В Україні змінили правила страхування поїздки в транспорті: як було і як тепер
В Україні змінили правила страхування поїздки в транспорті: як було і як тепер

В Україні змінили правила страхування поїздки в транспорті: як було і як тепер

В Україні оновили механізм страхуванняпоїздки на автомобільному та міському електричному транспорті. У цьому матеріалі розкажемо, що саме змінилося.

Як повідомили в Міністерстві розвитку громад, територій та інфраструктури, раніше механізм страхування будувався за принципом того, що перевізник виконував роль посередника між пасажиром та страховою компанією.  Тобто пасажир купував квиток на поїздку, який вже включав оплату страхового полісу. Таким чином він страхував сам себе за власний кошт. Відповідна інформація вказувалась у квитку. 

А тепер перевізник страхує свою відповідальність за шкоду, заподіяну пасажиру, багажу та вантажу, укладаючи зі страховою компанією відповідний договір страхування без залучення до цих відносин пасажира. Тобто пасажир вже не є стороною договору для відшкодування заподіяної шкоди у разі настання страхового випадку. 

Якщо настане страховий випадок, то відшкодування страховою компанією може бути саме за безпосереднім зверненням пасажира. Також ініціювати процес відшкодування має право і перевізник.

Простими словами, якщо раніше пасажир сам страхував себе, адже до квитка був включений страховий поліс, то тепер відповідальний за це перевізник, який має забезпечити відповідний договір із компанією без потреби залучати у ці відносини пасажира. 

Що треба знати пасажиру та перевізнику

Для перевезень на таксі та легковими автомобілями на замовлення також слід укладати договори страхування. Ця норма є обов’язковою. Якщо ж договору страхування немає, то це порушення Закону України "Про автомобільний транспорт" та ліцензійних умов. Однак зміст таких договорів визначається на розсуд перевізника та страхової компанії та не регулюється затвердженим Порядком. 

Оновлені умови страхування регулюють лише відповідальність за шкоду життю та здоров’ю пасажира, а також шкоду багажу. Натомість питання шкоди вантажу відповідним Порядком не регулюється. Для страхування перевезення вантажу також слід укладати відповідні договори, а їхня відсутність – порушення закону та ліцензійних умов. Однак зміст таких договорів також визначається на розсуд перевізника та страхової компанії. 

Важливо, що під час кожного перевезення на борту транспорту у водія має бути страховий поліс або засвідчена перевізником копія договору відповідальності. 

Також перевізник зобов’язаний інформувати пасажира про реквізити укладеного договору між перевізником та страховою компанією, розмір страхової суми у квитках та у салонах транспортних засобів. 

Згідно оновленого Порядку, мінімальна страхова сума, на яку страхують пасажира, – 320 тисяч гривень за шкоду життю та здоров’ю. Вказана сума розрахована на основі автоцивілки, тож їхнє збільшення також буде відбуватись синхронно. Коли ж розмір страхової суми в автоцивілці перевищить 140 мінімальних заробітних плат, то зростання припиниться. За бажанням перевізник може страхувати свою відповідальність і на більшу суму. 

А от мінімальні розміри страхування відповідальності за шкоду, заподіяну багажу, не встановлюються. Перевізник зможе обирати для себе оптимальний варіант.

Як тепер отримати відшкодування у разі страхового випадку? 

Заява про страхову виплату подається безпосередньо людиною, яка має на неї право. Наприклад, пасажиром, водієм чи машиністом, їхніми спадкоємцями або ж законними представниками. 

Вона подається безпосередньо страховій компанії. Форма заяви може бути паперовою або ж електронною, залежно від вибору заявника. 

До заяви треба додати на вибір:

  • квиток, іншим документ, на підставі якого виконувалося перевезення,
  • довідка, надана перевізником,
  • будь-який інший офіційний документ, який може підтвердити факт перебування в машині, наприклад договором для некомерційних перевезень. 

Перелік документів, які додаються до заяви про виплату страхового відшкодування у випадку шкоди, завданої працівнику, визначається індивідуально роботодавцем та страховою компанією на підставі договору.

При цьому встановлені правила не обмежують заявника в можливості подати додаткові документи, що підтверджують факт шкоди та її обсяг.

Страхові компанії зобов’язані надавати консультаційну підтримку заявникам. На їхній запит, страхова компанія має надати повний перелік необхідних документів, а також інформацію про їх форму, спосіб отримання та порядок подання.

Розглянути заяву страхові мають впродовж 30 днів. Спосіб повідомлення про результати розгляду заяви має бути обраний на розсуд заявника. 

Передбачено також необхідність повідомити заявника у разі невідповідності заяви чи долучених документів вимогам законодавства. Коли ж заявник подасть виправлений пакет документів, його мають розглянути протягом 15 днів. 

У випадку якщо страхова компанія невчасно повідомила заявника про невідповідність документів, то це прирівнюється до виконання всіх вимог заявником. 

Також, у разі судового розгляду, терміни розгляду заяви про страхову виплату зупиняються. 

Джерело матеріала
loader