Виконавчий продюсер — про кінокар'єру в США та перспективи українського кінематографа.
Останніми роками українські діячі кіноіндустрії здобувають дедалі більше визнання на міжнародній арені — торішній повнометражний мультфільм "Мавка", наприклад, показали у 148 країнах, а фільм "Будинок зі скалок" став номінантом "Оскара". Це відкриває великі перспективи, вважає член спілки кінематографістів України, найкращий виконавчий продюсер 2020 року за версією Delo.UA, продюсер серіалів "Рідна мачуха" і "Відпустка в сосновому лісі" Армен Тер-Аванесов, який після 15 років роботи в кіно на батьківщині перебрався до США. Він починав кар'єру з асистента продюсера на каналі "1+1", а тепер за океаном знімає проєкт, який об'єднає Україну та Сполучені Штати. Армен розповів, як потрапити в кіно в Америці, як зняти серіал, який дивитимуться мільйони і що чекає на український кінематограф.
— Армене, зараз у США на етапі передпродакшну перебуває серіал, розробкою якого займаєтеся особисто Ви. Розкажіть, про що буде цей серіал?
— Робоча назва проєкту — "Емігрант". Це комедійний серіал про релокантів із різних країн, які вперше приїжджають до США. Ми в комічній і життєвій формі показуємо реалії життя в Штатах, зачіпаємо злободенні теми. Плануємо зняти 8 серій по 50 хвилин. Зараз проєкт перебуває на етапі написання сценарію, паралельно йде пошук фінансування.
— Чим відрізняється кіновиробництво в Україні та в США? Є якісь кардинальні відмінності чи все приблизно однаково?
— Робота і підхід відрізняються кардинально. Найважливіший чинник — законодавство. У США практично кожному члену знімальної групи потрібно мати ліцензії, страхування, платити податки, вступати в профспілки. У нас все набагато простіше й доступніше. До того ж, наш каскадер в Америці цінуватиметься на вагу золота, бо він універсальний. А місцеві, навпаки, мають вузьку спеціалізацію: є окремі люди, які знімаються в сценах із бійками, інші професійно "падають", треті — займаються водінням. Так можна сказати про всі кіношні спеціальності.
— В Україні Ви зняли понад 20 проєктів для таких великих телеканалів, як "1+1", "Україна" і "СТБ". Ваші серіали "Полонена", "Рідна мачуха", "Намалюй мені маму" і "Кришталеві вершини" транслювалися й за межами країни. Спираючись на досвід, розкажіть, що має бути у комерційно успішного проєкту?
— Успіх серіалу полягає у трьох основних чинниках. Перший — сценарій. Це фундамент будь-якого проєкту. Адже, як казав режисер Альфред Гічкок: "Щоб зробити великий фільм, необхідні три речі — сценарій, сценарій і ще раз сценарій". Друге — каст. Важливо якісно підійти до кастингу акторів, вкласти максимум зусиль у їхній підбір. Потрібно проводити групові проби, щоби перед зйомками розуміти, як актори взаємодіють у кадрі. Медійність акторів також впливає на успіх. Третє — це фінанси. Ми всі розуміємо: якщо є гроші, то в тебе буде і якісний сценарій, і хороші актори.
— У цих серіалів досить високі рейтинги, наприклад, "Намалюй мені маму", зібрав 7,8%, а загальна кількість переглядів становить десятки мільйонів. Як вдалося домогтися таких показників?
— Нині серед серіалів дуже висока конкуренція, часто рейтинги визначають "виживаність" телепродукції та дохід, який покриє зйомки. Як продюсер, я керував ресурсами команди, шукав бюджет, розробляв маркетингову стратегію, щоб залучити якомога більше глядачів. Ці серіали так добре дивилися, тому що вони точно потрапили у свою цільову аудиторію.
— У 2020 році Ви стали найкращим виконавчим продюсером України за версією видання Delo.UA. Як вважаєте, що стало вирішальним чинником для отримання цієї нагороди?
— У цьому конкурсі оцінювалися мої серіали. Було дві оцінки: від глядачів і від членів журі, куди входили керівники телеканалів і великих продакшн-студій. Я впевнений, що взяв нагороду завдяки моїм серіалам "Полонена" і "Доньки". Більшість із них стали рейтинговими, їх бачили мільйони людей по всій Україні та в країнах СНД.
— У вас теж є досвід суддівства. Ви були членом журі міжнародного кінофестивалю інтернет-фільмів Star Independent 2023 року в Лос-Анджелесі, де разом із Вами судив і режисер Вадим Перельман, чиї фільми відзначені номінаціями на премію "Оскар". Фестиваль проводиться вже 10 років, було представлено багато робіт, зокрема й українського виробництва. З огляду на конкурсні роботи, як вважаєте, як змінилася сфера кіно і телебачення в Україні останніми роками?
— Із відходом російських фільмів і серіалів в українського ринку з'явилися великі перспективи. Виникло багато авторських програм про історію країни і народу, знімають багато документальних фільмів. Наше кіно розвивається, в індустрії з'являється все більше талановитих фільмів. Стають помітнішими українські фестивалі. Це допомагає залучати інвесторів, сприяючи розвитку нашого кіно. Українські проєкти здобувають дедалі ширше визнання за кордоном.
— Ви входите до спілки сценаристів і спілки кінематографістів України, де також є такі видатні діячі індустрії, як кінодокументаліст Олександр Балагура, оператор Ігор Кривонос і продюсер Володимир Тихий. Як член таких престижних асоціацій, як Ви оцінюєте перспективи співпраці зі США у сфері кіно?
— Перспективи бачу досить значні. Судячи з тих переговорів, що ведуться зараз, у нас вірять. І ми в себе віримо. Зараз стоїть завдання — запустити проєкт і далі розвивати продакшн у цьому напрямі. Мені хочеться залучати більше людей з України, мені важливо, щоб наші люди попрацювали на таких проєктах і побачили різницю, щоб самі навчилися й передали досвід іншим. Подальший шлях українського кінематографа і серіального виробництва має бути спрямований на Європу та США, тому потрібно навчатися і набиратися досвіду, щоб потім робити гідні проєкти.
— Як продюсер, який зараз знімає фільми у США, розкажіть, наскільки реально пробитися в Голлівуді вихідцям з інших країн?
— Це складно. На жаль, індустрія тут закрита, багато вирішують зв'язки і знайомства. Це я кажу про продовження кар'єри: якщо ти, наприклад, приїхав із досвідом і хочеш влаштуватися на кіностудію, буде не просто це зробити. Але можливість є завжди.
— Яку рекомендацію можете дати тим, хто хоче знімати кіно в Америці?
— Для цього необхідно знати англійську мову, мати навички хорошої комунікації. Дуже важливо вивчити індустрію і тонкощі їхньої роботи, на це може піти досить багато часу. Я б радив пройти кіношколу, перед тим як розпочинати проєкт. Є дуже багато нюансів, про які ми навіть не здогадувалися. Але була б мета, тоді все вийде.