох літаків надав маршал ВПС Індії у відставці Аніл Чопра в матеріалі The Eurasian Times.
Експерт зазначає, що Індія прагне створити свій власний винищувач п'ятого покоління — Advanced Medium Combat Aircraft (AMCA), але російський Су-57 все ще продовжує залишатися на порядку денному. У той час як F-35 недоступний для індійських ВПС через придбання системи С-400, потенційне придбання Су-57 може стати тимчасовим заходом. Це порушує питання про порівняння Су-57 з іншими сучасними винищувачами, такими як китайський J-20 "Mighty Dragon".
Су-57: Технічні характеристики та можливості
Су-57 — дводвигуновий багатоцільовий винищувач, розробка якого розпочалася в 1999 році під позначенням Т-50. Перший політ відбувся 2010 року, а 2017 року його перейменували на Су-57. Офіційне прийняття на озброєння ПКС Росії відбулося 2020 року, і наразі побудовано 32 літаки.
Винищувач призначений для виконання завдань із боротьби за перевагу в повітрі та ураження надводних цілей. Основні його якості включають скритність, надманевреність, дальність польоту, сучасну авіоніку і високу вантажопідйомність.
Су-57 оснащений двигунами АЛ-41Ф1 з керованим вектором тяги, що забезпечує йому виняткову маневреність. Внутрішні відсіки озброєння дають змогу нести ракети різного типу, включно з гіперзвуковою ракетою "Кинджал". Літак також обладнаний системою дозаправлення в повітрі, що збільшує його дальність польоту до 1500 км.
Попри привабливість Су-57, його розробка зіткнулася з численними технологічними та фінансовими проблемами. Під час випробувань виявлено недоліки в міцності конструкції, що потребувало перепроєктування. Унаслідок цього, а також санкцій, пов'язаних із війною в Україні, виробництво і впровадження літака значно сповільнилося.
Су-57 проти J-20 "Mighty Dragon"
Основний конкурент Су-57 — китайський J-20, також відомий як "Mighty Dragon". Обидва винищувачі, як вважає Чопра, належать до 5-го покоління і мають схожі характеристики, такі як скритність і високі маневрені якості. Однак, J-20 вже стоїть на озброєнні НВАК і активно використовується, тоді як Су-57 все ще перебуває на етапі розгортання.
J-20 "Mighty Dragon" є дводвигунним стелс-винищувачем, розробленим для завоювання переваги в повітрі та нанесення точних ударів. З моменту свого першого польоту в січні 2011 року, цей літак став ключовим елементом китайських ВПС, демонструючи високий рівень технологічної та бойової готовності.
Літак має подовжений фюзеляж, зміщений носовий відсік і безкаркасний козирок. Малопомітні повітрозабірники (DSI) і суцільноповоротні крила з вираженою двогранною стріловидністю забезпечують відмінні характеристики на надзвукових і трансзвукових швидкостях.
Важливо Китай женеться за американцями, модернізуючи J-20: яким стане літак, — експерти"Могутній дракон" оснащений радаром Type 1475 (KLJ-5) з активною електронно-скануючою решіткою (AESA). Шість електрооптичних датчиків Distributed Aperture System покращує ситуаційну обізнаність для льотчика.
Спочатку на J-20 використовувалися російські двигуни АЛ-31ФМ2. Наразі літак оснащений китайським двигуном WS-10C з тягою 142-147 кН.
У головному відсіку озброєння J-20 розміщуються ракети класу "повітря-повітря" великої дальності (PL-12, PL-15, PL-21) і високоточні боєприпаси. Два бічні відсіки призначені для ракет малої дальності (PL-10). Також літак оснащений чотирма зовнішніми жорсткими точками для непомітних місій і поромних перельотів.
Висновки
Індійський експерт підкреслює, що J-20 є прикладом того, як Китай перейшов від залежності від російських технологій до створення власних передових озброєнь.
Таким чином Китай і Росія конкуруватимуть на ринках Африки, Західної та Південно-Східної Азії, пропонуючи свої літаки за конкурентоспроможними цінами (вартість Су-57 — до 35 млн доларів).
Тим часом зі швидким розвитком стелс-технологій і збільшенням парку J-20, Китай зміцнює свої позиції в глобальному авіаційному просторі.
"Американський F-35 міг би стати чудовим варіантом, але поки що він офіційно не розглядається. Іншим варіантом для індійських ВПС є розгляд Су-57 і навіть Су-75 Checkmate, які пропонує Росія", — підсумував Чопра.
Нагадаємо, раніше оглядачі The Eurasian Times розглянули питання потенційного протистояння в українському небі винищувачів F-16 і Су-30. У матеріалі прозвучала думка, що крім технічних характеристик двох машин на результат повітряного бою вплине підготовка льотчиків і їхній досвід.