Про це під час дискусії у брюссельському Центрі європейської політики заявив спеціальний представник ЄС із санкцій Девід О’Салліван.
«Санкції мають результат. Але ми маємо дивитися це з відкритими очима: це не є «магічною кулею», вони не можуть одного дня чи іншого поставити війну на «стенд-бай», їх варто розглядати як складову ширших зусиль з підтримки України», - зазначив європейський дипломат.
Він уточнив, що зусилля з підтримки України ЄС зосереджує на трьох головних напрямках. Перший, - це військова підтримка, оскільки саме вона є відповіддю на негайні виклики. Другий напрямок, - це політична підтримка та зусилля із забезпечення дієздатності держави, - фінансова й макроекономічна допомога, перспектива членства тощо. Нарешті, третій напрямок допомоги ЄС для України – санкції проти країни-агресорки.
«Якщо ми говоримо про ефект цих санкцій, треба бути чесними перед собою у відповіді на питання, чого ми хочемо досягти. Я думаю, у цьому є три головні завдання: якомога більше ускладнити для Росії отримання технологій, яких вона потребує для виробництва зброї, скоротити прибутки та спроможність фінансувати війну, і нарешті, накласти високу ціну на економіку країни у відповідь на повномасштабне вторгнення в Україну», - пояснив О’Салліван.
Він нагадав, що у цих санкцій, які ЄС та його впливові міжнародні партнери накладають на Росію, немає мандату ООН. Хоча вони виконуються в широкій коаліції G7+, на яку припадає значна частина світового ВВП, багато країн не мають зобов’язання дотримуватися цих санкцій. А в самому санкційному режимі є прогалини, яких би не було, якби він застосовувався під мандатом ООН.
«В тому, що стосується прибутків Росії, я хочу сказати, що зараз близько 30% всіх її державних витрат спрямовуються на війну. Близько 67% від ВВП – це військові витрати Тож Росія змушена канібалізувати власну продуктивну економіку, щоб трансформувати її в економіку війни. Ви можете це зробити, особливо, якщо ви не є демократією. Але це має величезну ціну для майбутнього економіки», - зазначив представник ЄС.
Фонд національного добробуту Росії, призначений для захисту населення від шокових явищ, зменшився на 40%, зауважив спецпредставник ЄС. Він був спрямований на військові цілі, і можна обґрунтовано припускати, що цей фонд невдовзі буде спустошений.
«Якщо подивитися на рівень інфляції, на відсоткову ставку та на інші показники, як економіст, можу сказати, що російська економіка не перебуває у добрій формі, як дехто говорить. Безумовно, Росія ще здатна продовжувати цю нездорову ситуацію наступними роками – один, два роки – хто знає? Але це дається високою ціною. І в цьому є також один з результатів наших санкцій», - наголосив О’Салліван.
Як повідомлялося, від початку повномасштабного військового вторгнення в Україну ЄС застосував проти Росії вже 14 раундів персональних та секторальних економічних санкцій, щоб позбавити її доступу до високих технологій та спроможності фінансувати агресивну війну. При цьому Євросоюз приділяє велику увагу запровадженню «вторинних» санкцій, які мають запобігти спробам оминати санкції ЄС фізичними або юридичними особами, а також окремими країнами.